Jakie błotniki do roweru?

Artykuł pierwotnie pojawił się na stronie w grudniu zeszłego roku. Ponieważ auro nie rozpieszcza powtarzamy go dla Was jeszcze raz.

Koniec i początek roku nie należą do najprzyjemniejszych jeśli chodzi o jazdę na rowerze. Nie chodzi tylko o niskie temperatury, ale dość częste o tej porze roku opady. Jazda w deszczu lub nawet po, gdy teren jest jeszcze mokry zawsze kończy się tak samo - wracamy do domu przemoknięci i zziębnięci, a odzież, pół biedy jest tylko na treningi, ląduje w pralce. Niezależnie od preferowanego stylu kolarstwa przydać się mogą zawsze. Na rowerze szosowym, zarówno podczas samotnego treningu jak i tym bardzie jw grupie lub trekkingowym podczas długich wypraw lub chociażby dojeżdżając do pracy najlepiej się sprawdzą konstrukcje, które idealnie będą przylegać do koła. Jeśli błotnik będzie dobrze wykonany jest on „prawie niewidoczny” co znacząco wpływa na estetykę roweru. Przy tej pogodzie jazda może się skończyć tak:

W przypadku roweru MTB błotniki muszą znaleźć się o wiele wyżej w stosunku do opony, ponieważ błoto jakie będzie wyrzucane spod kół dość szybko zapełniłoby niewielką przestrzeń, uniemożliwiając lub conajmniej utrudniając dalszą jazdę. W tym przypadku sprawdzą się minimalistyczne rozwiązania typu ass saver, które nie tylko nie będą się telepać na wszystkie strony, co w minimalnym stopniu będą wpływać na estetykę roweru. Niestety ten minimalizm skutkuje także skutecznością. Na całkiem sucho nie skończymy jazdy, tego można być pewnym.

Rynek rowerowy jest pełen różnych konstrukcji. Postarajmy się jakoś je podzielić.

Pełne błotniki z podparciami na drutach

Najlepsze rozwiązanie jeśli chodzi o ochronę przed błotem w rowerach szosowych, trekkingowych i niektórych crossowych. Opasają one koło na dość sporym obwodzie, gwarantując maksymalną ochronę a przy tym najmniej odstają, przez co są prawie niewidzialne. Niektóre modele posiadają także możliwość dodatkowej stabilizacji poprzez przykręcenie do bagażnika (tylko w trekkingach)

Pełne błotniki bez dodatkowych podparć

Podobne rozwiązanie jak opisane powyżej, ale brak drutów stabilizujących pozycję błotnika powoduje, że będzie on bardziej latał. Tylny błotnik zazwyczaj posiada 2 punkty podparcie - na rurze podsiodłowej poprzez specjalną obejmę oraz na śrubę w centralnej części błotnika. Z przodu mocowanie zazwyczaj na blaszkę z nakrętką.

Błotniki z własnym mocowaniem 

To jest rozwiązanie dla wszystkich rowerów, w których nie przewidziano miejsca na montaż błotnika. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest mocowanie pod koroną widelca z przodu lub do sztycy z tyłu roweru. NIektórzy producenci przewidzieli także montaż do tylnych widełek i do goleni amortyzatora

Ass Savery

Nie ukrywam mój ulubiony rodzaj błotników. Ich minimalizm sprawia, że są prawie niewidoczne a swoje zadanie choć nie w takim stopniu jak ich pełnowymiarowi kuzyni wypełniają bardzo dobrze. Ten rodzaj ochrony sprawdzi się szczególnie w rowerach MTB, gdzie możemy w jakimś stopniu zminimalizować kontakt z błotem, aczkolwiek nie jest to warunek krytyczny. Szczególnie tylna część sprawi, że choć plecy będziemy mieli mokre, to już miejsce gdzie zmieniają swój kształt i nazwę powinno pozostać suche.

Najwięksi gracze na rynku błotników rowerowych

Przeglądając strony internetowe możemy się natknąć na błotniki wielu marek, choć w dużym stopniu są one jedynie uzupełnieniem oferty czegoś zupełnie innego np. amortyzatora lub roweru, gdzie spotkamy błotniki własnych marek. Wśród najbardziej liczących się producentów mamy cztery marki: SKS, Topeak, Zefal i Simpla. Dwie pierwsze firmy to producenci z NIemiec, trzecia marka pochodzi z Francji a Simpla to polski producent. W ofercie każdej z tych marek spotkamy błotniki do większości rowerów. Wybraliśmy kilka produktów, które wydały się nam najciekawsze.

SZOSA / TREKKING / GRAVEL

SKS RACEBLADE PRO


Błotnik dla szosowców niezależnie czy na zimowy trening, czy na wycieczkę rowerową. SKS RACEBLADE wykonano z tworzywa sztucznego odpornego na uderzenia. Dzięki bardzo długiemu chlapaczowi oferuje perfekcyjną, wszechstronną ochronę. Podwójnie przegubowy system mocowania quick-release jest nie tylko szybki w montażu, ale pasuje również do widelców i ram aero.

RACEBLADE można idealnie dopasować do promienia koła poprzez regulację długości wsporników. W zestawie znajduje się także folia odporna na zarysowania. Można również stosować go do rowerów z hamulcami tarczowymi.

Zefal G50


Specjalnie zaprojektowany do rowerów Gravel, błotnik Shield G50 ochroni Cię przed deszczem i rozbryzgami błota. Sprzedawany jest w zestawie (błotnik przedni i tylny). Montaż jest łatwy i uniwersalny: mocowanie MD-Fix pozwala na zamocowanie na tylnych widełkach i na przednim widelcu. Dzięki położeniu blisko koła jest zarówno dyskretny, jak i skuteczny. Dostarczany z 3 chlapaczami błotnymi o różnych rozmiarach, możesz dostosować długość tylnego błotnika do geometrii swojego roweru. Podobna konstrukcja tego samego producenta o symbolu R35 oferowana jest do rowerów szosowych.

Topeak DeFender RC1 / RC11


Zestaw błotników DeFender RC1 / RC11 uzupełni każdy rower szosowy. Przedni błotnik RC1 posiada unikalną szybkozłączkę, a tylny błotnik RC11 ma prosty i bezpieczny montaż do sztycy, który zdejmuje się w kilka sekund. Regulacja kąta DuaLink pozwala na optymalne ustawienie błotnika, zapewniając maksymalną ochronę przed wodą i brudem. Wykonany jest z wysokoudarowego tworzywa sztucznego o wadze zaledwie 39 g / 117 g, a polerowany spód zapobiega gromadzeniu się brudu. Pasują do opon szosowych do 700 x 25c.

SImpla UBIQUIT LONG


Błotnik wykonano w nowoczesnej technologii wtrysku dwukomponentowego, co umożliwiło wykorzystanie w tylnych płetwach tworzywa high impact, odpornego na działania mechaniczne i środowiskowe, a jednocześnie zmniejszenie wagi i możliwość barwienia w różnych kolorach. Dzięki temu uzyskano możliwość zaoferowania produktu o znakomitych właściwościach użytkowych oraz wizualnych nie spotykanych w ofercie innych producentów. Błotniki montuje się do roweru za pomocą 3 elementów. Pierwszym elementem jest ruchoma obejma, która przesuwa się po całej długości błotnika. Dzięki temu rozwiązaniu można dopasować błotnik do każdej ramy, ponieważ nie ogranicza nas pole mocowania tak istotne przy innych rozwiązaniach. Drugim elementem mocowania są druty boczne, które trzymają błotnik w stałej odległości od opony przez co nie lata on podczas jazdy. Trzeci element montażu występuje tylko w błotniku tylnym - w wersji LONG jest to fasolka w błotniku, przez którą przykręca się błotnik do dołu ramy. Do dyspozycji mamy także  2 wersje wykonania elementów stalowych – Inox oraz Ocynk. W wersji Inox, druty oraz wszystkie elementy montażowe wykonane są ze stali nierdzewnej co zapewnia perfekcyjny wygląd przez długie lata. UBIQUIT dedykowany jest do rowerów miejskich, trekkingowych oraz crossowych. Co odróżnia te błotniki od konkurencji? W przeciwieństwie do ich produktów, które są w 99% czarne, tu mamy do dyspozycji 23 warianty kolorystyczne. Ubiquit jest także oferowany w wersji Short oraz 50 dla rowerów o szerszych oponach.


MTB

Topeak DEFENDER XC1 / XC11


Do kół 29" XC1 to lekki, dwuczęściowy, inspirowany stylem moto błotnik przedni, który mocuje się do dolnych części widelca amortyzowanego w celu lepszego dopasowania do opony i doskonałej ochrony przed błotem/rozpryskami. Precyzyjne zaciski mocują błotnik do dolnych części widelca, a specjalna funkcja bezpieczeństwa pozwala mu się odczepić, jeśli duża przeszkoda wejdzie w koło. XC11 to z kolei lekki, zdejmowany błotnik tylny, zaprojektowany dla wyjątkowej ochrony przed błotem i rozbryzgami wody i zbudowany specjalnie dla rowerów górskich 29er. Wiele punktów obrotu pozwala na łatwą regulację kąta nachylenia błotnika, podczas gdy zacisk szybkozamykający dopasowuje się do wsporników siodła ø25,4 - ø34,9 mm. Zaawansowane, wysokoudarowe tworzywo sztuczne jest współformowane z elastyczną krawędzią spływu, co zapewnia odporność na uderzenia, podczas gdy polerowany spód błotników zapobiega gromadzeniu się brudu w ekstremalnych, błotnistych warunkach. Pasują do opon MTB 29" do 29" x 2,5".

SKS Mudrocker


Najlepsze rozwiązanie na wszystkie ewentualności: błotnik z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym w czarnym, matowo-błyszczącym designie jest zintegrowany na tylnym kole w taki sposób, że rama i koło stanowią jedną całość. Bardzo długi błotnik doskonale odbija zanieczyszczenia i rozpyloną wodę. Kolejna zaleta: MUDROCKER nadaje się również do rowerów z pełnym zawieszeniem i sztycą regulowaną. Montuje się go na seatstay’u za pomocą gumowanych zaczepów. Miękka, klinowa podkładka w uchwytach montażowych chroni ramę, można ją obracać i używać w dwóch różnych pozycjach do regulacji wysokości. W ten sposób można idealnie dopasować odległość do opony.

Przedni błotnik można szybko zamontować na widelcu za pomocą gumowanych, przyjaznych dla farby rzepów lub opasek kablowych i równie szybko zdjąć. MUDROCKER może być również zamontowany na stałe za pomocą specjalnego adaptera, jeśli na mostku widelca znajdują się gwinty.

Zefal NO MUD


Uniwersalny błotnik przedni lub tylny, który możesz zamontować zarówno na seatstay’u jak i goleniach amortyzatora. Unikalny system montażu i ogólna konstrukcja sprawiają, że błotnik ten jest ciekawym i dość minimalistycznym rozwiązaniem. Jest również kompatybilny z rowerami z pełnym zawieszeniem.

Simpla ADHD Long


Błotnik przedni ADHD Long Front to nowoczesna, dzielona konstrukcja, umożliwiająca niezależne zakładanie przedniej bądź tylnej części błotnika. Szybki montaż i wygodne użytkowanie umożliwia zatrzaskowy adapter SPEEDclick, który wkręcany jest do rury sterowej widelca. Konstrukcja jego elementów rozporowych pozwala na montaż w zakresie od 18 - 36 mm, pasuje również do widelców 1,5”. Dodatkowo powierzchnie mocowania zostały pokryte elastycznym tworzywem zapobiegającym ślizganiu się w otworze. Zostało ono zastosowane również w konstrukcji błotnika, co wpłynęło na obniżenie jego masy oraz nadało niepowtarzalny efekt wizualny.

Błotnik tylny ADHD Long Rear to nowoczesna, dwukomponentowa konstrukcja, powielająca wszystkie zalety wielokrotnie nagradzanego błotnika HAMMER. Użytkownicy docenią go za niepowtarzalny design oraz komfortową regulację. Choć idealnie pasuje do rowerów MTB, to producent zaleca go do wielu rodzajów rowerów. Tą uniwersalność zapewnia mu możliwość zamocowania na sztycy lub poniżej na ramie za pomocą specjalnego zapięcia SPEEDclamp, które łączy w sobie zalety obejmy śrubowej i mocowania na opaskę. Sprawdzona widełkowa konstrukcja i wykorzystanie podwójnego przegubu umożliwia idealne dopasowanie błotnika do ramy i koła. Szeroka płetwa wykonana z tworzywa high impact zapewnia maksimum ochrony podczas jazdy w każdym terenie. Ponadto wykorzystanie elastycznego tworzywa obniża wagę błotnika. Dodatkowo błotniki oferowane są poza pokazaną czarno-czerwoną jeszcze w ośmiu wersjach kolorystycznych.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl