Smart light TL50 iGPSPORT. Test
Udana konstrukcja lampki TL30 chińskiego producenta iGPSPORT doczekała się solidnego liftingu i wzbogacona o dodatkowe funcje wyświetlania i smart, z poszerzonym jeszcze bardziej polem "rażenia" na boki pod nazwą TL50 wjechała na salony sprzedaży. Lampka od kilku tygodni towarzyszy nam zarówno na szosie, jak i na szutrach, czy w lesie.
W pudełku po otwarciu znaleźć można standardowy już w tym sezonie u tego producenta sztywno mocowany uchwyt do prętów siodełka w systemie zamknięcia wykorzystywanym już w licznikach. Ponadto kluczyk imbusowy do montażu, instrukcję obsługi i oczywiście lampkę.
iGPSPORT TL50 z mocą 50 lm i soczewką o kącie świecenia 280° faktycznie maksymalizuje widoczność w przekroju 3/4 koła, jednak należy ją traktować już jako solidny standard rynkowy, a nie przełom technologiczny. Rzeczywisty zasięg skutecznego ostrzegania nocą, zamiast deklarowanych 1.2 km, oscyluje wokół 200–300 metrów.
Optyka:
Szeroki kąt świecenia 280° to konkretny atut projektowy. Nie jest to unikat, ale w połączeniu z układem dyfuzora pierścieniowego zapewnia homogeniczny rozkład światła, eliminując problem wąskiej "wiązki lasera" typowej dla wielu innych rozwiązań. To kluczowe dla widoczności bocznej, która jest często zaniedbywana przez rowerzystów. Analiza spektralna wykazała, że czerwona barwa jest głęboka i dobrze kontrastuje w warunkach miejskich. Musimy jednak skrytykować deklarację 1.2 km. Praktyczne testy drogowe w warunkach pełnej ciemności (poza miastem) wykazały, że skuteczny zasięg ostrzegawczy (taki, który zmusza kierowcę do reakcji) mieści się w granicach 200–300 metrów w zależności od warunków pogodowych i drogowych. Powyżej tej odległości, wibracja lampy w trybie Day Flash jest widoczna, ale lampka staje się jedynie percepcyjnym punktem, a nie sygnałem do natychmiastowego spowolnienia. Mimo to, waga 23 gramów i klasa IPX7 to bezkrytyczny dowód na wysoką jakość wykonania w klasie mikro-oświetlenia. TL50 nie dominuje mocą, ale jest bezkompromisowo kompaktowa i wytrzymała na warunki atmosferyczne.

Precyzja Akcelerometru:
Kiedy światło hamowania jest fałszywym alarmem? Funkcja inteligentnego hamowania, oparta na wysokoczułym akcelerometrze, działa bardzo dobrze, ale jej wiarygodność zależy od nawierzchni. Lampka dedykowana jest głównie dla rowerów szosowych, bez zastrzeżeń wykorzystywana w pozostałych formach jazdy rowerem (MTB, gravel). Aktywacja stałego światła stopu jest natychmiastowa przy gwałtownym spowolnieniu (>1,5 m/s²), ale na mocno nierównym szutrze lub kostce brukowej rejestrowaliśmy sporadyczne fałszywe alarmy wywołane wstrząsami. W naszych kontrolowanych testach, symulujących różne scenariusze jazdy, TL50 dała radę zachować selektywność na asfalcie i gładkiej ścieżce rowerowej. Problem pojawia się tylko sporadycznie przy jeździe terenowej (Gravel/MTB). Jeśli rowerzysta musi często używać hamulców na nierównym podłożu, gdzie wstrząsy są intensywne, akcelerometr ma tendencję do błędnej interpretacji wibracji jako ujemnego przyspieszenia. To może generować sporadycznie fałszywe światło stopu.

Funkcje „Smart” w TL50
1. Kontrola przez licznik rowerowy: lampkę TL50 można połączyć z licznikiem rowerowym przez Bluetooth (BLE). Dzięki temu:
można sprawdzać dokładny poziom naładowania lampki na liczniku, oraz zmieniać tryby świecenia z poziomu licznika.
Można również włączać i wyłączać lampkę z poziomu zsynchronizowanego licznika, lampka reaguje na polecenia.
2. Wykrywanie hamowania („Brake highlight”) TL50 ma wbudowany czujnik przyspieszenia, który wykrywa nagłe zwalnianie/hamowanie — w takim momencie lampka automatycznie zwiększa jasność, co działa jako ostrzeżenie dla pojazdów z tyłu.
Co więcej, jasność „światła hamowania” można dostosować w aplikacji iGPSPORT.
3. Tryb postoju („Hazard Flash”) Gdy zatrzymujesz rower (np. krótki postój), lampka przełącza się automatycznie w mocny migający tryb ostrzegawczy, by być dobrze widocznym.
4. Automatyczne usypianie i „budzenie”: TL50 sama przechodzi w tryb czuwania, gdy rower stoi, a po rozpoczęciu ruchu „budzi się” i znów świeci.
5. Czujnik światła otoczenia: lampka potrafi wykrywać natężenie światła z zewnątrz — automatycznie dostosowuje się: w ciemności może przełączyć się na jaśniejszy tryb, a za dnia ograniczać jasność lub wejść w stan czuwania.
6. Synchronizacja grupowa lampki TL50 w zasięgu (kilkadziesiąt metrów) mogą synchronizować miganie, by działały w tym samym rytmie, co jest bardzo przydatne w jeździe grupowej w przypadku jednakowego oświetlenia.
7. Sterowanie przez system Di2: Jeśli masz rower z elektroniczną zmianą biegów (Di2), możliwe jest: włączanie/wyłączanie lampki i przełączanie trybów właśnie przez przyciski Di2 – bez odrywania rąk od kierownicy.

Tryb Custom (niestandardowy) w TL50
TL50 oferuje tryb „Custom”, czyli niestandardowy – jeden z sześciu dostępnych trybów świetlnych.
W tym trybie można samodzielnie dobrać ustawienia światła – nie jest to tylko prosty migający lub stały tryb, ale pozwala na dostosowanie efektu świecenia, czas trwania wyświetlania i przerw, oraz natężenie światła.
Dodatkowo TL50 ma tryb „Light Wheel” („koło świetlne”), który daje efekt obracającego się pierścienia świetlnego – to też można traktować jako część opcji niestandardowych, bo daje wizualny efekt poza zwykłym miganiem czy stałym świeceniem.
Integracja:
Strategiczny ruch producenta, mający na celu stworzenie zamkniętego, ale wysoce funkcjonalnego ekosystemu ogranicza kompatybilność z urządzeniami Garmin, czy Wahoo. Jeśli jesteś w nim, TL50 jest doskonała. Jeśli nie, jest to po prostu bardzo dobra, ale nie rewolucyjna lampka tylna.
Czas Pracy Baterii i Konsumpcja:
Analizowany czas 26 godzin pracy baterii w trybie Day Flash to marketingowe maksimum. Realny i bezpieczny czas pracy w trybach nocnych (Night Flash), gdzie lampka jest w pełni użyteczna, wynosi od 8 do 10 godzin. W trybie stałym (High Steady), który jest najbardziej krytyczny, lampka wyłącza się po ok. 3 godzinach 50 minutach. Testy konsumpcji energii w redakcji potwierdziły, że najbardziej efektywny energetycznie jest tryb Day Flash, przeznaczony do podniesienia widoczności w dzień. Jednakże, dla kolarzy ultra i nocnych eksplorerów, kluczowy jest czas pracy w trybie Night Flash. Uzyskanie stabilnych 8–10 godzin jest konkretnym dowodem na dobrze zoptymalizowany akumulator 500 mAh. Wymaga to jednak rzeczowego planowania ładowania podczas postojów na trasach przekraczających tę długość. Zastosowanie portu USB Typu C jest rozwiązaniem na plus. Ujednolicenie standardu ładowania w terenie jest nieocenione. Lampka ładowała się do pełna w czasie 2 godzin i 10 minut, co jest bardzo dobrym, ale nie rekordowym wynikiem. Wniosek: Bateria TL50 daje radę w większości scenariuszy (treningi, dojazdy, weekendowe długie jazdy). Dla wyścigów ultra (np. powyżej 15 godzin bez powerbanku), wymaga ona regularnego doładowania, co jest koniecznością.

Podsumowanie:
iGPSPORT TL50 jest wiarygodną, solidnie wykonaną i bezkompromisową lampką tylną w segmencie mikro-inteligentnego oświetlenia. Jest to produkt, który zadowoli 90% rowerzystów szosowych i miejskich, poszukujących precyzyjnego światła stopu oraz doskonałej widoczności bocznej, a także tych, którzy są już związani z ekosystemem iGPSPORT. Jeśli szukasz bezkompromisowego sprzętu, który daje radę z funkcją światła stopu, jest lekki (23 g) i wodoszczelny (IPX7), a jednocześnie nie wymagasz radaru ani pełnej integracji z systemami Garmin/Wahoo, TL50 to rzeczowy i godny uwagi wybór. To produkt, który zapewnia konkretne bezpieczeństwo bez zbędnego przepłacania za funkcje, z których i tak nie skorzystasz.
Najważniejsze dane techniczne
- Waga: ok. 23 g.
- Wymiary: 40 × 40 × 18 mm (bez mocowania)
- Moc maksymalna: do 50 lumenów (maksymalna jasność)
- Widoczność: do ok. 1,2 km oraz kąt widzenia ~ 280°
- Tryby oświetlenia: m.in. stałe światło wysokie, stałe niskie, dzienne miganie, nocne miganie, tryb „koło światła”, własny tryb „custom”
- Port ładowania: USB-C
- Wodoodporność: klasa IPX7 (czyli odporny na zanurzenie w wodzie do pewnego poziomu)
- Łączność: Bluetooth Low Energy (BLE) – możliwość połączenia z aplikacją, synchronizacja z licznikiem rowerowym/poprz. przednią lampą
- Zakres temperatur pracy: od -10 °C do +50 °C

komentarze