​Projekt: Nieznośna lekkość bytu - Sezon drugi ;-)

Pamiętacie ten projekt : https://velonews.pl/posts/6644-projekt-nieznosna-l... - otóż nadeszła kontynuacja!

Od początku założeniem projektu było stworzenie możliwie najlżejszej, a jednocześnie w pełni funkcjonalnej maszyny do ścigania się w wyścigach górskich opartej na klasycznym, mechanicznym napędzie i obręczowych hamulcach. Kluczową decyzją było sięgnięcie po ramę Extralite SCR-058 – jedną z najlżejszych dostępnych opcji, zaprojektowaną z myślą o bezkompromisowej redukcji masy. Rozmiar 54 idealnie wpisuje się w moje potrzeby, a geometria ramy pozwala zachować komfort nawet na dłuższych trasach i stromych podjazdach ( w mojej okolicy jeden z wyścigów ma podjazd 15%-30% przez prawie 2km (Trinec - Loucka).

Zacząłem od kół – to tutaj często tkwi największy potencjał wagowy. Wybór padł na topowe Reynolds RZR 46 tubular – karbonowe obręcze o rewelacyjnej aerodynamice i sztywności zaprojektowane przez Paula Lew-a. Mimo że nie są to popularne lightweighty, to całość wypada znakomicie – sztywność, responsywność i masa przewyższa to co oferuje niemiecki producent. Oczywiście można było zastosować jakieś egzotyczne koła szytkowe na bardzo płaskiej feldze (np. Extralite czy Ax lightness) ale liczyła się też aerodynamika oraz w dużej mierze sztywność. Kolejną sprawą jest to, iż ich wykorzystanie to w pewnym sensie pójście na łatwiznę ale także rezygnacja z idei gdzie każdy komponent musi nadawać się do ścigania. Na wyścigu nie ma czasu na przejmowanie się sprzętem i jego wytrzymałością. 

Napęd to klasyka ale w nowoczesnym wydaniu: mechaniczny SRAM Red ale w  wersji przerobionej na 12 biegów. Z przodu klasyczny wózek Yaw, z tyłu – tuningowany przez Ratio long cage od SRAM XX grupy MTB, co pozwoliło rozszerzyć zakres przełożeń dzięki 12-rzędowej kasecie ZTTO SLR Gen3 11–34. Zmiana biegów odbywa się za pomocą klamkomanetek SRAM Red, wzbogaconych o modyfikację z zapadką od Ratio. 

Sercem układu napędowego jest bez dwóch zdań korba – ultralekka THM Clavicula SE z wbudowanym pomiarem mocy. Zestaw uzupełniają blaty: 50 zębów od Kcnc w modelu Cobweb (zjawiskowy wizualnie!) oraz 34T od Praxis Works. Łańcuch? Tytanowy YBN który pozwolił zrzucić kolejne gramy :)

Hamulce to EE Brakes – dla wielu złoty standard wśród lekkich, ale skutecznych szczęk. Na tle wielu ultralekkich konstrukcji wyróżniają się nie tylko wagą, ale też modulacją i siłą hamowania. Linki i pancerze? Tutaj także nie ma kompromisów – aluminiowe pancerze KCNC w połączeniu z tytanowymi linkami z serii KCNC Tiwer.

Całość osadzona na suporcie Token TBT ceramic pod oś 30 mm, co idealnie współgra z THM Clavicula. Zestaw pedałów to Xpedo Thrust SL z tytanową osią – lekkie, a przy tym dające wystarczające wsparcie nawet przy mocniejszym deptaniu. Kokpit to w 100% dzieło hiszpańskiej manufaktury Darimo – ultralekki mostek IX2, kierownica Ellipse Road oraz sztyca T1. Dodatkowo zacisk siodła Darimo Sub4 uzupełniony o drążoną tytanową śrubę od chińskiej firmy Risk. Siodełko – karbonowe Selle Italia C59 – jedno z najlżejszych dostępnych na rynku.

Drobiazgi? Wszystko tu zostało przemyślane i dobrane na bazie doświadczeń z poprzedniego projektu. Pokrywka sterów od Extralite, karbonowe podkładki od Scott, ultralekkie koszyki na bidon z carbonu (8g sztuka!) z nylonowo-aluminiowymi śrubami, szybkozamykacze Token na śruby z tytanową osią, a nawet śruby mocujące zaciski hamulcowe i klamkomanetki zostały wymienione na lżejsze odpowiedniki.

Owijka? tenisowa owijka superfly z decathlonu - z braku mojej ulubionej babolat vs pro, niestety przez to utyła o 5g

  • Rama: Extralite SCR-058
  • Rozmiar ramy: 54 
  • Koła: Reynolds RZR 46 tubular 
  • Stery: Extralite / Cane Creek AER
  • Podkładki dystansowe: Scott Carbon
  • Hamulce: EE Brakes
  • Pancerze przerzutek i hamulców: KCNC aluminiowe 
  • Suport: Token ceramiczny TBT pod oś 30 mm 
  • Korba: THM Clavicula SE Blaty: Kcnc Cobweb 50T / Praxis Works 34T
  • Pomiar mocy: Zintegrowany z korbą THM Clavicula
  • Pedały: Xpedo Thrust SL – tytanowa oś 
  • Łańcuch: YBN tytanowy 12-rzędowy
  • Sztyca: Darimo T1 
  • Mostek: Darimo IX2 
  • Kierownica: Darimo Ellipse Road 
  • Zacisk sztycy: Darimo Sub4 + śruba Risk z wydrążonego tytanu
  • Opony (szytki): Vittoria Corsa crono evo / tufo elite jet 
  • Koszyki na bidony: karbon 3K @8g + aluminiowe/nylonowe śruby 
  • Top cap (pokrywka sterów): Extralite
  • Przerzutki: Przód SRAM Red 10s Yaw + tył SRAM XX z długim wózkiem + kółka Ratio 
  • Klamkomanetki: SRAM Red 10s + zapadka Ratio
  • Linki: KCNC Tiwer – tytanowe 
  • Szybkozamykacze: Token, skręcane, z tytanową osią 
  • Kaseta: ZTTO SLR Gen3 12-rzędowa 11–34
  • Siodełko: Selle Italia C59

Finalna waga - 4,6 kg

Projekt roweru został zrealizowany z myślą o stworzeniu maksymalnie lekkiej, ale w pełni funkcjonalnej maszyny do wyścigów , bazującej na klasycznym napędzie mechanicznym i obręczowych hamulcach. Kluczowe komponenty – rama Extralite SCR-058, karbonowe koła Reynolds RZR 46, napęd SRAM Red przerobiony na 12 biegów, korba THM Clavicula SE z pomiarem mocy oraz hamulce EE Brakes – zostały dobrane z myślą o jak najniższej masie, wysokiej sztywności i niezawodności. Całość uzupełniają ultralekkie komponenty od Darimo i starannie dobrane detale, co czyni rower ekstremalnie lekki, wytrzymały i gotowy na najtrudniejsze podjazdy.


o autorze

Bolesław Zaras

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl