
Colnago V5Rs - jeszcze lżejszy i bardziej aerodynamiczny
Colnago właśnie zaprezentowało zupełnie nowy model V5Rs. Tak - jest to rower, nad którym wszyscy spekulowali, że ostatnio jeździł Tadej Pogačar. Nie - to nie był rower drużyny UAE Emirates-XRG, na którym Pogačar zajął drugie miejsce w Paris Roubaix w weekend. To był V4Rs, w swojej ostatniej poetyckiej podróży pod wodzą Pogačara. Teraz nadszedł czas na Colnago V5Rs.
V5Rs to najnowsza ewolucja serii Colnago V. Jeszcze lżejszy i bardziej aerodynamiczny, V5Rs jest najlepszym wszechstronnym rowerem wyścigowym, zaprojektowanym z myślą o dalszej dominacji w WorldTour z Pogačarem i jego kolegami z drużyny.
Aby uzyskać zwycięski rower, należy zrównoważyć kilka czynników. To nie tylko kwestia lekkości, ale także aerodynamiki, szybkości reakcji i prowadzenia. V5Rs jest wynikiem idealnej równowagi tych elementów - wszystkie wykonane w jednym celu: aby wygrać.
Najlżejszy Colnago w historii
V5Rs to najlżejszy rower Colnago w historii, z gotową do malowania ramą ważącą 685 gramów. Frameset waży o 12,5% mniej niż jego poprzednik, bez uszczerbku dla sztywności. Waga ramy gotowej do malowania jest mierzona przed fazą malowania, bez zdejmowanych części (zacisku sztycy podsiodłowej oraz uchwytów przedniej i tylnej przerzutki). Całkowita masa framesetu to suma masy ramy gotowej do malowania i widelca.
Cieńsze profile
Doświadczenie zdobyte dzięki modelowi Y1Rs pozwoliło udoskonalić konstrukcję modelu V5Rs, w którym zastosowano cienkie profile o wysokiej wydajności. W tunelu aerodynamicznym jego wydajność aerodynamiczna jest zbliżona do najlepszych ram aerodynamicznych.
Wąski obszar przedni
Powierzchnia czołowa V5Rs wynosi 250 cm², czyli o 13% mniej niż u poprzednika. Ewolucja rury czołowej - teraz węższej - pomaga zmniejszyć opór powietrza i zaoszczędzić waty. Wprowadzono szereg zaktualizowanych kształtów rur prosto z aerodynamicznego rozwoju Colnago Y1Rs. Węższa rura czołowa, przerobione łopatki widelca i cieńsze, głębsze profile sztycy podsiodłowej zostały przetestowane za pomocą CFD i zweryfikowane w tunelu aerodynamicznym z pełnym zestawem wyścigowym - manetkami, bidonami, kablami itd.
Sztywny i responsywny
Model V5Rs łączy w sobie lekkość i aerodynamikę bez uszczerbku dla sztywności i responsywności, gwarantując osiągi dostosowane do potrzeb profesjonalnych kolarzy zespołu Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Podczas opracowywania Y1R, Colnago współpracowało z Uniwersytetem Khalifa (Abu Dhabi, Zjednoczone Emiraty Arabskie) i Uniwersytetem Politecnico di Milano (Włochy) w celu ulepszenia modeli CFD wykorzystywanych w rozwoju ich produktów.
Rezultatem było zwiększenie dokładności modeli. Średnia różnica między pomiarami CFD a rzeczywistymi pomiarami spadła z 30% (dane Colnago pokazują, że ta liczba jest aktualnym standardem branżowym) do 15%. Model ten jest obecnie wykorzystywany w rozwoju wszystkich nowych rowerów Colnago, w tym V5R.
Bardziej precyzyjne sterowanie
V5Rs ma nowy widelec, który jest lżejszy i bardziej precyzyjny. Prześwit wynoszący 32 mm pozwala na użycie szerszych opon: większa przyczepność, lepsze prowadzenie i prędkość na nierównym terenie.
Absolutna jakość włókna węglowego.
Dzięki nowym technikom laminowania układ włókien węglowych jest badany i kontrolowany w każdym obszarze ramy. Rezultatem jest lekka, wytrzymała i trwała konstrukcja. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie i optymalizacja układu włókien węglowych w kluczowych sekcjach dzięki analizie FEM. Po zdefiniowaniu sekwencji prepregi o wysokiej wytrzymałości i sztywności są starannie pozycjonowane i łączone na specjalnych trzpieniach, a następnie utwardzane w formach.
Powrót do BSA
Większość, jeśli nie wszyscy, producenci ram powracają do gwintowanego suportu. V4R (i C68) mają suporty T47, więc tak naprawdę nie jest to powrót do gwintu, ale powrót do gwintu BSA. Sztywność nowoczesnych ram jest więcej niż wystarczająca, a moda na mocowanie na wcisk wydaje się być chwilową modą. Dla Colnago oszczędność masy i łatwość serwisowania to więcej niż wystarczające powody do powrotu. Ponadto akumulator Di2 jest umieszczony w rurze dolnej w unikalnym uchwycie w stylu pajęczyny. Wymaga to wyciągnięcia suportu w celu serwisowania i wymiany. Uwaga dodatkowa: linia V5R jest dostarczana wyłącznie z suportami Ceramic Speed.
Aktualizacja geometrii wyścigowej
Geometria V4R została już sprawdzona w najważniejszych wyścigach WorldTour. Wszystkie drobne aktualizacje zostały podjęte, aby V5Rs był nieco bardziej agresywny, wydajniejszy i lepiej dostosowany do nowoczesnych pozycji jazdy:
- Dwa offsety widelca (47 mm dla rozmiarów 420-510 i 43 mm dla 530-570). Celem jest zmniejszenie rozstawu, szczególnie w mniejszych rozmiarach i przy coraz bardziej powszechnych ponadwymiarowych oponach, utrzymując go bardziej równomiernym we wszystkich rozmiarach. Zaktualizowany sprawia, że opony V5R lepiej reagują na zmiany kierunku i szybkie manewry.
- Nieco wyższy kąt HT i ST w stosunku do V4R, aby dostosować się do bardziej wysuniętej do przodu pozycji i aby zoptymalizować aerodynamikę i przenoszenie mocy.
- Dostępny z 2 sztycami podsiodłowymi (0 i 15 mm)
- Prześwit opony do 32-622
Opcje malowania
Dostępne są cztery opcje malowania Colnago V5Rs. Wszystkie są klasyczne, z najbardziej rozpoznawalnym Team UAE na czele i tęczowym World Champion dla bardzo ambitnych. Zobaczcie zresztą poniżej. Który się Wam najbardziej podoba?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wersje i ceny
Cena V5Rs zaczyna się od 5 940 € / 5 750 $ za zestaw ramy (rama, widelec, ster, kierownica, sztyca podsiodłowa, koszyk na bidon), a kompletne wersje kosztują do 16 500 € w zależności od specyfikacji. Opcje wahają się od Dura-Ace lub Ultegra Di2 do Campy Super Record Wireless (z wersjami SRAM i cenami, które nie zostały jeszcze ogłoszone), a zestawy kołowe wahają się od Vision SC45s do Enve SES 4.5s.
Wersje Ultegra Di2 zaczynają się od około 11 750 USD.
Dura-Ace Di2 z Enve to wydatek rzędu 16 500 USD.
SRAM - do ustalenia
Rama + kokpit = 6250 USD + 900 USD za kierownicę CC.01
komentarze