​Jonas Vingegaard zakłada korby 150 mm

Wygląda na to, że duński kolarz dokonał dużej zmiany w swoim rowerze na 2025 rok

Dwukrotny zwycięzca Tour de France, Jonas Vingegaard, został zauważony podczas jazdy na rowerze szosowym z niezwykle krótkimi, 150-milimetrowymi korbami.

Debata na temat najlepszej długości korby do jazdy zarówno na czas, jak i startu wspólnego szalała w ostatnich latach, a wielu znanych kolarzy - w tym kluczowi rywale Vingegaarda, Remco Evenepoel i Tadej Pogačar - decydowało się na krótsze korby.

Przejście Vingegaarda na małe korby jest eskalacją „wyścigu zbrojeń”, który wybuchł w zawodowym peletonie.
W zeszłym roku głośno było o tym, że Tadej Pogačar zrewolucjonizował swoje dopasowanie roweru, przechodząc na ustawienie 165 mm, aby poprawić kadencję i aerodynamikę oraz umożliwić dłuższą, niższą pozycję.

Foto: Sirotti

Podążając za tym przykładem - i idąc dalej - Vingegaard przeszedł z korb 172,5 mm, których używał wcześniej, na zestaw najkrótszych korb, jakie widzieliśmy w peletonie WorldTour.

Szczegóły nowej konfiguracji Vingegaarda zostały zauważone podczas Volta ao Algarve 2025 (gdzie Vingegaard odniósł zwycięstwo w klasyfikacji generalnej) i opublikowane na Instagramie przez @ibike_studio.

Mniejsze ramiona korby zostały zauważone w peletonie w 2025 roku - w tym w drużynie Visma-Lease w rowerach Cervelo.


„Widzieliśmy, że Pogačar i inni kolarze z Team UAE ścigali się z krótszymi korbami” - powiedział niedawno szef zespołu Visma Richard Plugge w wywiadzie dla Het Laatste Nieuws. „My również badaliśmy tę opcję, ale oni jako pierwsi odważyli się ją wdrożyć i najwyraźniej to działa” - powiedział Plugge.

Przyjrzyjmy się dokładnie, jakich korb używał i zbadajmy, dlaczego mógł zdecydować się na tak drastyczną zmianę w dopasowaniu roweru.

Najkrótsze korby w zawodowym peletonie?

O ile nam wiadomo, SRAM nie wymienia w swoim katalogu produktów żadnych korb krótszych niż 160 mm.

Biorąc to pod uwagę, korby 150 mm Vingegaarda są prawdopodobnie prototypem lub modelem niestandardowym.

Na pierwszy rzut oka przypominają aluminiowe korby stosowane w grupach SRAM Apex i Rival AXS (choć z usuniętym brandingiem), ale SRAM wymienia 160 mm jako najkrótszą opcję dla tych korb na swojej stronie internetowej.

Bez wątpienia byłyby one również cięższe niż wydrążone korby z włókna węglowego, które stanowią część pro-specjalnej grupy Red AXS firmy SRAM (chociaż wyraźnie krótka konstrukcja pomogłaby w tym zakresie).

Zakładając, że zdecyduje się pozostać przy tej konfiguracji, spodziewamy się, że SRAM dostarczy Vingegaardowi zestaw lekkich korb Red AXS do czasu Tour de France w lipcu.

Mierzący 1,75 m Vingegaard nie jest najwyższym zawodowym kolarzem, ale z pewnością nie jest niski. 

Przejście na tak niezwykle krótki mechanizm korbowy wygląda więc na wybór dokonany ze względów wydajnościowych.

Czy krótkie korby mogą sprawić, że Vingegaard będzie szybszy?

Powszechnie panuje błędne przekonanie, że ponieważ krótkie korby wytwarzają mniejszy moment obrotowy niż dłuższe, może być trudno uzyskać taką samą moc na krótszych korbach.

Według Phila Burta, fizjoterapeuty i montera rowerów, który wcześniej współpracował z British Cycling i Team Sky, „długość korby nie ma znaczenia dla submaksymalnej produkcji mocy, w zakresie od 80 mm do 300 mm”.

Wynika to z faktu, że moc wyjściowa jest kombinacją siły (lub momentu obrotowego) przenoszonej przez korby pomnożonej przez kadencję, a przy krótkich korbach kadencja ma tendencję do zwiększania się (ponieważ stopy pokonują krótszy dystans na obrót pedału).

Ten ruch prawdopodobnie nie pomoże ani nie przeszkodzi Duńczykowi, jeśli chodzi o jego moc wyjściową - przynajmniej nie w izolacji.

Burt twierdzi jednak, że „krótsze korby mniej obciążają stawy i zginacze bioder”, a zatem mogą pomóc w radzeniu sobie z kontuzjami lub zapobieganiu im.

Co być może ważniejsze, Burt twierdzi, że krótkie korby mogą potencjalnie poprawić moc wyjściową w agresywnych pozycjach jazdy.

„W przypadku pozycji aero lub jazdy na czas, krótkie korby są w 100% dobrym rozwiązaniem” - zauważa.

„Jeśli jeździsz w agresywnej pozycji, używając długich korb, będziesz zamykał kąt biodra. Może to ograniczyć oddychanie i negatywnie wpłynąć na  moc wyjściową”.

Biorąc pod uwagę rosnące prędkości w zawodowym peletonie, może się okazać, że Vingegaard szuka sposobów na poprawę swoich osiągów na rowerze aero Cervélo S5 - rowerze, który często wybiera nawet podczas długich jazd w górach.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl