​Nowy gravel wyścigowy Cannondale SuperX. Cena szokuje

Cannondale zaprezentował nowy SuperX, z flagową ramą o wadze poniżej 1 kg, aerodynamicznymi profilami rur, ogromnym prześwitem na opony i ceną z najwyższej półki, która czyni go jednym z najdroższych rowerów do wyścigów szutrowych.

Nazwa SuperX powinna być Ci znana. W przeszłości był to wszechstronny rower przełajowy Cannondale, choć został tymczasowo zastąpiony przez SuperSix EVO SE. Teraz SuperX powraca. Najwyższej klasy rama Lab71 waży podobno 900 g, ma prześwit na oponę 51 mm z przodu i 48 mm z tyłu, a dzięki nowym kształtom rur jest podobno o 1,6 wata szybsza niż odchodzący SuperSix EVO SE w tunelu aerodynamicznym. Poprzednia wersja tego roweru była przeznaczona tylko do opon 45 mm.

Na stronie Cannondale możemy przeczytać:

Znamy się na prędkości na szutrze. Jego poprzednik, SuperSix EVO SE, ustanowił najszybszy czas w historii Unbound Gravel w 2024 roku, a dzięki nowemu SuperX poszliśmy na całość, aby był jeszcze szybszy. Mniejszy opór aerodynamiczny. Większa odporność na zmęczenie. Smuklejsza integracja i oczywiście mniejsza waga. Gotowy na więcej?

Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć o nowym Cannondale SuperX 

  • Rama Lab71 waży 900 g, czyli o 100 g mniej niż SuperSix EVO SE. 
  • Zwiększono prześwit na opony, z miejscem na oponę 48 mm z tyłu i 51 mm z przodu. 
  • Geometria pozostała niezmieniona w porównaniu do SuperSix EVO SE, z wyjątkiem nieco obniżonego suportu, aby zmieścić większą tylną oponę. 
  • Przetestowany pod kątem aerodynamiki przy prędkości 35 km/h. 
  • Zmieniony kształt rury podsiodłowej, aby uzyskać dodatkowy prześwit na błoto.
SuperX LAB71 to szczyt osiągów w wyścigach szutrowych. Zbudowany na ultralekkiej ramie z włókna węglowego Series 0 z konstrukcją Proportional Response, rower ten przekształca surową moc w nieubłaganą prędkość. Napęd RED XPLR AXS firmy SRAM ze zintegrowanym miernikiem mocy zapewnia ostrą jak brzytwa zmianę biegów, a koła Reserve 40|44 GR i opony Vittoria Terreno 700x40c zapewniają precyzję i kontrolę podczas wyścigów. Dzięki aerodynamicznemu kokpitowi SystemBar R-One i zintegrowanemu prowadzeniu kabli jest to kompletna broń dla tych, którzy ścigają się o podium i ustanawiają rekordy.

Czy aerodynamika na szutrze ma znaczenie?

Dwie wyróżniające się cechy tego roweru to zwiększony prześwit na opony i właściwości aerodynamiczne. Czy to naprawdę ma znaczenie w rowerach szutrowych? Cannondale zaoszczędził tylko 1,6 wata w porównaniu z poprzednią wersją roweru, więc jeśli chodzi o aerodynamikę, można uzyskać tylko niewielką redukcję oporu powietrza. Mimo to, jeśli przesiadasz się ze starego roweru na ten nowy, 1,6 wata nie jest rodzajem oszczędności aerodynamicznej, którą poczujesz, a możesz w ogóle nic nie czuć, jeśli nie jeździsz z prędkością 35 km / h, przy której ten rower był testowany pod kątem aerodynamiki.

Oczywiście, jeśli ścigasz się w ogromnych imprezach wytrzymałościowych, da Ci to oszczędność czasu. Jeśli jednak nie jesteś w czołówce wyścigu, tak małe oszczędności prawdopodobnie nie są warte zmartwień - szczególnie biorąc pod uwagę potencjalne zyski z treningu, a nawet po prostu szybsze postoje na bufetach.

Wydaje się że jeśli chcesz się liczyć w stawce w największych wyścigach szutrowych na świecie, prawdopodobnie można uzyskać lepsze oszczędności aerodynamiczne za znacznie mniejsze pieniądze. Czy więc aerodynamika ma znaczenie w rowerach szutrowych? Tak, jeśli zależy ci na szybkiej jeździe, ale jak zawsze jest w tym coś więcej niż twierdzenia producenta towarzyszące premierze roweru.

A co z wagą?

Jeśli chodzi o wagę, mamy tu do czynienia z deklarowanymi wartościami - flagowy rower Lab71 waży 7,4 kg dla rozmiaru 56 cm, według Cannondale. Do porównania Specialized S-Works Crux waży 7,2 kg, podczas gdy Trek Checkmate jest cięższy i waży 7,5 kg. Biorąc wszystko pod uwagę, SuperX jest we właściwym przedziale, biorąc pod uwagę aerodynamiczne kształty rur i prześwit opon. Jeśli jednak nie możesz wyskrobać 15 000 USD na rower Lab71, będziesz patrzył w stronę SuperX 2 ważącym 8,6 kg. 

Porozmawiajmy o pieniądzach

Ceny nowego SuperX są wymienione poniżej, ale najwyższa wersja z grupą osprzętu SRAM Red XPLR AXS wynosi, jak już wspomniałem 15 000 USD. Pomimo stale rosnących cen rowerów, może to oznaczać, że jest to najdroższy rower szutrowy mainstreamowych producentów. Jest o kilka tysięcy dolarów droższy niż flagowy S-Works Crux, Trek Checkmate, ENVE Mog i Colnago C68 Gravel. Wygląda na to, że rama Lab71 pochłania wszystkie te pieniądze. SuperX 2 z grupą osprzętu 2x GRX Di2 kosztuje 6 800 USD. To podcina cenę Áspero 5 firmy Cervélo o 700 USD. 

Ceny i dostępność 

Cannondale SuperX LAB71

Grupa osprzętu: SRAM Red AXS XPLR z systemem Power
Koła: Reserve 40|44 GR
Cena: 14 999 euro 

Cannondale SuperX 2 

Grupa osprzętu: Shimano GRX 825 Di2
Koła: Reserve 40|44 GR
Cena: 6,899 euro 

Cannondale SuperX 3 

Grupa osprzętu: Shimano GRX 820
Koła: DT Swiss G1800
Cena:4,499 euro

Rama SuperX Lab71 

Cena: 5 499 euro


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl