
Samoładująca się przerzutka i elektroniczne hamulce zasilane energią słoneczną?
Classified, marka stojąca za bezprzewodową dwubiegową piastą, która eliminuje potrzebę stosowania przedniej przerzutki, złożyła wniosek patentowy na „samozasilający się system rowerowy”, który może sygnalizować koniec wyczerpanych baterii w elektronicznych układach napędowych, który został opublikowany 6 lutego tego roku.
Jak możemy przeczytać w bazie WIPO: Ujawnienie dotyczy systemu dla roweru (1000), w którym system składa się z co najmniej jednego czujnika elektronicznego i/lub co najmniej jednego siłownika elektronicznego (600) oraz jednostki pozyskiwania energii skonfigurowanej do pozyskiwania energii i dostarczania pozyskanej energii do co najmniej jednego siłownika elektronicznego (600) i/lub co najmniej jednego siłownika elektronicznego (600). (1*)
Wydaje się, że Classified przedstawiło plany opracowania elektronicznego układu napędowego z dwubiegową piastą w centrum, ale zasilanego energią kinetyczną obrotu piasty w połączeniu z energią słoneczną. Patent sugeruje, że mechanizm korbowy roweru może być również brany pod uwagę jeśli chodzi o ładowanie systemu. Firma niedawno wprowadziła mechanizm korbowy aero, aby zbliżyć się o krok do oferowania niemal kompletnej grupy osprzętu.
Wniosek patentowy, jest napisany w dość niejasnym języku i opisuje system ładowania przekładni zębatej. W szczególności chodzi o baterie zasilające zarówno czujniki, jak i siłowniki zmiany biegów. W opisie kryptograficznie uwzględniono również hamowanie.
Niezależnie od tego, jak dobre są elektroniczne grupy osprzętu Shimano, Campagnolo i SRAM, wszystkie wymagają regularnego ładowania, niezależnie od tego, czy chodzi o prostotę uniwersalnych akumulatorów SRAM (indywidualnie zasilających przerzutki), kompaktowe i wygodne akumulatory EPS Camagnolo, czy też wewnętrzną opcję Shimano o długiej żywotności. Wszystkie są łatwe w utrzymaniu, ale wymagają od rowerzysty regularnego sprawdzania poziomu naładowania. Zapominalscy na pewno mogli się przekonać o tym jak działa prawo Murphy'ego, które mówi, że każde urządzenie elektryczne działa lepiej po podłączeniu do prądu.
Campagnolo, SRAM, a w szczególności Shimano dominują na rynku grup osprzętu od dziesięcioleci, ale Classified próbował wstrząsnąć sytuacją od czasu wejścia do walki w 2021 roku. Piasta Classified Powershift zapewnia zakres przełożeń konfiguracji 2x (mechanizm korbowy z dwoma tarczami i przednią przerzutką), ale ponieważ piasta naśladuje funkcjonalność przedniej przerzutki, wykorzystuje tylko jedną tarczę (bez przerzutki) z przodu.
Podczas zeszłorocznych targów Eurobike Classified i TRP ogłosiły współpracę nad grupą, która oferuje zakres 1 x 16 w bezprzewodowej grupie Classified/TRP Vista.
Jak to działa?
Nowo złożony wniosek patentowy przedstawia (w bardzo prostej, schematycznej formie) system pozyskiwania energii kinetycznej poprzez „stojan” (nieruchomą część silnika elektrycznego lub generatora, która wytwarza pole magnetyczne do napędzania obracającego się elementu) zamontowany na elemencie podtrzymującym moment obrotowy, z kolei zamontowanym na haku. Ta część jest skonfigurowana tak, aby indukować prąd elektryczny przepuszczany przez magnesy (41) zamontowane na obracającym się kole.
Jak czytamy w wniosku patentowym: Rysunki 9A i 9B przedstawiają schematyczny przykład modułu konwertera energii 30. Moduł konwertera 30 z FIG. 9A zawiera stojan 40 z cewką indukcyjną i powiązany element magnetyczny 41 do zamontowania na wirniku. Moduł konwertera 30 z FIG. 9B zawiera ogniwo fotowoltaiczne 90. Moduł konwertera 30 może ponadto zawierać obwody pomocnicze służące np. do prostowania i wzmacniania sygnału elektrycznego ze stojana 40 lub ogniwa fotowoltaicznego 90. Obwód pomocniczy może być skonfigurowany do kierowania wygenerowanej energii elektrycznej do jednego lub więcej czujników elektronicznych i/lub siłowników 600 i/lub do urządzenia magazynującego energię 700, np. akumulatora.
Najprawdopodobniej zamontowany do tarczy hamulcowej, każdy obrót koła będzie generował niewielki ładunek elektryczny (w zależności od liczby użytych magnesów). Chociaż ilustracje pokazują niewiele szczegółów, podobny system może być również zawarty w układzie korbowym.
Nawet przednie koło mogłoby zostać włączone do pracy, ponieważ wszystko, czego by to wymagało, to przymocowanie stojana do stałego punktu, a magnesu do czegoś obracającego się. Zespół stojana stający się częścią osi przelotowej miałby sens w przypadku obecnej piasty Classified, ponieważ to właśnie tam znajdują się cewki indukcyjne i bateria.
Na rysunkach wniosku patentowego pokazano również „elementy fotowoltaiczne” pokazane na manetkach, zewnętrznych powierzchniach mechanizmu korbowego lub w rzeczywistości na dowolnej powierzchni zewnętrznej, którą można by wykorzystać.
Głębiej w aplikacji, w zastrzeżeniu 22, znajduje się fragment dotyczący układu hamulcowego: System, o którym mowa w zastrzeżeniu (1*), zawierający elektroniczny czujnik hamulca skonfigurowany do przesyłania elektronicznego sygnału hamulca po wykryciu jego uruchomienia przez użytkownika; oraz elektroniczny siłownik hamulca skonfigurowany do odbierania elektronicznego sygnału hamulca i uruchamiania działania hamulca po odebraniu elektronicznego sygnału hamulca.
Możliwe że oznacza to, jakoby Classified zamierza również eksperymentować z bezprzewodowym elektronicznym układem hamulcowym? Zobaczymy.
komentarze