
Morelle - jedyny rower elektryczny, który naładuje się poniżej 15 minut
To może być rewolucja i prawdziwy przełom w elektrykach. Każdy, w tym ja, ładując swój sprzęt nieraz się wkurza czemu to tak długo trwa. Wiadomo, im większa bateria, tym dłuższy czas ładowania, 15 minut to brzmi wręcz niewiarygodnie, ale po kolei.
Założona w 2023 r. firma Morelle składa się z ekspertów w dziedzinie zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych, inżynierii mechanicznej i mobilności. Morelle zajmuje się niespełnionymi wyzwaniami związanymi z redukcją masy, szybkim ładowaniem i łatwością obsługi, aby uczynić mikromobilność elektryczną podstawową formą transportu i uczynić robotykę bardziej wszechobecną.
Kim są Ci eksperci?
Michael Sinkula, współzałożyciel i dyrektor generalny
Przed Morelle Michael był dyrektorem ds. biznesu w Ionblox, zaawansowanej firmie produkującej akumulatory litowo-jonowe. W Ionblox Michael z powodzeniem pozyskał ponad 80 milionów dolarów finansowania kapitałowego i zabezpieczył kontrakty z dużymi firmami motoryzacyjnymi i lotniczymi, a także liczne dotacje z Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych
Dr Kevin Hays, współzałożyciel i CTO
Dr Kevin Hays jest naukowcem i inżynierem specjalizującym się w technologii szybkiego ładowania akumulatorów. Dzięki 15-letniemu doświadczeniu w dziedzinie baterii, opublikował ponad 20 recenzowanych artykułów w czasopismach, cytowanych ponad 800 razy i uzyskał kilka patentów w USA. Po uzyskaniu tytułu doktora chemii na Uniwersytecie George'a Washingtona, przeszedł do Narodowego Laboratorium Oak Ridge, aby pracować w zakładzie produkcji akumulatorów.
Najciekawsze zostawiłem na koniec. Trzecią osobą, która stoi za tym projektem jest znany i lubiany...
Gary Fisher, główny konstruktor
Gary Fisher, wprowadzony do Mountain Bike Hall of Fame, był w czołówce kolarstwa od lat 60-tych. Jego legendarny status w kolarstwie górskim rozpoczął się, gdy ambitna grupa przyjaciół i kolarzy z Marin w Kalifornii zaczęła projektować i budować rowery terenowe, które nazywali „klunkerami”, i ścigać się nimi po stromych drogach gruntowych góry Tamalpais. W dużym skrócie gość wymyślił rower górski i dziękuję mu za to.
Uczenie maszynowe:
„Szybkie ładowanie jest znacznie bardziej wartościowe, gdy można szybko ładować w każdym cyklu, przez cały okres użytkowania aplikacji. Nasza technologia jest bardzo trwała, wykazując zdolność do szybkiego ładowania w każdym cyklu przez ponad 1000 cykli, ale chcemy ją ulepszyć. Opracowaliśmy zastrzeżony model uczenia maszynowego, który stale zdalnie monitoruje stan baterii i dynamicznie zapewnia poprawę żywotności baterii w oparciu o indywidualne profile użytkowania”.
Zaawansowane materiały
„Podstawowa technologia Morelle zaczyna się od składu chemicznego baterii, w szczególności anody opartej na krzemie (w przeciwieństwie do grafitu w standardowych bateriach). Krzem ma 10-krotnie większą pojemność niż grafit, ale często wiąże się z wyzwaniami związanymi z trwałością - nasze ogniwa są wyjątkowe pod względem zdolności do jednoczesnego wykazywania wysokiej mocy, wysokiej energii i wysokiej szybkości ładowania, bez uszczerbku dla żywotności cyklu.
Zdolność do naprawdę szybkiego ładowania baterii jest cenna dla wielu zastosowań, ponieważ całkowicie zmienia funkcjonalność i ekonomikę małych aplikacji mobilnych. Nasz pierwszy eBike będzie wyposażony w 350-watogodzinny akumulator z możliwością ładowania prądem 50A”.
Dynamiczne ładowanie
„Każdy rower elektryczny na świecie, który nie jest wyposażony w ładowarkę Morelle, ładuje się z mocą 100-300 W - nazywamy to „poziomem M1” („M” dla mikromobilności). Morelle wykorzystuje ładowarki poziomu M2 (1000-1200 W) i poziomu M3 (ponad 1500 W), wyznaczając poprzeczkę dla szybkiego ładowania rowerów elektrycznych.
Ładowarka ma wbudowany sprzęt i oprogramowanie do przeprowadzania diagnostyki akumulatora w celu optymalizacji żywotności cyklu poprzez dostosowanie protokołów ładowania w czasie rzeczywistym.
Morelle wierzy, że możemy włączyć małe kompaktowe ładowarki w zoptymalizowanych lokalizacjach w oparciu o nawyki użytkowników. Co ważniejsze, planujemy rozszerzyć istniejące ładowarki (EV) poziomu 2 (mechanicznie i za pomocą oprogramowania) do ładowania mikromobilności”.
A jak z wagą?
Rama jest aluminiowa, ale całkowita waga roweru wynosi 30 funtów (13,6 kg), co jest wartością niższą niż w przypadku wielu rowerów z włókna węglowego. Z moich doświadczeń wynika, że na takiej baterii zasięg może być nawet do 70 km, co jest zupełnie niezła wartością. Testowałem już wiele „zwyczajnych” elektryków z bateriami na poziomie 400 Wh i pozwalały one na jazdę do ok. 60 km… ale rowery ważyły ok. 25 kg. Lekki rower elektryczny (15 kg), który także kiedyś miałem przyjemność używać pozwalał na przejechanie ok. 30 km, ale tam priorytetem była forma, która miała przypominać zwykły rower, a pojemność baterii była na drugim planie. Dodatkowo tamten był singlespeedem a tu mamy normalny napęd z przerzutką i kasetą. W kontekście tego co mogliście przeczytać powyżej, zapowiada się naprawdę ciekawy produkt, a myślę że to nie jest ostatnie słowo w temacie technologii budowy baterii.
Co z prędkością maksymalną wspomagania?
![]() |
![]() |
Rower według deklaracji ma wspomagać do 28 mil/h, czyli 45 km/h. Nas pewnie podpadnie to pod paragraf na motorowery i będzie wymagał rejestracji i ubezpieczenia. Szkoda. Chyba że producent na rynek europejski przygotuje wersję spełniającą idiotyczny moim zdaniem przepis o ograniczeniu prędkości wspomagania do 25 km/h. Ilu z Was potrafi jechać szybciej na zwykłym rowerze, ręka w górę. Chyba wszyscy. Maszyna wytrąca też argument z rąk ustawodawców o tym, że ciężki rower elektryczny musi mieć ograniczenie prędkości ze względu na jego masę i ewentualne konsekwencje wypadku. Ale ten rower waży mniej więcej podobnie jak zwykły trekking ze sklepu. I co ustawodawcy?
Zarezerwuj swoją Morelle!
od 50,00 USD
Może być jednym z pierwszych posiadaczy Morelle, jedynego roweru elektrycznego, który w pełni ładuje się w mniej niż 15 minut. Rezerwacja podlega pełnemu zwrotowi!
Dodatkowe szczegóły produktu, opcje (kolory, rozmiary itp.) oraz informacje będą udostępniane przez cały rok. Ceny zaczynać się będą od 3000 USD (wartość rezerwacji zostanie odliczona od ceny zakupu). Dostawy rozpoczną się w 1. kwartale 2026 roku. Pierwszy model będzie dostępny w ograniczonej ilości.
Rezerwacje: Grupa R1 otrzyma dostawę jako pierwsza, a grupa R2 będzie następna.
komentarze