MANITOU R8: ELITARNY ZABÓJCA KOMPROMISÓW W WYŚCIGACH XC

Od pierwszych rozwiązań zawieszenia, które zdobiły rowery górskie, po wyrafinowane widelce i amortyzatory dnia dzisiejszego, Manitou odegrało integralną rolę w ewolucji naszego ukochanego sportu terenowego. Po opracowaniu jednych z najbardziej wszechstronnych, niezawodnych i zorientowanych na osiągi systemów zawieszenia dla coraz szerszego zakresu dyscyplin, Manitou postawiło sobie za cel opracowanie najbardziej konkurencyjnego i kompletnego widelca cross-country. Stworzenie najlepszego na świecie zawieszenia do wyścigów XC było możliwe tylko dzięki informacjom zwrotnym z najbardziej surowego poligonu doświadczalnego na świecie.

Lekki, sztywny, wszechstronny, o niezrównanych możliwościach regulacji i niezawodny, najnowszy widelec od ekspertów #scienceofsmooth wyróżnia się we wszystkich obszarach, które są kluczowe dla lepszej, niezawodnej i zwycięskiej wydajności. Elitarny widelec XC, zbudowany z myślą o mocniejszej jeździe i lepszych osiągach niż cokolwiek innego w swojej klasie, R8 zaspokaja każdą potrzebę nawet najbardziej wymagającego zawodnika xc.

SZTYWNOŚĆ

Zbudowany z myślą o rywalizacji na najwyższym poziomie model R8 został zaprojektowany w oparciu o 34-milimetrowe podwozie, aby zapewnić najwyższy możliwy stopień sztywności w zastosowaniach XC. Większa średnica goleni w połączeniu z charakterystyczną dla Manitou konstrukcją łuku "skierowaną do tyłu dla lepszych wyścigów" (która nadaje dodatkowy stopień sztywności dzięki krótszej drodze między dwiema dolnymi goleniami) sprawia, że jest to prawdopodobnie najsztywniejszy widelec w swoim segmencie. Geometria i układ obróbki tylnej części łuku zostały wykonane w taki sposób, aby zapewnić maksymalną sztywność przy jednoczesnym wyeliminowaniu nadmiaru materiału, a tym samym wagi.  

NISKA WAGA - WYELIMINOWANE MATERIAŁY - Wszystko, czego potrzebujesz, nic, czego nie potrzebujesz

Podczas gdy pierwszą prośbą sportowców była sztywność zapewniająca precyzyjne prowadzenie na wymagających technicznie trasach XC, zmniejszenie wagi tej platformy było drugorzędnym priorytetem przy opracowywaniu nowego widelca Manitou. Żaden obszar widelca nie pozostał nietknięty, aby upewnić się, że każdy gram, który można usunąć, został usunięty, bez najmniejszego wpływu na sztywność lub niezawodność. Powstała w ten sposób 34-milimetrowa konstrukcja HYPERLITE z bezpośrednio montowanymi błotnikami odgrywa główną rolę w lekkości widelca. Lekka jak piórko korona korzysta z głębokiego frezowania w celu usunięcia nadmiaru materiału z wnętrza, podczas gdy obróbka zewnętrzna robi to samo na zewnątrz w sposób, który zapewnia idealną równowagę między sztywnością a wagą.

Łuk skierowany do tyłu i jego krótsza droga od goleni do goleni wymaga mniej materiału, a zatem stanowi nie tylko wzrost sztywności, ale także znaczny obszar oszczędności masy. Korzystając z oprogramowania do analizy naprężeń i niezliczonych godzin spędzonych w laboratorium testowym, inżynierowie Manitou byli w stanie wyeliminować nadmiar materiału zarówno z tylnej części łuku jak i innych obszarów, oszczędzając w ten sposób dodatkowe gramy z ogólnej masy odlewu. Opracowanie prostych, cienkościennych nóg z serii 7000 stanowi kolejny obszar oszczędności masy. Dalsza redukcja masy wynika z optymalizacji materiałów w produkcji najlżejszej osi Manitou, Hexlock SL-R, osi dedykowanej dla R8, ważącej zaledwie 25 gramów.  

Oszczędność masy posunęła się nawet do optymalizacji funkcjonalnych części wewnętrznych. Zastosowanie najlżejszej sprężyny powietrznej, XC Tune Dorado Air, lekkiej wersji XC regulacji głośności IVA oraz specyficznych dla aplikacji długości wałów i materiałów zapewnia płynne działanie przy niższej masie. Nowo opracowany, specyficzny dla XC, uszczelniony amortyzator VTT Pro-X dodatkowo zmniejsza wagę Tylko dzięki tak dokładnym i kompletnym działaniom sztywny, reaktywny i niezawodny widelec z jego charakterystyką osiągów może przechylić szalę na zadziwiająco niskim poziomie 1480 g.

NIEZRÓWNANE MOŻLIWOŚCI DOSTRAJANIA

Konstrukcja samego widelca została opracowana w taki sposób, aby zapewnić niezrównane osiągi dzięki sztywnej i reaktywnej konstrukcji w lekkiej obudowie. Jednak tworząc widelec, w którym można się zakochać, Manitou wiedział, że liczy się to, co jest w środku.  

XC Tune Dorado Air został opracowany podczas zawodów Pucharu Świata. System sprężyn Dorado Air zawiera unikalny zawór równoważący, który wyrównuje dodatnie i ujemne komory powietrzne podczas procesu napełniania powietrzem. Zapewnia to spójne wyczucie sprężyny bez żadnych płaskich lub martwych punktów w skoku, a także daje rowerzystom o różnej wadze takie samo wyczucie początkowego skoku. 

Podczas gdy większość amortyzatorów wykorzystuje pojedynczy tłok lub obwód tłumienia, zmuszając użytkownika do zaakceptowania albo mocniejszej blokady z mniejszą podatnością, albo odwrotnie, system Manitou eliminuje potrzebę tego kompromisu. R8 zawiera VTT PRO-X, potrójny układ tłoków VTT, który zapewnia zawodnikom mocną blokadę (pozycja 3), która jest kontrolowana przez oddzielny tłok od tych używanych w pozycji 1 i 2 (regulowanych za pomocą pojedynczego pokrętła VTT).  Zewnętrznie regulowana wolna kompresja (pozycja 1) zapewnia największą elastyczność podczas długich i trudnych zjazdów, gdzie należy zrównoważyć kontrolę i komfort jazdy. Pozycja 2 dodaje wolne i szybkie tłumienie  dla lepszego wsparcia podczas agresywnej jazdy.

Innymi słowy, ten unikalny amortyzator oparty na podkładkach pozwala na mocniejsze dociskanie widelca i lepszą kontrolę nad niż cokolwiek w swojej klasie. Podczas gdy typowe amortyzatory XC idą na kompromis w zakresie LSC lub wsparcia (nurkowanie podczas pedałowania, pompowania lub hamowania), VTT PRO-X zawiera oprzyrządowaną regulację LSC, która służy do precyzyjnego dostrojenia pozycji 1. 

Regulacja odbicia za pomocą 18 kliknięć, umieszczona w dolnej części widelca, zapewnia możliwość jeszcze lepszego dostosowania wydajności do niezwykle szerokiego zakresu rozmiarów, stylów i preferencji rowerzystów. Niesamowite osiągi zawieszenia, dostosowane do każdego rowerzysty, we wszystkich zakresach skoku: Kompromis, zabity.

WSZECHSTRONNOŚĆ - dedykowane osiągi Elite XC, łatwa adaptacja do szerokiego zakresu skoku

Choć może się wydawać, że skok widelców XC zmierza w określonym kierunku, kolejną zaletą R8 jest to, że stanowi on 5 widelców w jednym, bez konieczności zakupu dodatkowych komponentów. Doskonałość w tak wielu obszarach sprawiłaby, że większość pomyślałaby, że wszechstronność jednego widelca obejmuje od 80 do 120 mm skoku, ale R8 pozostaje wierny filozofii Manitou polegającej na zwiększaniu elastyczności dla rowerzysty i nakładaniu się skoku między platformami. Dorado Air pozwala na wewnętrzną regulację skoku bez dodatkowych części.  Nowe przekładki dystansowe uwzględniają ujemną zmianę objętości powietrza, dzięki czemu widelec 80 mm ma takie samo wyczucie skoku początkowego jak widelec 120 mm. Łatwo regulowany w domu w odstępach co 10 mm, każdy element potrzebny do modyfikacji skoku widelca jest dołączony do produktu.

NIEZAWODNOŚĆ - jazda za jazdą, sezon za sezonem: Osiągi, na które można liczyć

Stworzenie widelca tak zaawansowanego i konkurencyjnego jak R8 miało być żmudnym zadaniem, jednak zapewnienie, że produkt końcowy nie tylko będzie działał, ale będzie działał nieprzerwanie przez cały czas, tak jak podczas pierwszej jazdy, było prawdopodobnie największym osiągnięciem personelu inżynieryjnego Manitou. Po pierwsze, wprowadzenie tylko tych ulepszeń w zakresie masy i sztywności, które można było wykonać bez wpływu na integralność strukturalną lub niezawodność całego produktu, miało kluczowe znaczenie dla stworzenia tak niezawodnego produktu. Wewnętrzne zastosowanie trwalszych materiałów i komponentów tam, gdzie to możliwe, a także znalezienie rozwiązań technicznych, które zapewniają dłuższą żywotność produktu, sprawiają, że widelec ten jest bardziej inwestycją w czas spędzony w siodle niż wydatkiem na hobby. Uszczelniony tłumik z systemem pęcherza i odlewane śruby odpowietrzające TSR (Trail Side Relief) (zwykle spotykane częściej w rozwiązaniach o większym skoku) sprawiają, że widelec ma nie tylko lepszą wydajność, ale także dłuższą żywotność niż to, do czego większość jest przyzwyczajona, a także gwarantuje lepsze ogólne wyczucie widelca i zgodność z małymi wybojami.

Jeśli kompromis jest śmiercią innowacji, to R8 jest jej przeciwieństwem, ponieważ jest najlepszy w swojej klasie w każdej mierzalnej kategorii, która jest ważna dla współczesnego sportowca XC. Najlżejszy, najsztywniejszy, najbardziej wszechstronny widelec z najwyższym stopniem możliwości regulacji, jaki kiedykolwiek nosił nazwę Manitou, wyróżnia się we wszystkich obszarach i nie idzie na żadne kompromisy.   

ACE/DEUCE - PEŁNA PŁYNNOŚĆ STEROWANIA

Stworzenie kolejnego poziomu niezawodnego, lekkiego i niezwykle wydajnego przedniego zawieszenia wymagało opracowania widelca, który działałby w każdej sytuacji i mógł łatwo dostosować się do zróżnicowanego terenu i okoliczności. Widelec R8 nie jest statyczną jednostką, a inżynierowie Manitou pilnie pracowali nad stworzeniem zdalnego systemu klasy premium, aby zapewnić użytkownikowi pełną kontrolę nad zawieszeniem. 

Chociaż w modelu R8 dostępna będzie opcja ręcznego pokrętła, najprawdopodobniej większość kolarzy XC będzie preferować rozwiązanie zdalne. Kombinacja ACE i DEUCE to zdalna blokada Manitou pod kierownicą, która kontroluje widelec, amortyzator i sztycę. Dźwignia Ace steruje sztycą, podczas gdy dźwignia Deuce steruje zarówno widelcem, jak i amortyzatorem. Obie dźwignie można układać jedna na drugiej i tworzyć konfigurację, która jest najbardziej odpowiednia dla każdego rowerzysty. W celu zminimalizowania wagi dźwignia wykorzystuje pancerz 3 mm i linkę 0.9 mm, ale jest również kompatybilna ze standardowym pancerzem 4 mm i linką 1,2 mm.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


Powiązane galerie

komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl