Zwift Ride singlespeed wraz z systemem Zwift Cog.

Zwift wprowadza na rynek nowy sprzęt, Zwift Ride, który będzie dostępny do kupienia od 26 czerwca i będzie kosztował w granicach 6300-7000 zł . Po niezbyt udanym debiucie Zwift Hub One, firma powraca do współpracy z Wahoo, ale w dużej mierze jako sprzęt Zwift. To prawdziwie inteligentny rower (w pewnym sensie) za niewygórowane pieniądze, choć powiązany ze środowiskiem Zwift.

Czym jest Zwift Ride?

To swego rodzaju inteligentny rower. Pamiętasz rower Tron, który wyciekł na początku 2022 roku? Nie, to nie jest ten rower. Wiele z tego, co dziś widzimy, wywodzi się z tamtego projektu. Rozwój projektu był bardzo szybki - 18 miesięcy od koncepcji do wprowadzenia na rynek - i zapożycza wiele od swojego pierwowzoru.

Podobnie jak koncepcja Tron, Zwift Ride składa się z dwóch części, połączenia Wahoo KICKR Core Hub One, Elementy sterujące będą znane każdemu, kto widział kontrolery. Rozpoczęły one swoje życie w rowerze koncepcyjnym, zanim zostały opracowane jako samodzielny produkt.

W momencie premiery oferta będzie obejmowała całość, trenażer i ramę. W późniejszym terminie (sugerowano jesień) będzie można również kupić rower jako sprzęt dodatkowy, ale zanim to nastąpi, konieczne są pewne poprawki w projekcie; na przykład Zwift ma nadzieję rozszerzyć kompatybilność na różne modele trenażerów o różnych wysokościach osi, więc z przodu wymagana będzie pewnego rodzaju regulowana stopka.

Dlaczego opracowano Zwift Ride?

Biorąc pod uwagę, że rower Tron nigdy nie pojawił się na rynku, jaki był pomysł, aby spróbować ponownie? Zwift spędził sporo czasu na badaniu wymagań użytkowników: czego chcą potencjalni kolarze indoor i co powstrzymuje ich przed rozpoczęciem jazdy. Kluczowe punkty, które z tego wynikały, to fakt, że użytkownicy chcieli prostoty, przejrzystości i czegoś, co ma wysoką wartość, pasuje do wneęrza domu, jest zawsze gotowe i może "obsłużyć" wielu użytkowników.

Zwift zidentyfikował dwa główne powody braku decyzji o zakupie sprzętu. Pierwszym z nich jest koszt: dedykowana konfiguracja jest droga. Drugim jest złożoność: Wielu potencjalnych użytkowników Zwift nie ma wiedzy technicznej, a myśl o rozebraniu roweru na części, a następnie konieczności ponownego założenia go prawidłowo w trenażerze skutecznie zniechęca. Tak więc Zwift Ride został zaprojektowany, aby rozwiązać oba te problemy.

Jest stosunkowo tani jak na  inteligentny rower, z kontrolowanym oporem, wirtualnym przełożeniem i dedykowanymi elementami sterującymi. Jeśli masz szczęście, że masz dedykowane miejsce na trenażer, prawdopodobnie nadal będzie on w twoim domu, a Zwift twierdzi, że zaprojektował Zwift Ride tak, aby dobrze wyglądał we wnętrzach domów. 

Konfiguracja Zwift Ride

Zwift Ride jest łatwy w konfiguracji. Podobnie jak w przypadku Zwift Hub One, który został zaprojektowany w celu znacznego uproszczenia procesu wchodzenia na Zwift.  Sprzęt został gruntownie przetestowany przez użytkowników, aby konfiguracja była prosta i łatwa w obsłudze. Wszystko - od osi przelotowej, przez punkty regulacji, po płaskie pedały, z którymi jest dostarczany - można regulować za pomocą tego samego klucza imbusowego 6 mm, który znajduje się w zgrabnym magnetycznym uchwycie pod górną rurą.

Oprócz tego Zwift odszedł od nieco nieprzejrzystych numerowanych skal na regulowanych punktach, które zwykle można znaleźć. Otrzymujesz kartę z rowerem i wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć swój wzrost na skali, która odpowiada literze.

Następnie wystarczy ustawić wysokość siodełka, wysokość kierownicy, zasięg i masz podstawową konfigurację, która prawdopodobnie będzie dla Ciebie odpowiednia. 

Dzięki tylko trzem regulacjom podstawowego dopasowania łatwo jest wymieniać się między użytkownikami w gospodarstwie domowym z wieloma użytkownikami. Jest tylko jedna długość korby - 170 mm - zarówno ze względu na koszty, jak i prostotę, a korby nie są przeznaczone do wymiany. Nie jest więc tak konfigurowalny jak niektóre inne rowery na rynku, ale jest wystarczająco wszechstronny dla większości rowerzystów.

Zwift Ride jest dostarczany w trzech pudełkach - rama, trenażer i kierownica - ponieważ o wiele taniej jest wysłać go w ten sposób. 

Nie jest lekki - rama waży 17 kg, a trenażer ma podobną wagę - ale przynajmniej można przenosić te elementy pojedynczo. Gdy już jesteś na miejscu, wystarczy ustawić rower na trenażerze i dokręcić oś przelotową, a następnie zamontować korby i podłączyć trenażer.

Kodowanie kolorami jest schludne i sporo ułatwia: Śruby z pomarańczowym obrysem służą do zmiany dopasowania, a śruby bez obrysu służą tylko do konfiguracji. Więc nawet jeśli masz bardzo małą wiedzę techniczną, powinieneś dać sobie radę podczas montażu i regulacji. Zwift zdecydował się nawet zmienić kierunek osi przelotowej, abyś miał  możliwość pracować tylko po jednej stronie roweru.

Jeśli rozbierasz rower Zwift, łańcuch ma kanał, w którym można go umieścić na haku, dzięki czemu nie zwisa z roweru, a napinacz utrzymuje go na miejscu. Na suporcie znajduje się również nóżka, dzięki czemu można odstawić rower bez obawy o dywan.

Zwift wybrał łańcuch z różnych powodów: daje poczucie (i dźwięk) roweru outdoorowego, jest tańszy i łatwiej go napiąć w systemie zaprojektowanym do demontażu. Sam łańcuch jest wąskim łańcuchem jednobiegowym i ma nieco przeprojektowaną zębatkę zaprojektowaną tak, aby była cichsza podczas pracy z łańcuchem Zwift Ride. Jeśli w dowolnym momencie chcesz umieścić inny rower - na przykład rower TT - na trenażerze, zębatka jest nadal kompatybilna ze wszystkimi łańcuchami do 12 biegów.

Wrażenia  z jazdy 

Jak wygląda konfiguracja i jazda? Cóż, wiele rzeczywistych wrażeń z jazdy zapewnia trenażer KICKR Core, który jest uważany  za jeden z najlepszych budżetowych inteligentnych trenażerów, jaki można dostać w swoje ręce. 

Konfiguracja Zwift Ride jest dość prosta. Potrzebny jest tylko klucz imbusowy 6 mm, który Zwift dostarcza jako część pakietu, chyba że montujesz własne pedały, których używasz na codzień. Sposób, w jaki rower jest stabilny na trenażerze, nawet bez osi przelotowej, jest dobrze przemyślany, a napinacz łańcucha jest prosty i działa dobrze.

Zwift dodał stację dokującą do łańcucha i stopkę na spodzie, dzięki czemu można postawić sprzęt na dywanie bez rozlewania oleju. Jedynym trudnym elementem jest umieszczenie kierownicy w w mufie "sterowej", ale większość ludzi bez problemu się z tym upora.

Kilka słów na temat parowanie roweru ze Zwiftem. Biorąc pod uwagę, że głównym czynnikiem napędzającym ten produkt jest uproszczenie rzeczy dla ludzi, zaskakuje że Zwift nie zrobił więcej, aby parowanie było jednym kliknięciem. Ten rower, który jest sprzedawany jako kompletna rzecz, nie pojawia się jako kompletna rzecz w grze: musisz sparować trenażer i elementy sterujące osobno.

Co więcej, w zależności od konfiguracji możliwe jest sparowanie trenażera w sposób (za pośrednictwem ANT +), który sprawi, że niektóre elementy sterujące nie będą działać:  Okej, większość nowicjuszy nie będzie miała łącza  ANT+ w swoim systemie, ale w momencie, gdy gra widzi zarówno trenażer KICKR Core, jak i niektóre kierownice Zwift Ride dostępne do sparowania, powinna pokazywać je jako jedną jednostkę i łączyć wszystko naraz.

Przechodząc do jazdy. Zwift Ride bardziej przypomina rower na trenażerze niż inteligentny rower pod względem tego, jak się zachowuje, jest trochę więcej ruchu podczas sprintu lub wyskakiwania z siodełka.

KICKR Core nie ma też regulowanych nóżek, więc jeśli  podłoga nie jest idealnie płaska,  sprzęt może się trochę kołysać. Dźwięk, to dźwięk łańcucha, który wzmacnia wrażenie, że jesteś na rowerze, a nie na trenażerze. Nie jest cichy, ale nie jest też głośny, a wibracje są bardzo małe; wszystko jest dobrze wyważone. 

 24-biegowy wirtualny układ napędowy działa dobrze i wrzuca wystarczająco miękkie przełożenia, aby podjechać strome podjazdy. Z drugiej strony duże przełożenia są na tyle sztywne, że można przyspieszać nawet w dół wzgórz i znaleźć wystarczający opór, co nie zawsze miało miejsce w przypadku inteligentnych rowerów.

Kontrolery są ulepszone w stosunku do kontrolerów Zwift Play na wiele sposobów. Po pierwsze, są one sparowane jako jedna jednostka; nie parujesz ich indywidualnie, tak jak w przypadku kontrolerów Zwift Play. Łopatki kierownicy i hamulca są bardziej dostępne po zewnętrznej stronie  dźwigni hamulca, a nie schowane za nią. Są też odpowiednio przykręcone do kierownicy, co zapewnia znacznie lepsze wrażenia: przyciski są łatwiejsze do znalezienia i naciśnięcia, stabilne i zawsze w tym samym miejscu.

Dobrze, że można też wyłączyć hamowanie w grze, ponieważ obecnie jest ono bezużyteczne przez 99% czasu i łatwo jest przypadkowo zahamować, gdy chcesz sterowa ć sprzętem. 

Ten rower wykorzystuje silnik gry do niektórych swoich funkcji i nie jest samodzielną jednostką, której można by użyć w Rouvy, powiedzmy, jeśli zdecydujesz, że jesteś znudzony Zwift: zmiana biegów nie będzie działać, podobnie jak żadna inna kontrola. To, czy jest to problem, zależy od okoliczności, ale jeśli jesteś szczęśliwy w Watopii i innych światach Zwift i chcesz mieć stałą konfigurację, jest tu wiele pozytywów.

www.zwift.com


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


Powiązane galerie

komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl