​Koniec zaworów Presta i Schrader? Nowy zawór Schwalbe CLIK może stać się nowym standardem

Każdy, kto kiedykolwiek używał zaworu Presta, może zgodzić się, że korzystanie z tego zaworu nie zawsze jest łatwe. Istnieje możliwość uszkodzenia zaworu poprzez zgięcie (bardzo często mi się to zdażyło) lub złamanie rdzenia zaworu. Jako branża początkowo znosiliśmy zawór Presta, ponieważ wymagały tego wąskie obręcze. Ostatnio jednak podjęto wspólne wysiłki w celu poprawy przepływu powietrza z zaworu o tym samym rozmiarze, a nawet całkowitego przejścia na zawory Schrader. Jednak czy na pewno to lepsze rozwiązanie?

Dla Johna Quintany, wynalazcy zaworu CLIK, musiał istnieć łatwiejszy sposób. Ale co ważniejsze, musiał to być łatwiejszy sposób, który był również w dużej mierze kompatybilny wstecz, aby branża mogła go przyjąć. Teraz, gdy Schwalbe wspiera projekt, wydaje się, że jest to bardzo możliwe.

Czym jest zawór CLIK?

Zasada działania zaworu SCHWALBE CLIK VALVE, zdobywcy nagrody Eurobike Award 2024, jest bardzo prosta: działa intuicyjnie za pomocą kliknięcia. Czego potrzebuje? Zawór i odpowiednia głowica pompki lub adapter głowicy pompki. Dzięki zaworowi Clik Valve można go zatrzasnąć na zaworze rowerowym przy użyciu minimalnej siły i bardzo łatwo usunąć po udanym napompowaniu.. Ma również o 50% lepszy przepływ powietrza niż zawór Presta. Chociaż w zaworze CLIK nie ma zewnętrznych ruchomych części, wewnątrz znajduje się sprężynowy zawór z wewnętrznym o-ringiem do uszczelnienia. Nie mieliśmy jeszcze okazji przetestować zaworu Schwalbe CLIK Valve, ale jeśli działa zgodnie z obietnicą, projekt jest bardzo obiecujący.

Co ważne, zawór CLIK można zainstalować we wszystkich obecnych zaworach Presta, po prostu zmieniając rdzeń zaworu. Konstrukcja może być również zintegrowana z niedrogimi dętkami, co czyni ją prawdziwym rozwiązaniem branżowym. Nie ma również znaczenia, jaki zawór i pompkę aktualnie posiadasz - dzięki zestawom do konwersji dla wszystkich istniejących zaworów rowerowych i większości pompek. Aby zmienić zawór rowerowy, wystarczy wymienić wkładkę zaworu (Sclaverand, Presta, Dunlop, zawór bezdętkowy), do zaworu samochodowego jest adapter, który jest przykręcany do zaworu (i można go łatwo odkręcić, aby móc korzystać z kompresorów na stacjach benzynowych).

Adapter głowicy pompki można zintegrować z głowicami obecnych pomp (poprzez zaciśnięcie lub wkręcenie), nawet w przypadku pompek ręcznych. Zawór Schwalbe Clik Valve można również napompować zwykłymi pompkami SV (Presta) - dzięki tej odwrotnej kompatybilności nigdy nie jesteś na straconej pozycji w żadnej sytuacji. SKS będzie już oferować własną pompkę CLIK VALVE na targach Eurobike. Schwalbe deklaruje, że wkrótce wyprodukuje pierwsze dętki z zaworem Clik Valve.

Aby użyć zaworu CLIK, wystarczy nacisnąć głowicę pompki na zawór, aż usłyszysz kliknięcie. Po skończeniu zdejmij głowicę pompki. Wszystko to odbywa się bez możliwości utraty powietrza, a Schwalbe twierdzi, że zużycie pompki należy już do przeszłości. Bez przelotek, które ściskają zawór, nie ma już nic do zużycia. Funkcja zaworu rzekomo ułatwia pompowanie rowerów, które są trudne do napompowania, takich jak rowery dziecięce - co było jednym z czynników motywujących początkowy projekt Johna. Wynalazca twierdzi, że chciał zaprojektować system, który byłby na tyle łatwy, aby jego dzieci mogły samodzielnie napompować opony rowerowe.

Jak zrobić konwersję na CLIK?

Na zaworze:
SV+DV (Presta): Wystarczy odkręcić aktualny wkład zaworu (narzędzie do SV jest w zestawie) i ręcznie wkręcić Schwalbe CLIK VALVE, a zawór jest gotowy. AV (zawór samochodowy): Adapter do Schwalbe CLIK VALVE można po prostu przykręcić do zaworu samochodowego.

Na pompce:
a) Wystarczy zintegrować adapter z głowicą pompki AV (zawór samochodowy) (zacisnąć lub wkręcić). Pompka jest wtedy "gotowa do CLIK".
b) Wymień standardową głowicę pompki na głowicę Clik Valve.

Przyszłość zaworu CLIK

Jako pierwsza firma oferująca zawór CLIK, Schwalbe zostało już nominowane do nagrody Eurobike. Początkowo zawór CLIK będzie dostępny jako zawory bezdętkowe i adaptery do istniejących zaworów Presta, Schrader i Dunlop, ale Schwalbe twierdzi, że wkrótce rozpocznie produkcję pierwszych dętek z zaworem Schwalbe CLIK. Ponadto SKS będzie już oferować pompkę specyficzną dla zaworu CLIK na targach Eurobike.

Wygląda na to, że prawdopodobnie nie będzie to ostatnia firma oferująca zawór CLIK i nie bez powodu - jest łatwiejszy w użyciu, oferuje zwiększony przepływ powietrza i jest w większości kompatybilny wstecz.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl