Eurobike 2024: Premiera potężnego, ultrakompaktowego napędu ZF do rowerów elektrycznych

Grupa ZF zaprezentuje na targach Eurobike swój nowy 48-woltowy system napędowy dla rowerów elektrycznych. Głównym komponentem obejmujący wszystkie elementy ekosystemu ZF, jest jednostka napędowa ZF "Centrix" z ultrakompaktowym silnikiem centralnym o momencie obrotowym 90 niutonometrów. Raymon Bicycles jest partnerem wprowadzającym na rynek e-MTB wyposażony w ten układ napędowy, który ma pojawić się wiosną 2025 roku.

  • 2,5-kilogramowa jednostka napędowa z potężnym momentem obrotowym 90 niutonometrów 
  • System 48 V z silnikiem elektrycznym, akumulatorami, jednostkami sterującymi, aplikacją i połączeniem z chmurą 
  • Łatwa integracja i konserwacja, wszechstronne interfejsy 
  • Producent rowerów RAYMON Bicycles wprowadzi swoje produkty z systemem ZF Bike Eco na początku 2025 r jako pierwszy. 

Na targach rowerowych Eurobike 2024 Grupa ZF po raz pierwszy zaprezentuje swój nowy 48-woltowy system napędowy dla rowerów elektrycznych. "ZF Bike Eco System" obejmuje wszystkie elementy napędu, takie jak silnik elektryczny, akumulatory, jednostki sterujące, aplikację i połączenie z chmurą. Podstawowym komponentem jest jednostka napędowa ZF "CentriX" z ultrakompaktowym silnikiem środkowym o mocy 90 niutonów.

"Dzięki naszej jednostce napędowej CentriX do rowerów elektrycznych, która waży zaledwie 2,5 kilograma i jest wyjątkowo kompaktowa, ustanawiamy punkt odniesienia w klasie mocy do 90 niutonometrów momentu obrotowego" - wyjaśnił Daniel Haerter, szef jednostki biznesowej Micro Mobility w ZF. "Pozwala to producentom rowerów oferować swoim klientom wysokowydajne rowery elektryczne, które są podobne pod względem wagi i wyglądu do rowerów elektrycznych z lekkim silnikiem wspomagającym".

Producent rowerów premium RAYMON Bicycles z siedzibą w Schweinfurcie jest jednym z pierwszych producentów rowerów, który oferuje e-bike z nowym układem napędowym ZF. Rower MTB "Tarok" z pełnym zawieszeniem i skokiem zawieszenia wynoszącym 160 milimetrów powinien być dostępny na rynku na początku 2025 roku.

CentriX: potęga w miniaturze

Centralnym elementem układu napędowego ZF jest nowo opracowana jednostka napędowa CentriX, która jest unikalna na rynku dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, niskiej masie i niewielkiej przestrzeni montażowej. CentriX składa się z silnika centralnego i stopnia przekładni w cylindrycznej konstrukcji. Przy wymiarach montażowych wynoszących zaledwie 88 milimetrów średnicy i 118 milimetrów szerokości, napęd jest tylko nieznacznie większy niż puszka napoju o pojemności 0,33 litra i może być łączony zarówno z przerzutkami, jak i piastami wielobiegowymi.

Napęd ZF jest dostępny w dwóch wersjach: CentriX 90 z momentem obrotowym 90 niutonometrów (Nm) i maksymalną mocą 600 watów jest idealny do rowerów górskich, trekkingowych lub SUV-ów, podczas gdy CentriX 75 z momentem obrotowym 75 Nm wspomagania i maksymalną mocą 450 watów jest przeznaczony do rowerów szutrowych, podmiejskich lub miejskich.

System ZF Bike Eco: wszystko w jednym, wszystko włączone

System ZF Bike Eco opiera się na architekturze 48 V i zapewnia 250 W mocy nominalnej. Do dostarczania energii ZF oferuje akumulatory litowo-jonowe o pojemności 504 lub 756 watogodzin (Wh), które są montowane w dolnej rurze za pomocą innowacyjnego systemu szyn i mogą być wyjmowane do ładowania.

Core Controller, zintegrowany z górną rurą, jest centralną jednostką sterującą i obsługującą cały system i pokazuje rowerzyście informacje, takie jak stan naładowania akumulatora, za pomocą intuicyjnego okrągłego wyświetlacza LED. Opcjonalnie do kierownicy można podłączyć pilota lub 2,8-calowy kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości z funkcją dotykową. Core Controller oferuje innowacyjny interfejs do ładowania urządzeń takich jak smartfony poprzez magnetyczne styki sprężynowe, tzw. złącza pogo pin.

Ponadto Bluetooth może być używany do nawiązywania połączenia między rowerem a własną aplikacją ZF na smartfonie, która może zapewniać takie funkcje, jak nawigacja, rejestrowanie trasy, status roweru i bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania za pośrednictwem chmury. W przyszłości cyfrowy system ZF Bike Eco zostanie rozszerzony o dodatkowe funkcje zapewniające komfort i bezpieczeństwo.

System ZF Bike Eco jest systemem otwartym, który zapewnia interfejsy i opcje integracji dla dostawców zewnętrznych. Producenci rowerów mają zatem dużą elastyczność w wyborze dodatkowych komponentów i korzystają z łatwej instalacji, na przykład dzięki uproszczonemu okablowaniu i nieskomplikowanej instalacji silnika w ciągu kilku minut.

Cały system napędowy został zaprojektowany z myślą o łatwej konserwacji, a poszczególne komponenty można zazwyczaj wymienić w ciągu kilku minut. Dealerzy mogą szybko i łatwo aktualizować oprogramowanie za pomocą magnetycznego złącza pogo pin na kontrolerze rdzenia.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl