Shimano mówi łożyskom kulkowym w nowych piastach - spoczywajcie w pokoju
Shimano ogłosiło nową gamę piast, które po raz pierwszy w historii marki rezygnują z klasycznych łożysk kulkowych / regulowanych na rzecz uszczelnionych łożysk typu cartridge.
Marka od dawna jest zwolennikiem piast z łożyskami regulowanymi i choć spodziewamy się, że pozostanie przy nich w przypadku produktów premium, to może to oznaczać początek znaczącej zmiany kierunku w bardziej przystępnej cenowo części oferty.
Piasty są wypuszczane wraz z premierą napędów Shimano Cues, które zastępują zestawy Altus, Acera i Alivio do rowerów górskich, a także 10- i 11-biegowe warianty Deore, łącząc je w nowy ekosystem komponentów.
Shimano jest zagorzałym zwolennikiem piast typu cup-and-cone, stosując je nawet w swoich flagowych kołach do rowerów szosowych Dura-Ace R9270. Tego typu piasty wykorzystują luźne łożyska kulkowe i wymagają starannej regulacji, aby piasta mogła się swobodnie obracać. Są łatwe w serwisowaniu, ponieważ można po prostu wymienić bieżnie i kulki lub dokonać precyzyjnej regulacji napięcia wstępnego.
W piastach z łożyskami maszynowymi występują uszczelnione łożyska wciśnięte w obudowę piasty za pomocą prasy do łożysk. Zazwyczaj nie jest możliwa regulacja napięcia wstępnego łożyska kasetowego (choć są wyjątki), a kiedy się zużyje, łożysko zazwyczaj wymaga wymiany.
Większość producentów kół stosuje łożyska uszczelnione w swoich piastach, przy czym Shimano jest głównym orędownikiem piast z łożyskami regulowanymi. Campagnolo również używa ich w niektórych swoich zestawach kół, takich jak Shamal, chociaż w innych produktach stosuje łożyska typu cartridge.
Gama piast z łożyskami kasetowymi Shimano
W nowej ofercie Shimano znajdują się cztery opcje, a marka opisuje je jako "wszechstronne i niezawodne zestawy piast klasy średniej".
Piasta Shimano TC600
Piasta TC600 znajduje się na szczycie oferty i jest przeznaczona do użytku z osiami sztywnymi (oznaczonymi symbolem "TC" w kodzie produktu). Wykorzystuje ona modułową oś, a Shimano twierdzi, że można szybko i łatwo zmienić korpusy piasty na Microspline lub HG.
TC600 wykorzystuje podwójne dwurzędowe łożyska maszynowe i dodatkowe uszczelnienie labiryntowe na zewnątrz obudowy piasty. Uszczelnienia labiryntowe mają za zadanie zapobiegać przedostawaniu się zanieczyszczeń do powłoki piasty, co powinno poprawić żywotność łożysk.
Piasta TC600 posiada anodyzowane wykończenie i podobno oferuje 10 stopni zazębienia
Shimano TC500 / QC500
Druga prezentowana piasta TC500 / QC500 również wykorzystuje łożyska maszynowe i może być konwertowana pomiędzy szybkozamykaczami i osiami sztywnymi. Również też ona wykorzystuje uszczelnienie labiryntowe i może być szybko zmieniana pomiędzy korpusami piast Microspline i HG. Posiada anodyzowane wykończenie i zwiększone do 15 stopni zazębienie.
Shimano QC400
O tej piaście wiadomo najmniej. Wiemy że QC400 jest kompatybilna tylko z osiami z szybkozamykaczem a jej powłoka jest malowana. Punkty zaczepienia są zwiększone do 22,5 stopnia. O łożyskach (prawdopodobnie maszynowych) wiadomo tyle że posiadają uszczelnienie kontaktowe, które zapewnia lepszy stopień uszczelnienia niż w tradycyjnych łożyskach regulowanych
Shimano QC300
QC300 stanowi punkt wejścia do nowej gamy piast i Shimano porównuje ją do swoich budżetowych komponentów Tourney.
Wykorzystuje ona łożyska regulowane i jest kompatybilna z osiami typu quick-release. Shimano twierdzi również, że piasta jest kompatybilna z osiami z nakrętką 15mm. Podobnie jak QC400, wykorzystuje malowane wykończenie piasty i oferuje 22,5 stopnia zazębienia.
komentarze