Nowy zestaw kół Mavic Cosmic Ultimate waży 1,255g (ale tanio nie będzie)

Mavic przedstawił Cosmic Ultimate 45 Disc, twierdząc, że koła o masie 1,255 g są najlżejsze w swojej klasie.

Jak twierdzi Mavic kezdętkowe koła z hamulcem tarczowym łączą aerodynamikę i sztywność dla szybkiego przyspieszenia na płaskim terenie i na podjazdach. Kosztujące  3.900 euro (choć szybko znalazłem ofertę na ok. 2600 euro w internecie), Cosmic Ultimate 45 Disc jest jednym z najdroższych kół do rowerów szosowych na rynku. Jak możemy przeczytać na stronie producenta „Ważący zaledwie 1 255 g zestaw kół oferuje idealną równowagę pomiędzy lekkością, sztywnością i aerodynamiką”.

Specyfikacja i konstrukcja Mavic Cosmic Ultimate 45 Disc

Przednie i tylne koła Mavic Cosmic Ultimate 45 Disc ważą odpowiednio 575g i 680g. Karbonowe obręcze mają wysoko≥ść 45mm, a szerokość obręczy wynosi 19mm wewnątrz i 27mm na zewnątrz. Według Mavica jest to optymalne dla opon bezdętkowych 700x25mm przy maksymalnym bezpiecznym ciśnieniu 87psi. Najszersza opona do roweru szosowego, jaką Mavic zaleca stosować, to 700x32mm.

Ponieważ środkowa część karbonowych obręczy nie jest nawiercona, Mavic twierdzi, że nie wymagają one stosowania taśmy do obręczy, aby zachować szczelność, co upraszcza instalację systemu bezdętkowego. Według Mavica, szprychy z włókna węglowego i wysokie, cienkie karbonowe kołnierze piasty dają przewagę aerodynamiczną. Złożona konstrukcja warstwowa optymalizuje stosunek sztywności do masy. Warstwa zewnętrzna korzysta ze specjalnego wykończenia UD². 

Szprychy wykonane są z jednokierunkowego włókna węglowego, nie rozciągają się. Technologia rim-to-rim (R2R) prowadzi 10 szprych od jednej strony obręczy do drugiej przez piastę. W sumie daje to 20 punktów styku na każdej obręczy. Według producenta konstrukcja R2R zwiększa sztywność i usuwa potrzebę mechanicznego mocowania szprych do piasty. Podobno R2R w Cosmic Ultimate 45 Disc jest cztery razy mocniejszy niż poprzednia konstrukcja R2R.

Piasty są wyposażone w osie sztywne (12×100 z przodu i 12×142 z tyłu) i mogą być przekształcone w szybkozamykacze za pomocą adapterów. Mechanizm oferuje 40 punktów załączania lub 9°. Współpracują tylko z tarczami hamulcowymi Center Lock. Dodatkowo zastosowanie ponadwymiarowych łożysk ma zapewnić długowieczność Cosmic Ultimate 45 Disc.

W cenie podstawowej piasta tylna jest kompatybilna z bębenkami Shimano/SRAM, jednak może być zamieniona na Campagnolo za dopłatą 55 euro.

Koła te zostały zaprojektowane, wyprodukowane i opatentowane przez firmę Mavic w Annecy i w całości wykonane ręcznie we Francji. Są one objęte dożywotnią gwarancją i polityką wymiany w razie wypadku (pod warunkiem rejestracji na stronie producenta. Z ciekawostek to budowa koła składającego się 71 elementów z włókna węglowego na każde koło, zajmuje 10 pracownikom osiem godzin na ręczną budowę.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl