​Shimano zgłasza patent na przerzutkę z 3 kółkami. Szykuje się rewolucja w napędach?

Według wniosku patentowego złożonego przez japońską markę, Shimano opracowuje nową, przełomową przerzutkę tylną o konstrukcji wykorzystującej trzy kółeczka, która może pożegnać się z regulacją sprzęgła. W związku z tym, że podobno nowy mechaniczny zestaw grupowy Shimano 105 ma pojawić się wkrótce, nowa linia GRX jest już opóźniona, a ze strony rowerów górskich nie słychać żadnych odgłosów, czy ten wniosek patentowy może wskazywać na plany Shimano?

Patent opisuje tylną przerzutkę schowaną bliżej kasety z trzema kółeczkami. W patencie, łańcuch jest prowadzony przez kółka w kierunku przeciwnym do konwencjonalnej przerzutki. Łańcuch najpierw kieruje się do podstawy dolnego kółeczka, zanim dotrze do górnego. Oba te kółka są zębate. Trzecie koło bez zębów umieszczone pomiędzy nimi pełni rolę prowadnicy lub napinacza, który utrzymuje łańcuch na miejscu.

To nie pierwszy raz, kiedy jakaś marka opracowała przerzutkę z trzema kółkami, a najbardziej znanym przykładem jest Suntour XC. Przerzutka Suntoura została zaprojektowana tak, aby obsługiwać większe zębatki kasety bez konieczności stosowania dłuższego koszyka (co byłoby konieczne przy konwencjonalnym prowadzeniu łańcucha).

Czy prowadząc łańcuch w przeciwnym kierunku, Shimano mogło złamać zasady tej konstrukcji? Czy marka może chcieć wprowadzić jeszcze większe zębatki kasety, aby uzasadnić ten projekt? Jeśli tak, to w jakim rowerze można by ją zastosować? Przyglądając się bliżej ilustracjom patentowym, wydaje się, że Shimano może zaktualizować projekt mechanizmu sprzęgła przerzutki.

Sprzęgło utrzymuje łańcuch w większym napięciu i redukuje uderzenia o chainstay'a. Pomaga również utrzymać łańcuch w miejscu, gdy używamy systemu napędowego 1x. Patent przedstawia mechanizm sprzęgła, podobny z wyglądu do tego, który można znaleźć w przerzutkach tylnych do rowerów górskich. Jednakże, nie wygląda na to, aby był tam przełącznik do sterowania tym mechanizmem. Możliwość wyłączenia sprzęgła może być korzystna w gładkim terenie, powodując bardziej precyzyjną zmianę biegów.

Shimano może jednak zrezygnować z tego rozwiązania, jeśli jest to przerzutka do roweru górskiego, biorąc pod uwagę, że rowerzysta jest bardziej skłonny do rozłączania sprzęgła na szutrze lub drodze, ale pozostawia je zawsze włączone w rowerze górskim. Marka może zamiast tego zdecydować się na system podobny do Cage Lock firmy SRAM, dzięki czemu sprzęgło można wyłączyć tylko wtedy, gdy chcemy zdjąć tylne koło.

Zmienione, ciaśniejsze prowadzenie nowej konstrukcji tylnej przerzutki prawdopodobnie powoduje również większe napięcie łańcucha, co zmniejsza hałas powodowany przez łańcuch uderzający o chainstay.

Trzykołowa przerzutka jest również znacznie krótsza niż tradycyjna przerzutka. Prawdopodobnie zmniejszy to prawdopodobieństwo uszkodzenia w przypadku uderzenia, ze zmniejszonym ryzykiem zerwania przerzutki przez przeszkodę w terenie. Może to również umożliwić firmie Shimano stosowanie przerzutki z kasetami o rozmiarze większym niż 51t, jakie występują w obecnej generacji napędów do rowerów górskich.

Obecna generacja przerzutek Eagle firmy SRAM używa największej zębatki 52t, więc prawdopodobnie Shimano będzie chciało zaoferować przynajmniej identyczny lub większy możliwy zakres.

Nowa przerzutka tylna XTR?

W opisie patentu, Shimano odnosi się do konstrukcji sprzyjającej "nierównościom terenu". Sugeruje to, że tylna przerzutka przeznaczona jest do użytku w rowerach górskich lub ewentualnie szutrowych. Najbardziej logiczne byłoby przeznaczenie tej przerzutki do rowerów górskich, ponieważ tam łańcuch jest poddawany największym naprężeniom w porównaniu z jazdą po szutrze lub szosą.

Ponieważ XTR jest flagowym układem napędowym Shimano do rowerów górskich, projekt prawie na pewno zadebiutuje najpierw w najwyższym segmencie. Historycznie rzecz biorąc, nowe technologie stosowane we flagowych zestawach są z czasem przenoszone na niższe grupy. Po sprawdzeniu w rowerach górskich, przerzutka mogłaby zostać przeznaczona do jazdy po szutrze. Jest mało prawdopodobne, że przerzutka zadebiutuje w rowerach szosowych, biorąc pod uwagę, że "chain slap" nie jest tam tak istotnym problemem.

W ciągu ostatnich kilku generacji układów napędowych do rowerów górskich Shimano prawdopodobnie doganiał układy napędowe Eagle firmy SRAM. SRAM był pierwszym, który wprowadził napęd 1x, szeroką gamę kaset 10-50t i bezprzewodowe, elektroniczne zestawy. Shimano, z drugiej strony, wydaje się, że czekało, aby zobaczyć, jak te zmiany zostaną odebrane, zanim wskoczy do pociągu z napisem 1x.

Nadal nie ma własnego 12-biegowego elektronicznego układu napędowego (cóż, ma w postaci XT Di2 M8150, ale jest on przeznaczony tylko do rowerów elektrycznych) i nie wprowadził jeszcze bezprzewodowej zmiany biegów w terenie. Jeśli ta konstrukcja tylnej przerzutki okaże się mieć wymierne korzyści w stosunku do obecnych przerzutek dwukołowych, może to mieć duży wpływ na dalsze konstrukcje układów napędowych.

Oczywiście, ta przerzutka może nigdy nie powstać. Nierzadko zdarza się, że marki zgłaszają patenty, które nie dochodzą do skutku, ale to pokazuje możliwy kierunek rozwoju technologii Shimano w następnej generacji napędach


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl