​Patent Specialized pokazuje prawdopodobnie nowego Roubaixa bez rury podsiodłowej

Wygląda na to, że Specialized pracuje nad radykalnie nowym projektem ramy, zgodnie z wnioskiem patentowym złożonym przez firmę. Patent pokazuje ramę bez dolnej części rury podsiodłowej. Zamiast tego, coś, co Specialized nazywa "rozpórką", przecina rurę dolną, łącząc wspornik siodła z punktem znajdującym się około dwóch trzecich drogi w dół rury dolnej.

Patent zakłada, że taka konstrukcja może zwiększyć elastyczność poprzez "korzystne zmniejszenie sztywności pionowej roweru przy zachowaniu lub zmniejszeniu w mniejszym stopniu sztywności poziomej (np. bocznej i/lub skrętnej) roweru przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu rowerzysty".

Specialized nie jest obce wprowadzanie innowacyjnych konstrukcji. Roubaix z 2017 roku był godnym uwagi odejściem od ówczesnej konwencji rowerów endurance dzięki zastosowaniu Future Shock. Venge ViAS również był futurystycznym aero rowerem szosowym wyprzedzającym swoje czasy. Ostatnio Diverge STR wstrząsnął gatunkiem rowerów gravelowych dzięki systemowi zawieszenia Future Shock Rear.

Czy to jest nowy Roubaix?

Na początek, rama nie wydaje się być zoptymalizowana pod względem aerodynamicznym, co oznacza, że raczej nie będzie to nowy Tarmac, Venge czy Shiv. Aethos to lekki rower Specializeda o tradycyjnym kształcie rur. Biorąc pod uwagę, że obszary ramy będą musiały zostać wzmocnione, aby podtrzymać "rozpórkę" i rowerzystę - co zwiększy masę, jest mało prawdopodobne. Pozostaje więc Roubaix i Diverge jako dwa rowery, które najprawdopodobniej przyjmą tę konstrukcję. Ponieważ jednak Diverge STR jest nowy na rynku, Roubaix wydaje się bardziej prawdopodobny. W końcu Specialized nie zmodernizował swojego roweru szosowego od 2020 roku.

Kształty rur, zwłaszcza przypominająca klepsydrę główka ramy i wyrzeźbiona górna rura, przypominają obecny projekt ramy Roubaixa. Na ilustracji widać otwór na wspornik siodła, który wygląda podobnie do wspornika Pave SL, który można znaleźć w obecnym modelu. Na wnioski jest jeszcze za wcześnie.

Jest jednak kilka rzeczy, które mogą podważyć tę teorię - Roubaix z napędem 1x jest mało prawdopodobny. Brak rury podsiodłowej oznacza, że rower nie będzie mógł mieć zamontowanej przedniej przerzutki. Napędy 1x nie są jeszcze popularne w jeździe szosowej i Specialized wywołałby spore kontrowersje, gdyby użytkownicy musieli z niej zrezygnować.

Specialized mógłby współpracować z Classified, aby zaoferować przełożenie "2x".

Classified Powershift to dwubiegowy system przekładni umieszczony w tylnej piaście, skutecznie zastępujący przednią przerzutkę. Podczas gdy coraz więcej marek zaczyna współpracować z Classified, Specialized zawsze był marką, która robiła rzeczy na własnych warunkach. Nie wydaje się więc to prawdopodobne, by marka wiązała sukces modelu z partnerem zewnętrznym.

Rama posiada również wiele punktów montażowych akcesoriów, z głównym trójkątem wyglądającym na przyjmujący dwa mocowania koszyka na bidon. Wydaje się, że pod dolną rurą znajduje się trzeci uchwyt na bidon, a na górnej rurze mocowanie na bento box. To raczej dużo miejsca na bidon jak na rower szosowy do jazdy wytrzymałościowej. Niedawno zaprezentowany Trek Domane ma podobny układ punktów mocowania. Oczywiście, może się okazać, że nowy Roubaix zmierza w kierunku bardziej terenowym, z nieco większym prześwitem na opony i lekkim ukierunkowaniem na jazdę terenową.

Kiedy ten rower ujrzy światło dzienne?

Patent Diverge STR Future Shock Rear został złożony w kwietniu 2018 roku, następnie opublikowany w lutym 2021 roku, a rower miał rynkową premierę w październiku 2022 roku. Ten nowo opublikowany patent został złożony w lipcu 2021 roku. Jeśli procedury będą wdrażane w analogiczny sposób, to premiera tego roweru może być oddalona nawet o dwa lata, a sam Specialized ma tendencję do pracy nad dwu-trzyletnim cyklem produktu z każdym ze swoich modeli.

Cokolwiek Specialized planuje, będziemy się temu bacznie przyglądać. Oczywiście istnieje bardzo realna możliwość, że ten patent może nie być w ogóle wykorzystany. W końcu nie jest rzadkością, że marki zgłaszają patenty na projekty, które ostatecznie nigdy nie zostają wdrożone do produkcji.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl