Hamulce szczękowe są OK, jeśli zadbasz o te 7 punktów.

Nie daj sobie wmówić że hamulce obręczowe są przeżytkiem, są niebezpieczne, czy zwyczajnie nieefektywne. Pomijając sam aspekt wagi po zmianie na hamulce tarczowe, pozostałe zalety używanych latami hamulców szczękowych mogą być utrzymywane w fabrycznej kondycji jeśli spróbujesz wykorzystac poniższe punkty. Od nich zależy zarówno trwałość jak i efektywność pracy tych hamulców.

1. Wyczyść obręcze
Ten manewr potrafi zrobić ogromną różnicę. Podczas hamowania klocek hamulcowy (i do pewnego stopnia obręcz) zużywa się. Czarny brud, który widzisz spływający po widelcach, to w skali mikro ładunek naprawdę małych gumowych łożysk kulkowych, które służą jedynie zmniejszeniu tarcia między obręczą a klockiem. Zaopatrz się w czystą szmatkę i środek do czyszczenia hamulców (dobrze nadaje się do tego środek do czyszczenia hamulców tarczowych lub środek do czyszczenia hamulców samochodowych - to wszystko to samo), nałóż obficie i wyszoruj. Nie zapomnij zrobić tego samego na klockach hamulcowych, choć jest to mniej wymagane. Alkohol izopropylowy również dobrze się do tego nadaje, ponieważ nie pozostawia osadów. W skrajnych sytuacjach zużycia wymagane jest wydobycie drobin aluminium wbitych w okładziny podczas ścierania. Dobrze też sprawdza się użycie...papieru ściernego i wyrównanie powierzchni hamującej z równoczesnym usunięciem osadu. 

2. Wyczyść rower 

Nie jest to wymóg w celu uzyskania natychmiastowej zmiany efektywności hamowania, jednak  czysty rower to szczęśliwy rower, który działa dobrze. Hamulce obręczowe mają sporo ruchomych części, a jeśli rower jest stale pokryty brudem, może to powodować korozję linek, przedostawać się do obudowy hamulca, a także gumować sworznie zacisków hamulcowych. Służy również jako pasta ścierna na obręczach, szybciej je zużywając. Jeśli wykonujesz krok pierwszy, równie dobrze możesz pójść na całość i wyczyścić cały rower. 

3. Używaj porządnych klocków hamulcowych
Niektóre standardowe klocki hamulcowe do obręczy, a także tanie zamienniki, mogą być równie dobrze wykonane z sera. Nie są wystarczająco lepkie, aby zapewnić tarcie umożliwiające szybkie zatrzymanie, dają naprawdę miękkie wyczucie dźwigni pozbawione sprzężenia zwrotnego, a także zużywają się znacznie szybciej, więc jest to fałszywa oszczędność.

Jeśli masz obręcze z włókna węglowego, najlepiej trzymać się zaleceń producenta lub przynajmniej przyzwoitego zestawu klocków hamulcowych do włókna węglowego. Jeśli masz obręcze aluminiowe, klocki hamulcowe Shimano bardzo dobrze sprawdzają się zarówno na mokrej jak i suchej nawierzchni. w przypadku obręczy z włókna węglowego polecić mogę klocki Token (czerwone) oraz SwissStop żółte. Oba te zestawy po testach wielu marek na stałe goszczą w naszym garażu

4. Lepsze linki i pancerze
Przyzwoite hamulce obręczowe to nie tylko klocki i zaciski szczękowe; to cały system, w tym pancerze i linki. Czesto używałem tańszych komponentów, kręcąc kilometry w niewiedzy. Jedno naciśnięcie dźwigni w rowerze z markowymi linkami i pancerzami wystarczyło by mnie przekonać do zmiany

Przyzwoite linki są wstępnie rozciągnięte, chociaż jest to mniejszy problem w przypadku hamulców niż w przypadku przerzutek, wysokiej klasy są polerowane i wstępnie nasmarowane, a najlepsze mogą być pokryte polimerem o niskim współczynniku tarcia, wraz z wnętrzem obudowy. 

Lepszy pancerz jest również bardziej odporny na ściskanie, co jest bardzo ważne, jeśli masz dłuższe odcinki pancerzy, a zwłaszcza jeśli linki hamulcowe są w pełni obudowane. Jeśli obudowa może się nieco skompresować, jak ma to miejsce w przypadku tańszych produktów, hamulce będą miękkie i mniej efektywne. Obudowa Jagwire Elite dla przykładu idzie o krok dalej i jest zbudowana z solidnych aluminiowych ogniw, dzięki czemu jest bezkompresyjna i odporna na załamania.

5. Spiłuj końcówki pancerzy

To taki mały szczegół, ale bardzo ważny. Podczas wymiany linek i pancerzy należy spiłować/przeszlifować na płasko końce pancerzy. Jeśli pozostawisz końce niedokończone przed założeniem metalowych zaślepek, przestrzeń utworzona przeznierówny koniec, który nie przylega równo do zaślepki, może ulec ściśnięciu i ponownie spowodować bardziej miękkie wyczucie hamulca lub opór na lince. 

6. Brak ciasnych skrętów pancerzy

Linki nie lubią ciasnych zakrętów. Była to jedna z wad wczesnych rowerów aero, które miały trudne wewnętrzne prowadzenie linek do hamulców montowanych na tylnym widelcu. Koszmarna praca i złe wyczucie hamowania. Jeśli możesz, upewnij się, że kable biegną tak łagodnym łukiem, jak to tylko możliwe. spróbuj montażu z nieco dłuższym pancerzem i obseruj jak układa się po montażu, by potem ewentualnie nieco skrócić

7. Zbieżność klocków hamulcowych 

Być może zaskoczy Cię fakt, że klocki hamulcowe nie są zaprojektowane tak, aby znajdowały się idealnie równolegle do powierzchni obręczy. Należy raczej dążyć do tego, aby tylna krawędź klocka najpierw stykała się z obręczą. Idealnie równoległy klocek będzie miał bardzo małą modulację, a także prawdopodobnie nie będzie piszczał , ponieważ jest to jedna z głównych przyczyn pisku hamulców. 

Uchwyty klocków hamulcowych do obręczy są montowane za pomocą podkładek kulowych i gniazdowych, które umożliwiają regulację ich kąta. Najlepszym sposobem na ustawienie zbieżności klocka jest poluzowanie go, wsunięcie małego kawałka papieru złożonego dwukrotnie na pół pod tylną połowę klocka, pociągnięcie dźwigni hamulca, aby zacisnąć go na obręczy, a następnie dokręcenie go przed puszczeniem dźwigni. 

Klocki z idealną zbieżnością oznaczają, że im mocniej pociągniesz dźwignię, tym więcej klocków będzie stykać się z obręczą, co zapewni lepszą modulację. W miarę zużywania się klocka z czasem stanie się on bardziej równoległy, więc może być konieczne okresowe powtarzanie tej czynności. 


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl