Orbea z powodzeniem podąża własną drogą

Jak głęboko producent rowerów Orbea jest zakorzeniony w swojej ojczyźnie, odwiedzający zdają sobie sprawę natychmiast po przyjeździe: pierwszym językiem jest baskijski, a następnie angielski. Co jeszcze wyróżnia tego baskijskiego producenta rowerów na tle jego krajowych i międzynarodowych konkurentów?

Historia firmy Orbea sięga 1840 roku. Długa droga nie zawsze była tak prosta, jak ostatnie dziesięć niebotycznych lat. Wcześniej było wiele zmian i przeszkód do pokonania. Pierwsza poważna zmiana nastąpiła w 1931 roku wraz z przekształceniem rodzinnego biznesu z produkcji broni palnej w produkcję rowerów. Dziś baskijska firma stała się wiodącą firmą rowerową, generującą 400 milionów euro przychodów w 2022 roku. 

Dlaczego w szczególności transformacja w kierunku rowerów? "Łatwo to wyjaśnić", mówi Jokin Díez, dyrektor prasowy Orbea, "Orbea posiadała park maszynowy do produkcji rur do broni palnej. Można je było również wykorzystać do produkcji rur do ram rowerowych". Początkowo biznes rowerowy nie radził sobie tak źle. Wiele lat później rodzinna firma musiała jednak poddać się finansowej walce o przetrwanie. 

Biznes uratowany przez pracowników W 1969 roku, z konieczności, wydarzyło się coś niezwykłego: pracownicy przejęli Orbeę od rodziny założycielskiej jako spółdzielnię. Próbowali utrzymać swoje miejsca pracy i przetrwać, produkując rowery. Dwa lata później - w 1971 roku - spółdzielnia Orbea dołączyła do Mondragón Corporación Cooperativa jako niezależna organizacja w ramach większej grupy. 

Ten aktywny na całym świecie parasol, z siedzibą w Kraju Basków, jest nie tylko największą spółdzielnią, ale także siódmą co do wielkości firmą w Hiszpanii. Kilka lat później siedziba firmy, w tym produkcja, została przeniesiona z miejsca narodzin Orbea w Eibar do Mallabii, 10 km na zachód. 

Zalety spółdzielni 

Bycie spółdzielnią jest kluczem do sukcesu Orbea. "Dziś każdy pracownik Orbea ma głos. Ponadto każdy z nas uczestniczy w sukcesie firmy. Wybrany zarząd wskazuje drogę. Jednak ostateczny głos zawsze należy do zebrania pracowników. Ponadto nasze pensje są rozdzielane sprawiedliwie. Różnica między najniższym a najwyższym wynagrodzeniem jest zaledwie czterokrotna. 20% ostatecznego zysku Orbea zawsze przeznaczane jest na projekty społeczne" - wyjaśnia Ander Olariaga, producent i kierownik ds. komunikacji w Orbea.

Jeśli chodzi o konsumenta końcowego, używane są modne słowa, takie jak "rider-centric" i "rider-connect". I tak, podejście omnichannel sprawdziło się, zwłaszcza w erze koronawirusa. "IBD są zawsze zaangażowane w każdą sprzedaż. Oznacza to, że nawet marża omnichannel trafia do nich" - podkreśla Díez. "Naszą strategią jest inwestowanie w dealerów, a dla dealerów dzięki naszej strategii omnichannel każde zainwestowane przez nas euro ma na celu przyciągnięcie ruchu do ich sklepów". 

Ekspansja marki Orbea

Kolejna wypowiedź Jokina Díeza pokazuje, jak firma rozwinęła się w ciągu ostatnich dziesięciu lat: 

"W tamtych czasach malowaliśmy ramy produkowane na Dalekim Wschodzie zgodnie z naszymi specyfikacjami i montowaliśmy je w kompletne rowery tutaj, w Mallabii. Po zainwestowaniu w pełną linię lakierniczą tutaj, w Mallabii, możemy zachować kontrolę również nad tą częścią produkcji, ale oferujemy również modele niestandardowe. Od 2021 roku mamy również własnego producenta kół i zakład produkcyjny w pobliżu, gdzie opracowujemy, produkujemy i testujemy. Zaczęliśmy tam montować koła MTB producenta Oquo, ale od 2023 roku oferujemy również koła szosowe, zarówno aluminiowe, jak i karbonowe. Daje nam to pełną kontrolę nad całym procesem, od projektowania po produkcję i jakość". 

Ponadto Baskowie założyli własną markę części OC i producenta odzieży rowerowej Hiru. Stopniowa ekspansja działalności w kierunku komponentów i akcesoriów miała miejsce w trakcie trwającej integracji kompletnego produktu rowerowego. Mówiąc o kompletnych rowerach: podstawowe przedziały cenowe są obecnie montowane we własnym zakładzie montażowym firmy w Portugalii przez około 75 pracowników. 

Dumni Baskowie 

W sumie ponad 1000 osób pracuje dla dumnie baskijskiej firmy - 800 z nich w samej siedzibie głównej i fabryce w Mallabii. Oznacza to, że 80% pracowników nadal pochodzi z kraju Basków. Osoby pracujące w Mallabii pochodzą nie tylko z Kraju Basków, ale także z Hiszpanii i wielu innych krajów. Zatrudnianie talentów z innych krajów pozwala lepiej zrozumieć globalny rynek. Rozeszła się wieść, że zdecydowanie warto pracować dla spółdzielni, pomimo być może nieco niższych wynagrodzeń. W przeciwieństwie do stale rosnących giełdowych gigantów rowerowych, którzy kupują marki, a następnie liczą na synergie, w Orbea nie chodzi o "wartość dla akcjonariuszy" i pensje dla wyższego kierownictwa. 

Udział rowerów elektrycznych nie powinien przekroczyć 50% 

Zakład montażowy o powierzchni 15 000 m2 ma lakiernię na pierwszym piętrze, a także cztery linie montażowe - "dwie dla zwykłych rowerów, dwie dla rowerów elektrycznych", wyjaśnia Díez. 

"Rowery elektryczne stanowią obecnie 43% naszej sprzedaży. Musimy być ostrożni. Nie powinno to być więcej niż 50%. Nie możemy zaniedbywać zwykłego roweru w szumie e-rowerów". 

Jeśli chodzi o rowery MTBszosowe, równowaga jest stosunkowo wyrównana. Modele miejskie są mniej powszechne, ale również istnieją i z pewnością będą rozwijane w przyszłości z myślą o regionie DACH, który jest głównym rynkiem eksportowym. Obecnie około połowa produkcji obejmuje w pełni spersonalizowane rowery, podczas gdy dla drugiej połowy Orbea wykorzystuje system modułowy. Komponenty używane do montażu znajdują się na drugim piętrze hali montażowej. Również na miejscu w zakładzie montażowym: Orbea Lab Additive Manufacturing. Jokin Díez opisuje ten dział jako "nasz plac zabaw dla druku 3D". Poszczególne (brakujące) części, takie jak rozpórka osłony łańcucha, mogą być tam szybko wyprodukowane. 

Skok obrotów, głównie dzięki szybko rosnącemu eksportowi 

Ale gdzie jest prawdziwy klucz, który pozwolił spółdzielni Orbea praktycznie podwoić się i potroić w ostatnich latach? W 2022 r. baskijska firma osiągnęła dwucyfrowy wzrost siódmy rok z rzędu. Firma osiągnęła nowy rekord obrotów w wysokości 400 milionów euro. Osiągnięto to również dzięki silnemu wzrostowi działalności eksportowej. W porównaniu do 2021 r. był to skok obrotów o 20%. Nawet w pierwszym kwartale 2023 roku - czyli w czasach przepełnionych zapasów na całym świecie - produkcja Orbea wzrosła o 12%. Według Andera Olariagi, 80% całkowitej sprzedaży w 2022 r. zostało wygenerowane poza Hiszpanią. W tym kontekście ważne jest również, aby wyjaśnił, że 20% ostatecznego zysku Orbea zawsze trafia do projektów społecznych.

A jak to wygląda na polskim rynku?

Firma Polsport, dystrybutor rowerów Orbea w Polsce, ogłasza imponujący wzrost sprzedaży rowerów marki Orbea. Tylko od września 2023 do końca listopada odnotowaliśmy ponad 2500 rejestracji nowych rowerów, dzięki czemu Polska zajmuje trzecie miejsce wśród największych odbiorców rowerów Orbea w Europie.

Polsport i Orbea wspólnie tworzą dynamiczną parę na rynku rowerowym w Polsce. Sukces marki Orbea to efekt nie tylko jakości rowerów, ale także sprawnego partnerstwa z Polsportem. Wspólnie z dumą obserwujemy, jak rowery Orbea zdobędą szczyt popularności na polskim rynku, co tylko potwierdza wyjątkowość tej hiszpańskiej marki - powiedział Krzysztof Wieczorek, szef Polsportu.

o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl