​Shimano mówi łożyskom kulkowym w nowych piastach - spoczywajcie w pokoju

Shimano ogłosiło nową gamę piast, które po raz pierwszy w historii marki rezygnują z klasycznych łożysk kulkowych / regulowanych na rzecz uszczelnionych łożysk typu cartridge.

Marka od dawna jest zwolennikiem piast z łożyskami regulowanymi i choć spodziewamy się, że pozostanie przy nich w przypadku produktów premium, to może to oznaczać początek znaczącej zmiany kierunku w bardziej przystępnej cenowo części oferty.

Piasty są wypuszczane wraz z premierą napędów Shimano Cues, które zastępują zestawy Altus, Acera i Alivio do rowerów górskich, a także 10- i 11-biegowe warianty Deore, łącząc je w nowy ekosystem komponentów.

Shimano jest zagorzałym zwolennikiem piast typu cup-and-cone, stosując je nawet w swoich flagowych kołach do rowerów szosowych Dura-Ace R9270. Tego typu piasty wykorzystują luźne łożyska kulkowe i wymagają starannej regulacji, aby piasta mogła się swobodnie obracać. Są łatwe w serwisowaniu, ponieważ można po prostu wymienić bieżnie i kulki lub dokonać precyzyjnej regulacji napięcia wstępnego.

W piastach z łożyskami maszynowymi występują uszczelnione łożyska wciśnięte w obudowę piasty za pomocą prasy do łożysk. Zazwyczaj nie jest możliwa regulacja napięcia wstępnego łożyska kasetowego (choć są wyjątki), a kiedy się zużyje, łożysko zazwyczaj wymaga wymiany.

Większość producentów kół stosuje łożyska uszczelnione w swoich piastach, przy czym Shimano jest głównym orędownikiem piast z łożyskami regulowanymi. Campagnolo również używa ich w niektórych swoich zestawach kół, takich jak Shamal, chociaż w innych produktach stosuje łożyska typu cartridge.

Gama piast z łożyskami kasetowymi Shimano

W nowej ofercie Shimano znajdują się cztery opcje, a marka opisuje je jako "wszechstronne i niezawodne zestawy piast klasy średniej".

Piasta Shimano TC600

Piasta TC600 znajduje się na szczycie oferty i jest przeznaczona do użytku z osiami sztywnymi (oznaczonymi symbolem "TC" w kodzie produktu). Wykorzystuje ona modułową oś, a Shimano twierdzi, że można szybko i łatwo zmienić korpusy piasty na Microspline lub HG.

TC600 wykorzystuje podwójne dwurzędowe łożyska maszynowe i dodatkowe uszczelnienie labiryntowe na zewnątrz obudowy piasty. Uszczelnienia labiryntowe mają za zadanie zapobiegać przedostawaniu się zanieczyszczeń do powłoki piasty, co powinno poprawić żywotność łożysk.

Piasta TC600 posiada anodyzowane wykończenie i podobno oferuje 10 stopni zazębienia

Shimano TC500 / QC500

Druga prezentowana piasta TC500 / QC500 również wykorzystuje łożyska maszynowe i może być konwertowana pomiędzy szybkozamykaczami i osiami sztywnymi. Również też ona wykorzystuje uszczelnienie labiryntowe i może być szybko zmieniana pomiędzy korpusami piast Microspline i HG. Posiada anodyzowane wykończenie i zwiększone do 15 stopni zazębienie.

Shimano QC400

O tej piaście wiadomo najmniej. Wiemy że QC400 jest kompatybilna tylko z osiami z szybkozamykaczem a jej powłoka jest malowana. Punkty zaczepienia są zwiększone do 22,5 stopnia. O łożyskach (prawdopodobnie maszynowych) wiadomo tyle że posiadają uszczelnienie kontaktowe, które zapewnia lepszy stopień uszczelnienia niż w tradycyjnych łożyskach regulowanych

Shimano QC300

QC300 stanowi punkt wejścia do nowej gamy piast i Shimano porównuje ją do swoich budżetowych komponentów Tourney.

Wykorzystuje ona łożyska regulowane i jest kompatybilna z osiami typu quick-release. Shimano twierdzi również, że piasta jest kompatybilna z osiami z nakrętką 15mm. Podobnie jak QC400, wykorzystuje malowane wykończenie piasty i oferuje 22,5 stopnia zazębienia.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl