Lapierre Spicy CF - High czy Low Pivot ? Oba

Tak, dobrze przeczytałeś, ten nowy karbonowy rower enduro Lapierre Spicy CF to zarówno rower górski z high i low pivot w jednym. Isabeau Courdurier wygrała na nim Puchar Świata Enduro w Bielsku-Białej na początku tego lata. Ale dzięki możliwości zmiany mocowania wahacza i wymiany jednego ogniwa, możesz przekształcić go również w bikeparkowego potwora - niezależnie od tego, czy wolisz pełną konfigurację kół 29er, czy mullet.

Poważnie, jeden rower, który jest zarówno high-pivotem, jak i low-pivotem, to dość szalona koncepcja, nie wspominając już o flip-chipie do zmiany rozmiaru kół. Po raz pierwszy można było zobaczyć Courdurier na nowym karbonowym rowerze enduro 2024 Lapierre Spicy CF w maju podczas Pucharu Świata UCI w Bielsku-Białej. Wygrała na nowym rowerze, ustawionym w bardziej konwencjonalnej pozycji low-pivot i z kombinacją kół mullet 29″ przód/27,5″ tył.

Co nowego?

Cóż, prawie wszystko jest nowe. Poprzedni enduro Spicy miał wspólną platformę Horst-link z all-mountain Zesty. Ale Zesty otrzymał własną aktualizację na początku lata, a teraz nadszedł czas na większą aktualizację Spicy! Ogólna koncepcja 4 zawiasów jest w zasadzie jedyną rzeczą, która pozostała.

Całkowicie nowy Lapierre Spicy CF został przeprojektowany od podstaw, aby był bardziej wszechstronny do rodzaju jazdy i wyścigów, jakie faktycznie widzą nowoczesne rowery enduro. Teraz z dłuższymi widelcami 180 mm i skokiem 170 mm z tyłu z tylnym kołem 29″ lub 174 mm z tylnym kołem 27,5″.

Lapierre chciał stworzyć rower, który równie dobrze sprawdzi się podczas jazdy w bike parku, jak i podczas wyścigów enduro i pedałowania z powrotem na szczyt. Chcieli również zadowolić zarówno rowerzystów poszukujących stabilności pełnej konfiguracji 29er, jak i zwinności kombinacji kół mullet. Nadszedł czas, aby zdecydować, czy pozostać przy rozwiązaniu low-pivot czy high-pivot, a Lapierre stwierdziło: "A może by oba?".

High-Pivot vs Low-Pivot

"Który rowerzysta enduro nie chciał posiadać roweru górskiego z high-pivot, ale martwił się o możliwość korzystania z niego na co dzień? Dzięki unikalnej koncepcji HP/LP, nowy Spicy CF jest rozwiązaniem! ...Jest tak wiele sposobów na jazdę enduro, że chcieliśmy, aby nowy Spicy nie miał żadnych ograniczeń! Od pofałdowanego terenu po najbardziej strome stoki, z pewnością znajdzie się odpowiednia konfiguracja, z 4 możliwymi wersjami bez kompromisów".

- Nicolas Vouilloz

Lapierre nazywa go rowerem, który zrewolucjonizuje rynek enduro. Zachowując ten sam tylny trójkąt, ale zmieniając wysokość głównej osi obrotu, nowy Spicy CF zmienia ścieżkę tylnego koła pod wpływem kompresji i ogólną kinematykę zawieszenia. "W pozycji High Pivot tylne koło odbija się bardziej niż w pozycji Low Pivot, zapewniając lepszą absorpcję dużych uderzeń". Progresja zawieszenia pozostaje dość stała w każdym możliwym trybie - a amortyzatory powietrzne lub sprężynowe - zapewniają miękki start i większe wsparcie podczas jazdy. Ale nowy high-pivot jest z natury nieco bardziej liniowy.

Przełączanie między 2 trybami... i rozmiarami kół

Zmiana pomiędzy tymi dwoma pozycjami wymaga jedynie 4 stosunkowo prostych kroków:

  • Odkręć i ponownie przykręć główny punkt obrotu - high lub łów.
  • Zamontuj koło pasowe i prowadnicę łańcucha na wahaczu w trybie HP lub tylko prowadnicę łańcucha na ramie w trybie LP. 
  • Zamień odpowiednie rocker linki - HP lub LP, które różnią się długością całkowitą i długością od wspornika siodła do połączenia z rurą dolną. 
  • Ustaw 3-pozycyjny flip-chip we właściwej pozycji - LP mullet, LP 29er/HP mullet lub HP 29er. 

Geometria Enduro na każdą okazję

Każdy z 4 różnych trybów zawieszenia i ustawień rozmiaru kół nieznacznie zmienia geometrię. Ale Lapierre twierdzi, że ewoluował i poprawił nową geometrię Spicy CF, aby była bardziej wydajna w każdej sytuacji na szlaku.

W porównaniu ze starym rowerem, kąt podsiodłowy został dramatycznie nachylony do 78° dla lepszej wspinaczki, a zasięg ramy wzrósł, aby dopasować się do bardziej wysuniętej do przodu pozycji z lepszą równowagą masy nad przednim kołem. Kąt główki ramy został również zmniejszony do 63,5°, aby pomieścić widelec o skoku dłuższym o 10 mm i zapewnić rowerowi większą stabilność na najbardziej stromych i nierównych trasach. Wreszcie, wysokość suportu jest o 3 mm wyższa ze względu na wyższy przód, ale pozostaje niezmieniona przy zalecanym 30% ugięciu.

Jedną z większych zmian w geometrii jest dodanie nowego piątego rozmiaru (XS-XL). Ten mniejszy XS był możliwy dzięki przesunięciu do przodu i ogólnie dłuższym wartościom zasięgu - pozwalając Lapierre zachować stary mały zasięg dla bardzo małego roweru. To duży bonus dla opisywanej jako "Tiny Enduro MTB rider" Isabeau Courdurier, która już wygrywała na tym rowerze, ale także dla młodych zawodników enduro.

Szczegóły techniczne

Oprócz nowej technologii zawieszenia z transformerem, nowy Lapierre Spicy CF otrzymuje również kilka funkcjonalnych ulepszeń technologii węglowej. Dążąc do poprawy sztywności tam, gdzie to się liczy - głównie w tylnym trójkącie - rower w pełni przenosi się na lekką konstrukcję z włókna węglowego UD SLI hi-mod Lapierre o deklarowanej masie ramy 3,2 kg (M w konfiguracji HP). Zachowując lekkość i niski środek ciężkości, nowy Spicy CF ma schowek w ramie wewnątrz rury dolnej, z torbą na narzędzia i miejscem na części zamienne i/lub kurtkę.

Rama jest wyposażona w wewnętrzne prowadzenie przewodów przez stery Zero Stack Acros Lock Block dla mechanicznych lub elektronicznych układów napędowych, suport PressFit, tył z boost'em, metryczny amortyzator trunnion, kompatybilność UDH z przerzutkami SRAM typu T, ISCG, mini błotnik tylnego amortyzatora, zderzaki headtube (dla widelców z podwójną koroną), które pełnią funkcję zewnętrznych portów przewodów oraz zintegrowane górne i dolne osłony rury dolnej i chainstay.

Lapierre Spicy CF - ceny, opcje i dostępność

Całkowicie nowy rower enduro Lapierre Spicy CF 2024 jest dostępny w 4 wersjach i 1 framesecie. Wszystkie są wstępnie skonfigurowane w ustawieniu High-Pivot (HP) i zawierają rocker Low-Pivot (LP). Ponadto wszystkie 5 rozmiarów (XS-XL) można uruchomić z konfiguracjami kół 29er lub mullet, odwracając dołączone chipy.

Adventure blue Lapierre Spicy CF 6.9 to podstawowy model w cenie 5500 € i wadze 16,5 kg, z widelcem RockShox Zeb Select, amortyzatorem Vivid Air i mechanicznym zestawem Shimano Deore.

Kosztujący 6500 euro i ważący 16,1 kg zielony Sequoia Spicy CF 7.9 został wyposażony w zawieszenie Fox 38 Performance Elite i Float X2 Performance, a także mieszany zestaw Deore/SLX/XT.

Za 7000 € przy wadze 16 kg, oliwkowozielony Spicy CF 8.9 został wyposażony w zawieszenie Fox Factory i w większości w napęd XT, a także w koła enduro DT Swiss EX1700 z ratchetem 36T SL.

Co ciekawe, za 10 000 € w kolorze Cosmic orange, Lapierre Spicy CF Team otrzymuje konfigurację RockShox Zeb & Vivid Air Ultimate z zestawem konstrukcyjnym SRAM X01 Eagle, ale nadal mechanicznym, więc wymiana będzie tańsza, gdy w końcu zaliczysz dzwona. Dodatkowo otrzymujesz nowe karbonowe koła DT EXC1501 z wolnobiegiem Ratchet EXP, a całość waży 15,8 kg.

Jeśli chcesz zbudować swój własny rower super enduro, zdecyduj się na frameset Spicy CF Team za 3700 € w kolorze Racing blue, który jest dostarczany z amortyzatorem RockShox Vivid Air 2 Ultimate, sterami, sztywną osią z otwieraczem do butelek na dźwigni oraz zestawem do zmiany konfiguracji na Low-Pivot.

Nowy rower jest oficjalnie tegorocznym modelem, ale nadal możesz mieć trudności ze zdobyciem go przed wczesną jesienią, ponieważ zapasy są ograniczone. Niektóre rozmiary i modele są jednak gotowe do sprzedaży już teraz. Ponadto Lapierre organizuje we wrześniu Test Tour we Francji, który może być jednym z najlepszych sposobów na zobaczenie i wypróbowanie nowego roweru w obu konfiguracjach zawieszenia HP / LP. 

Źródło: bikerumor.com


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl