​Hamulce rowerowe Magura – wszystko, co musisz wiedzieć

Poprawa jakości hamowania wymaga przede wszystkim zakupu odpowiednich produktów. Co warto wiedzieć o rozwiązaniach firmy Magura? Jak poprawnie dobrać niezbędne komponenty? Jaki olej mineralny będzie właściwy i dlaczego olej olejowi nierówny? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym znajdziecie odpowiedzi na wszystkie z tych pytań.

Zacznijmy od podstaw, czyli odpowiedniego doboru komponentów. Magura, jak każdy inny producent, zaleca kompletowanie hamulców z oryginalnymi częściami Magura.       

1. Tarcze 

Tarcze w systemie Magura mają grubość 2 mm, a minimalna wartość która wskazuje na zużycie to 1,8 mm, dlatego też nie zaleca się używanie hamulców Magura z cieńszymi tarczami takimi jak np. Shimano, gdzie nowe tarcze Shimano moją grubość 1,7 mm, czyli o 0,1 mm mniej niż zalecane przez Magure minimum. Zastosowanie cieńszej tarczy nie oznacza, że hamulce nie będą działały, bo będą.Przekłada się to na jakość hamowania oraz modulację. Dodatkowo przy cieńszej tarczy tłoczki zacisku są bardziej wysunięte, przez co są w większym stopniu narażone na warunki atmosferyczne oraz pył i brud.     

2. Klocki hamulcowe 

Tu sytuacja jest podobna jak w przypadku tarcz.  Okładzina cierna klocka, czyli prościej mówiąc warstwa, która hamuje, w klockach Magura jest grubsza niż u wielu innych producentów oferujących tańsze zamienniki. Owszem znajdziecie na rynku klocek, który posiada podobne parametry ale nie będzie tańszy od Magury. Jakie są więc te grubości? Tańsze zamienniki posiadają element cierny o grubościach od 1,90 do 1,95 mm, w Magurze ta grubość to 2,37–2,40 mm. Oznacza to, że klocek Magury ma o około 25% grubszą warstwę odpowiadającą za hamowanie, co rzecz jasna również wydłuża żywotność klocka i skraca interwał wymiany.       

3. Adaptery 

Adapter to kawałek precyzyjnie odlanego lub wyciętego CNC aluminiowego dystansu, pozwalający na montaż tarczy o większej średnicy. Magura posiada w swojej ofercie pełną gamę adapterów, których jakość wykonania nie jest bez znaczenia. Idealnie płaskie powierzchnie na stykach adaptera z zaciskiem i mocowaniem eliminują problem krzywo zamontowanego zacisku, który to może negatywnie wypłynąć na zużycie klocków oraz tarcz.     

4. Przewody/Oliwki: 

Jeśli zajdzie konieczność wymiany przewodu, zalecamy oryginalne przewody Magura, które są zaprojektowane do danego modelu hamulców i charakteryzują się odpowiednią budową oraz średnicą wewnętrzną przewodu. Nie zapominajmy, że przy wymianie przewodu często zachodzi konieczność skrócenia i zakucia przewodu, a do tego będzie nam potrzebna oliwka oraz wkład przewodu. Oliwka odpowiada za uszczelnienie oraz zaciśniecie przewodu w klamce hamulca, a wkład za odpowiedni przepływ oleju w układzie. Baryłki w zależności od producenta hamulców różnią się miedzy sobą, zatem nie użyjemy baryłki Shimano czy SRAM do Magury i odwrotnie. W Magurze wygląda to o tyle prościej, że hamulce mają tylko jeden model baryłki, podczas gdy w Shimano i SRAM jest ich kilka.

5. Bliższe spojrzenie na temat oleju: czy hamulce będą działać na każdym „mineralu”?     

Olej jest kwestią sporną. Wiele osób uważa, że na każdym oleju mineralnym hamulce będą działać. Pozwolę sobie tutaj przytoczyć fragment wywiadu z inżynierami Shimano i Magury, którzy odpowiadają na pytanie związane z olejem:   

Czy do hamulców Magury można używać innych olejów niż oryginalny ROYAL BLOOD Magura?   

Magura (Stefan Pahl, Engineer and Project Manager):   

Nie, nie można stosować żadnych innych płynów, nawet olejów mineralnych, ponieważ mogą one uszkodzić uszczelki ze względu na różne właściwości chemiczne, powodując kurczenie się lub rozszerzanie uszczelek.   

Niemiecki inżynier krótko i zdecydowanie zanegował używanie innych płynów.  Przeczytajcie poniżej co na to technik z Shimano, który zobrazował i wytłumaczył różnicę trochę bardziej zrozumiale. pytanie zostało zadane analogicznie jak przypadku Magury: 

Czy do hamulców Shimano można używać innych olejów niż oryginalny Shimano?   

Shimano (Nick Murdick, Lead Multi Service Technician) :   

Absolutnie nie, olej mineralny jest niefortunnym terminem, ponieważ jest niejasny i ogólny. Termin olej mineralny może opisywać wiele różnych związków. To trochę jak termin sól, który odnosi się nie tylko do soli kuchennej. Większość z nas prawdopodobnie zdaje sobie sprawę, że olej mineralny, który kupujesz w aptece, nie jest tym samym, co olej mineralny, którego używamy w hamulcach, ale dotyczy to również różnych marek płynu hamulcowego z olejem mineralnym. Naprawdę powinniśmy nazwać go „zastrzeżonym płynem hamulcowym”. Z całą pewnością mogę powiedzieć, że płyn Magura zniszczy hamulce Shimano po jakimś czasie. Widziałem to kilka razy. Gumowe uszczelki w systemie muszą być specjalnie zaprojektowane do interakcji z określonym płynem hamulcowym. Jeśli użyjesz innego płynu, uszczelnienia będą oddziaływać inaczej. W szczególności, gdy wlejesz płyn Magura do hamulca Shimano, dźwignia wydaje się gąbczasta, a punkt styku klocka zmienia się, ponieważ kwadratowa uszczelka krawędzi zacisku odrywa się od tłoka w innym momencie.   

Istnieją firmy zewnętrzne, które produkują płyn hamulcowy z olejem mineralnym, a na butelce jest napisane, że jest on kompatybilny ze wszystkimi hamulcami mineralnymi. Firma Shimano nigdy nie zatwierdziła płynu hamulcowego innej firmy jako kompatybilnego z naszymi hamulcami i nigdy tego nie zrobimy. Jak to możliwe, że jeden płyn może działać zarówno w hamulcach Magura, jak i Shimano, jeśli płyn Magura niszczy hamulce Shimano?   

Serwis Baribal bike również zaleca i stosuje wyłącznie dedykowane, oryginalne płyny do danych układów hamulcowych. Podsumowując przytoczone wyżej wypowiedzi, należy stwierdzić, że nie możemy stosować zamiennie płynów Magura, Shimano i innych. Dotyczy to nie tylko ryzyka pojawienia się usterek – nawet jeśli hamulce nie ulegną uszkodzeniu, charakterystyka ich pracy będzie zupełnie inna niż zakładana.   

Pełną ofertę Magura możesz znaleźć w naszym sklepie on-line: https://sklep.baribalbike.pl/kategorie/marki/magur...   oraz w sklepie stacjonarnym znajdującym się przy serwisie.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl