Technologie i udogodnienia w kaskach rowerowych

Bez względu na to, dokąd zaprowadzi Cię Twoja podróż rowerowa, kask powinien być Twoim najważniejszym elementem ubioru. Powody są raczej jasne. Zwłaszcza przy ilości wypadków w tych czasach. Większość lepszych kasków zbudowane jest w oparciu o przemyślane konstrukcje i technologie dostosowane do jazdy. Wiele tych ulepszeń kryje się pod różnymi kombinacjami skrótów, które nie zawsze nam są znane w szczególe, a tym bardziej w ogóle. Zatem pora dowiedzieć się więcej o technologiach stosowanych w kaskach poniżej!

MIPS - Wielokierunkowa ochrona przed uderzeniami 

Chyba najbardziej znany i popularny. Rewolucyjny, opatentowany system ochrony mózgu. MIPS tworzy warstwę o niskim współczynniku tarcia między głową a kaskiem, która zapewnia dodatkową ochronę w przypadku uderzeń pod kątem. Kaski MIPS są zbudowane z wewnętrznej warstwy tworzywa sztucznego i innych elementów, takich jak rozciągliwa tkanina, podczas zderzenia warstwa ta zapobiega pochłanianiu przez mózg całej siły obrotowej powstałej w momencie uderzenia.

Kask wyposażony w system MIPS może się nieznacznie przesunąć podczas uderzenia (około 10-15 milimetrów w dowolnym kierunku), nie pociągając za sobą warstwy wewnętrznej i głowy.

Standardowy kask rowerowy chroni dzięki skorupie z polistyrenu, która pochłania siłę i rozpada się. Zazwyczaj po pierwszym razie, nawet jeśli nie to lepiej wyrzucić już taki kaski niż ryzykować życiem. W kasku z MIPS znajduje się wyściółka, która styka się z głową i porusza się niezależnie od zewnętrznej skorupy w przypadku uderzenia. Pozwala to na pochłonięcie części siły uderzenia, zanim polistyrenowa skorupa przyjmie uderzenie i zmniejsza poziom wstrząsu mózgu. MIPS działa najlepiej w zderzeniach pod kątem, czyli w takich jakie występują przy rzeczywistych wypadkach. 

WaveCel 

Kaski z systemem WaveCel mają wewnętrzną warstwę wykonaną z plastycznego tworzywa sztucznego, które tworzy coś w rodzaju trójwymiarowej siatki. Została ona zaprojektowana tak, aby w momencie uderzenia zgniatać się, zginać i przesuwać na boki, działając jak system zawieszenia pochłaniający siłę obrotową powstałą w wyniku uderzenia. WaveCel działa jak strefa zgniotu, która pomaga absorbować siłę uderzenia, zanim dotrze do głowy. Przy uderzeniu tworzywo przechodzi przez trzystopniową zmianę struktury materiału.  1 -  komórki materiału wyglądające jak litery V uginają się, aby zmniejszyć początkowe siły tarcia  2 -  następnie zgniatają się, podobnie jak zderzak samochodowy  3 -  materiał przesuwa się, aby przekierować energię z dala od głowy 

  

Podobno kaski wyposażone w ten system są 48 razy bardziej skuteczne niż standardowe kaski piankowe w przypadkach zapobieganiu wstrząsom mózgu spowodowanym wypadkami na rowerze. Mam nadzieję, że nie mi przyjdzie to sprawdzać. 

KinetiCore

Koncepcja KinetiCore opiera się na podejściu „mniej znaczy więcej”. Usunięto EPS w strategicznych miejscach w celu stworzenia bloków o zmiennej wielkości i kształcie z materiału pochłaniającego energię.  Lazer stworzył w ten sposób coś, co nazywa „kontrolowanymi strefami zgniotu”.

Mówi się, że technologia Lazer KinetiCore osiąga porównywalny wynik do MIPS pod względem zdolności do zmniejszania obrotowych sił uderzenia, ale mechanizm działania jest zupełnie inny. Podczas zderzenia bloki EPS sprzęgające się z głową mają wyginać się na boki i/lub zgniatać, aby zmniejszyć energię przekazywaną do głowy rowerzysty zarówno w przypadku bezpośredniego, jak i obrotowego uderzenia. W pakiecie dostajemy także, ulepszoną wentylację i mniejszą wagę.

ANGi  

ANGi oznacza wskaźnik kąta i siły przeciążenia. To czujnik, mierzący siły, które zwykle występują podczas wypadku i wzywa pomoc, wtedy kiedy sami nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Zawiera akcelerometr i żyroskop do pomiaru sił liniowych i obrotowych. 

System Cinch Pro 

Wraz z systemem MIPS, system dopasowania CINCH Pro firmy Liv pozwala zapewnić najbezpieczniejsze dopasowanie z najwyższym poziomem stabilności i komfortu. Zintegrowanie systemu razem z MIPS umożliwiło stworzenie ulepszonego systemu wentylacji i chłodzenia w kaskach. Dodatkowo wprowadzona jest 6-pozycyjna regulacja wysokości, która pozwala na lepsze rozłożenie nacisku wokół głowy.

LiteForm

W tym przypadku mamy do czynienia ze specjalną mieszanką cienkiego, lekkiego i wytrzymałego tkanego materiału zapewniającego wytrzymałość i odporność. 

Element Strap System System

ESS łączy lekki, mikroregulowany system dopasowania Cinch Pro firmy Giant z przegrodami pozycjonującymi i taśmą LiteForm, dając w efekcie uniwersalny system dopasowania i trzymania, który zapewnia bezpieczne i wygodne dopasowanie.

Wyściółka TransTextura Plus

Znajdziemy je w kaskach Liv w wkładkach wyściełających każdy kask. Wkładki te mają właściwości antybakteryjne, są odporne na bakterie powodujące nieprzyjemny zapach, a jednocześnie szybciej odprowadzają wilgoć z głowy, zwiększając higienę, komfort i ochłodę.

Wbudowane światła i mocowania  

W miarę ewolucji kasków, aby dostosować się do potrzeb każdej kategorii rowerzystów, coraz częściej dostępne są takie funkcje, jak wbudowane tylne światła i mocowania kamery/światła/lusterka. 

EPS 

Mówiąc o technologii bezpieczeństwa kasków, EPS lub też polistyren ekspandowany to jeden z podstawowych składników używanych do wykonania wewnętrznej skorupy.  EPS jest lepszy niż jakikolwiek inny materiał do wykonania wewnętrznej skorupy kasku, Materiały kompozytowe, takie jak kevlar, włókno węglowe czy włókno szklane są twardsze, gorzej amortyzują, a także dużo droższe niż EPS. Materiał ten wykazuje się odpornością na rozwój bakterii, wodoodpornością i trwałością


o autorze

Magda Horabik

Amatorka z ambicjami, za sobą ma już szosę, MTB, a teraz próbuje odkryć trochę świata enduro. Na codzień studiuje i trenuje. W wolnym czasie lubi poszwędać się po świecie, czytać kryminały i zakręcić przy sportowych wydarzeniach.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl