7Anna ogłasza upadłość w obliczu pocovidowego wstrząsu w branży rowerowej
Polski producent 7Anna, właściciel marek rowerowych Rondo, NS Bikes i Creme Cycles, złożył wniosek o ogłoszenie upadłości. Ta 24-letnia firma, która w ostatnich latach była liderem polskiej branży, zasłynęła z szerokiej gamy rowerów, od rowerów szutrowych Rondo po miejskie rowery Creme.

Firma stała się znana dzięki zróżnicowanej gamie rowerów, od gravelowych Rondo po miejskie rowery Creme. Jako pierwsza doniosła o tym gazeta „Polityka”, choć najwyraźniej wyciekłe już wcześniej dokumenty sądowe ujawniły złożenie wniosku o upadłość.
Przedstawiamy oświadczenie Szymona Kobylińskiego - założyciela firmy 7anna
Do wszystkich miłośników rowerów oraz klientów marek Rondo, NS Bikes i Creme.
To dla nas trudny moment, dlatego chcemy przemówić do Was uczciwie i otwarcie.
W poniedziałek wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości, a z powodu pojawiającej się w internecie wrzawy informacyjnej chcemy wyjaśnić, że taki wniosek nie jest równoznaczny z zaprzestaniem działalności ani porzuceniem naszych marek. Taką petycję może złożyć każdy – w tym przypadku uczynił to Zarząd 7ANNY z uwagi na wymogi prawne.
Firma funkcjonuje normalnie. Serwisujemy i sprzedajemy rowery, a nawet codziennie wypuszczamy nowe modele. Chcemy Was wspierać na każdej drodze. Nieustannie prowadzimy rozmowy z dużymi inwestorami i mamy szczerą nadzieję, że zakończą się one sukcesem – wtedy cała firma będzie mogła kontynuować swoją drogę. Wejdziemy nawet na piąty bieg.
Ostatnie dwa, trzy lata były niezwykle trudne – cały zespół włożył nadludzki wysiłek, by walczyć i poruszać się w tak brutalnym otoczeniu. Problemy zaczęły się półtora roku temu, kiedy zbankrutował nasz największy klient, który sprzedawał nasze rowery w Europie Zachodniej. Zostawił po sobie ogromną dziurę, ale my szliśmy dalej. Kolejny sezon mieliśmy problemy z naszym bankiem, który przez kilka miesięcy wstrzymywał finansowanie partnerów. W efekcie nasze rowery trafiły na rynek po sezonie. Kolejnym ciosem była upadłość jednego z naszych największych dostawców, Spricka, co oznaczało, że po raz kolejny zostaliśmy bez rowerów z najwyższej półki. Chwilę później hakerzy ukradli ogromną sumę, przekierowując przelew od naszego klienta na fałszywe konto w Portugalii. Dosłownie dwa tygodnie później nasz największy klient przyjął dużą dostawę rowerów, ale za nią nie zapłacił i jednocześnie rozwiązał umowę na kolejne dostawy. Wszystko to zbiegło się w czasie z terminem spłaty naszego kredytu bankowego. Nie byliśmy w stanie znieść naraz tak wielu ciosów i potrzebowaliśmy pomocy oraz czasu na reorganizację.
Przez wszystkie te lata właściciele i zarząd zrobili wszystko, co możliwe, aby utrzymać firmę na powierzchni – dwukrotnie pozyskując dodatkowe finansowanie, inwestując każdego dnia serce i energię. Mimo to przeciwności okazały się tak silne, że musieliśmy podjąć ten formalny krok, aby zapewnić przyszłość naszym markom.
Nie poddajemy się. Działamy dalej, serwisujemy nasze rowery, wspieramy Was, naszych klientów, i zwracamy uwagę na każdy detal. Na razie nic się nie zmienia – sklepy, serwis i gwarancje działają normalnie. Nie znikamy – kontynuujemy historię marek, które nieraz inspirowały branżę. Każdy rower, który opuszczał naszą firmę, niósł ze sobą pasję i wyjątkowość.
Z pewnością nie jest to usłana różami droga – wiemy, że wielu naszych partnerów handlowych odczuwa niepokój, ale zapewniamy, że robimy wszystko, co w naszej mocy, aby nasze marki przetrwały i nadal inspirowały. Wierzymy, że kapitał, który zbudowaliśmy – jako jedna z nielicznych polskich marek rozpoznawalnych globalnie w swojej branży – zostanie doceniony.
Dziękujemy Wam, że jesteście z nami – razem damy radę przejść przez ten trudny czas i wrócimy silniejsi.
Szymon Kobyliński, w imieniu całego zespołu 7ANNA
Historia 7Anna
Założona w 2001 roku przez Szymona Kobylińskiego i jego żonę Annę firma stworzyła na przestrzeni lat kilka marek, które przyczyniły się do jej międzynarodowego sukcesu. Po powstającej marce NS Bikes (2004) przyszły Octane One (2008) i Creme Cycles (2010). W 2017 roku 7Anna wypuściła na rynek Rondo, gravelową i szosową markę wyprzedzającą swoją epokę — wykorzystującą wciąż rozwijający się rynek rowerów gravelowych, który obecnie jest już ugruntowany.
Zainteresowana innowacjami firmy, spółka Resource Partners przejęła grupę 7Anna w 2021 roku, a Szymon i Anna pozostali na swoich stanowiskach kierowniczych. Nawet jeszcze w tym roku wydawało się, że NS Bikes poczynia nowe postępy, pracując nad możliwym rozwojem e-mtb z silnikiem DJI, po tym jak firma spotkała się z producentami w celu przetestowania modelu.

Jednak te postępy nie wystarczyły, aby utrzymać firmę na powierzchni wśród pocovidowych wahań rynkowych i niewypłacalności jednego z jej partnerów montażowych, Sprick Cycle GmbH, pod koniec 2024 roku.
Dla słabszych graczy w branży rowerowej ostatnie kilka lat było szczególnie trudne. W ostatnich miesiącach kilka mniejszych firm ogłosiło restrukturyzację, w tym niemieckie marki Sprick Cycle, Advanced Bikes i YT Industries. Większym firmom udało się przetrwać burze związane z pandemicznym boomem rynkowym i subsequentnym załamaniem dzięki połączeniu cięć kosztów i oparciu się o inwestorów. Od „obcinania tłuszczu” poprzez redukcję zatrudnienia i zamykanie fabryk, po pozyskiwanie ogromnego wsparcia od dużych inwestorów — większe firmy miały przewagę, aby pozostać na rynku. Dla mniejszych firm takich jak 7Anna, oznacza konieczność poszukiwania dodatkowego wsparcia.
Wczesne reakcje
Ostatnie lata były ogromnym wyzwaniem dla firmy i zespołu 7ANNA Group Sp. z o.o, ale wciąż walczymy o przyszłość marek Rondo, NS Bikes i Creme. Wniosek o ogłoszenie upadłości to formalny krok – nie oznacza końca działalności, lecz daje przestrzeń na reorganizację i rozmowy z inwestorami.Trzymam kciuki, by to był początek nowego rozdziału napisała na LinkedIn Aneta Lewandowska, Marketing Project Manager Rondo.

komentarze