2024: Rok złudnej nadziei w branży rowerowej
Pod koniec 2023 r., po trudnym roku, znawcy branży z nadzieją spoglądali na nowy rok. Jednak prognozy dotyczące odbudowy poziomu zapasów i stabilności na rynku były odsuwane w każdym momencie kontaktowym w 2024 r. Od Taipei Cycle na początku roku, po Taichung Bike Week pod koniec. Ta „nadzieja” została porzucona w drugiej połowie roku, gdy upadłości i zamknięcia zaczęły dominować w nagłówkach gazet. Ponieważ nadzieje są teraz skierowane do tych, którzy „przetrwali do 2025 roku”, oto być może niechciane spojrzenie wstecz na rok 2024.
Styczeń 2024 r. rozpoczął się od niepokojących wiadomości z Accell Group. Holenderski producent ogłosił, że zamknie jeden ze swoich zakładów produkcyjnych w Holandii, aby „uprościć operacje i zwiększyć wydajność”. Stało się jasne, że borykająca się z problemami finansowymi Grupa Accell stoi przed zadaniem zmniejszenia swojego zadłużenia w wysokości 1,2 miliarda euro. Wcześniej ogłoszone zamknięcie fabryki Ghost w Niemczech oraz trudne logistycznie i kosztowne wycofanie z rynku rowerów Babboe cargobike, dodatkowo zwiększyły problemy. Jednak w październiku pojawił się biały dym, gdy Accell ogłosił, że osiągnął porozumienie ze swoimi udziałowcami finansowymi w celu zmniejszenia zadłużenia o 600 milionów euro i podjęcia innych działań w celu poprawy swojej sytuacji finansowej.
Zamknięcia fabryk...
Accell nie był jedynym producentem, który ogłosił zamknięcie fabryk w 2024 roku. W listopadzie Pon ogłosił, że zdecydował się przenieść europejską produkcję Santa Cruz i Cervélo do istniejącego zakładu Pon Bike w Emstek w Niemczech ze względu na wydajność. Być może największym szokiem było to, że kwintesencja szwajcarskiej marki, Flyer, zamierza przenieść produkcję poza Szwajcarię, ponieważ właściciele ZEG ponownie zreorganizowali markę. Zamknięcie fabryki zostało opisane jako przyszłościowe pozycjonowanie w obliczu zmieniającej się sytuacji rynkowej.
...i bankructwa
W miarę upływu roku, wraz ze wzrostem niepewności, na pierwszych stronach gazet pojawiła się fala niewypłacalności, rozdziałów 11* i bankructw. W Holandii wiele niegdyś pionierskich marek rowerów elektrycznych ogłosiło upadłość, w tym Stella, Qwic i Amslod - dwie pierwsze już pod nowym właścicielem. Drugi co do wielkości producent rowerów w Austrii, Simplon, potrzebował nieujawnionego zastrzyku kapitału od nowego inwestora, aby zabezpieczyć swoją przyszłość. Nie udało się to rodzimemu producentowi, WSF, który pomimo wielkich ambicji został zlikwidowany w lipcu, gdy plan restrukturyzacji nie powiódł się. W Niemczech producent Advanced Bikes złożył wniosek o upadłość w listopadzie
„Obecna sytuacja na rynku, charakteryzująca się pełnymi magazynami u naszych klientów, a także u nas, uniemożliwiła ekonomiczne „kontynuowanie działalności”” - to wniosek duetu zarządzającego Advanced.
Co więc działo się na rynku?
Podczas gdy wiosna 2023 r. nie przyniosła ożywienia w sprzedaży rowerów elektrycznych i tradycyjnych i wyznaczyła kurs na znaczną część pozostałej części roku, wskaźniki rynkowe na początku 2024 r. sugerowały, że może to być rok stabilizacji na rynku rowerowym. Jednak na targach Taipei Cycle Show na początku marca stało się jasne, że jakiejkolwiek poprawy trudnych warunków rynkowych nie należy się spodziewać najwcześniej przed III kwartałem, a nadchodzący rok będzie trudny dla łańcucha dostaw. Niektórzy producenci komponentów stwierdzili, że otwierają swoje linie produkcyjne tylko na 1 lub 2 dni w tygodniu, ponieważ firmy z niecierpliwością czekają na większą liczbę zamówień.
W 2024 r. pojawiły się publikacje kwartalnych statystyk importu i eksportu. Dane te pokazały, że ożywienie na rynku było wciąż odległe, pomimo pozytywnych sygnałów na początku roku, kiedy to import rowerów elektrycznych do UE w końcu wzrósł po miesiącach swobodnego spadku. Ponieważ wysokie zapasy i stłumiony popyt nadal dotknęły kluczowe rynki europejskie, kilka głównych marek obniżyło ceny latem, aby uwolnić się od obciążeń finansowych. Dane za 3. kwartał pokazały jednak, że eksport rowerów elektrycznych z Tajwanu, zwłaszcza do UE, gwałtownie spadł i jest na dobrej drodze do zamknięcia roku z deficytem wartości eksportu, wynoszącym pół miliarda euro w porównaniu z rokiem poprzednim, a także znacznie poniżej poziomu odniesienia z 2019 roku. Wraz z umocnieniem się Chin w (tańszym) imporcie rowerów elektrycznych do UE, rok 2025 okaże się rokiem testowym dla branży na Tajwanie.
Spostrzeżenia kluczowych graczy
Ciekawą rozmowę przeprowadzono z założycielem Revonte, Otto Chronsem, który otwarcie mówił o tym, jak trudno jest z powodzeniem wprowadzić nowy produkt na rynek - nawet w czasach, gdy rynek kwitł. Przyznał, że posiadanie uznanego partnera przemysłowego było kluczem do sukcesu.
„Walidacja przez hGears była bardzo ważna, aby rynek potraktował nas poważnie. Gdybyśmy zrobili to dwa lata wcześniej, bardzo by nam to pomogło”
W tygodniach poprzedzających wspomniane zamknięcie fabryki Flyer, dyrektor generalny Andy Kessler powiedział Bike Europe, że „mamy roczne zapasy niektórych komponentów”, wskazując, jak trudne były warunki rynkowe dla wielu na rynku. Wskazał na 50% spadek popytu na rynku w ciągu dwóch lat. Jednym z budzących zainteresowanie przejęć w 2024 r. było nabycie przez Rebirth Group zakładu Cycleurope Industries SAS z siedzibą w Romilly-sur-Seine we Francji po tym, jak Grupa Grimaldi zdecydowała się zbyć tę jednostkę.
„Poza produkcją rowerów, Rebirth Group zamierza odgrywać ważną rolę w produkcji komponentów i nowych technologii”
Pozytywne wnioski
Nie był to jednak rok, w którym panował tylko ponury nastrój, ponieważ w dłuższej perspektywie nadal istnieje wystarczająco dużo pozytywnych wniosków dla branży. W kwietniu w Brukseli podpisano międzyinstytucjonalną Europejską Deklarację Rowerową. Oznaczało to najbardziej ambitną jak dotąd inicjatywę polityczną na szczeblu UE w zakresie ruchu rowerowego, uznającą ruch rowerowy za strategiczny priorytet i uznającą jego moc generowania ogromnych korzyści dla Europy.
Firma Mckinsey, zajmująca się doradztwem w zakresie strategii i zarządzania, opublikowała badanie podkreślające potencjał sektora mobilności, a w szczególności rowerów elektrycznych. Prognozuje, że wartość rynku rowerów elektrycznych może wzrosnąć pięciokrotnie do 2035 r., a pięć kluczowych rynków to Niemcy, Hiszpania, Francja, Holandia i Wielka Brytania. Ponadto w raporcie globalnego banku inwestycyjnego Houlihan Lokey stwierdzono, że „branża rowerowa może spodziewać się stopniowego ożywienia ze znacznym wzrostem w perspektywie średnio- i długoterminowej, przy czym lata 2026 i 2027 będą kluczowymi latami dla zwiększonej liczby fuzji i przejęć oraz możliwości inwestycyjnych”. Badanie wykazało, że kolejny okres boomu w branży jest również możliwy przed końcem dekady.
Strategie przyszłościowe
Aby ten okres boomu ostatecznie się zakończył, należy wdrożyć bardziej przyszłościowe strategie, a nie tylko skupiać się na codziennym przetrwaniu. Chociaż połączenie wyzwań gospodarczych i politycznych stworzyło trudne czasy dla branży, specjalista finansowy Ralf Kindermann nadal uważa, że branża rowerowa jest bardzo atrakcyjna dla inwestorów. Podkreślił, że rowery stały się ważnym produktem mobilności, a inwestorzy z ostatnich lat zmieniają krajobraz branży rowerowej. Wielu z nich to inwestorzy strategiczni, którzy doceniają komponent ESG branży. Inwestycje w produkcję w Europie były również kontynuowane w 2024 roku. Francuski rząd wezwał do realizacji projektów inwestycyjnych, aby przenieść krajowy przemysł rowerowy na wyższy poziom, zarówno pod względem jakości, jak i ilości. Program jest częścią rządowej inicjatywy wspierania innowacji i modernizacji sektora transportu we Francji do 2030 roku. U nas prezes Rometu stwierdził nawet, że „teraz jest moment na inwestowanie w przyszłość”. Tuż poza Europą, Cube Bikes planuje otworzyć zakład w Egipcie, aby produkować części z włókna węglowego wzmocnione tworzywem sztucznym na eksport do swoich europejskich fabryk jako wkład produkcyjny.
Nowe pieniądze i debiutanci wchodzący do branży otwierają nowe możliwości. Jednym z nich jest Bike Matrix, który pozyskał 2 miliony NZ$ (1,1 miliona euro) inwestycji z branży rowerowej, aby wesprzeć rozwój swojej bazy danych kompletnych części rowerowych, która zyskuje poparcie branży. Start-up opracował zastrzeżoną metodę oceny kompatybilności dowolnego komponentu jako zamiennika lub ulepszenia dowolnego roweru. Kolejny znak, że potrzeba więcej danych, aby napędzać branżę.
Którym rokiem będzie 2025?
Biorąc pod uwagę, że rok 2023 jest uważany za „trudny rok”, a rok 2024 za „rok pełen wyzwań”, otwartym pytaniem pozostaje, jak zostanie nazwany rok 2025 - „rok konsolidacji”, „rok przełomu”, czy może bardziej optymistycznie „rok zmiany”... miejmy nadzieję, że to ostatnie.
*Rozdział 11 - Część amerykańskiego kodeksu upadłościowego. Opisuje, w jaki sposób firma lub dłużnik może ogłosić upadłość lub ubiegać się o ochronę sądową. W przypadku podmiotów prawnych, reorganizacja następuje w ramach istniejących struktur zarządzania.
komentarze