SRAM Red XPLR AXS

Amerykański producent zaprezentował nową grupę : SRAM Red XPLR AXS która ma 13 biegów i radykalnie inną przerzutkę do montażu bezpośredniego w standardzie UD oraz kasetę o szerokim zakresie 10-46t.

Red AXS XPLR

Zamiast zupełnie nowego zestawu komponentów do budowy grupy, Red XPLR AXS składa się z nowej przerzutki tylnej, mechanizmu korbowego (ze wszystkimi jego opcjami) i kasety. Najważniejsze szczegóły dotyczące nowej grupy osprzętu to przejście na 13 biegów i nowa kaseta o szerokim zakresie 10-46t. Podobnie jak w przypadku wszystkich części SRAM z przyrostkiem AXS, Red XPLR jest kompatybilny z każdym istniejącym komponentem AXS, zarówno na szosie, jak i poza nią. Nowa przerzutka montowana jest do tylnych haków przerzutki Universal Derailleur Hanger, a SRAM wprowadził nowy, lżejszy mechanizm korbowy 1x, który może wykorzystywać pierścienie do montażu bezpośredniego lub nowy system montażu gwintowego w połączeniu z pająkiem miernika mocy do montażu bezpośredniego. Oznacza to, że wreszcie odchodzi pomału w niepamięć idiotyczny wymysł łączenia pomiaru mocy z niewymienialnym blatem.

Będący własnością SRAM'a producent kół i komponentów Zipp uzupełnił premierę nowej grupy o nową kierownicę z włókna węglowego Gravel XPLR zaprojektowaną do integracji z przerzutkami AXS oraz nowy zestaw kół 303 XPLR i towarzyszące mu opony opracowane we współpracy z Goodyear.

Pozostałe części pochodzą z szosowej grupy osprzętu Red AXS (hamulce, tarcze, bezprzewodowe blipsy i baterie).

Przerzutka tylna Red XPLR ma nowe  kółeczka typu "Magic Wheel" które  zostały zapożyczone z przerzutek T-Type. Producent twierdzi, że oznacza to, iż nawet jeśli zanieczyszczenia, takie jak patyki lub gałązki, przejdą przez kółeczko przerzutki, mechanizm umożliwia obracanie się sekcji zębatej niezależnie od środka. To z kolei utrzymuje łańcuch w ruchu przez cały czas, chroniąc w ten sposób układ napędowy. SRAM określa przerzutkę jako "full-mount" - zasadniczo montuje się ją bezpośrednio do tylnej osi za pomocą haka UDH - i twierdzi, że eliminuje to potrzebę regulacji wysokiego i niskiego poziomu oraz śrub napinających B. Producent twierdzi, że powinno to zapewnić znacznie bardziej spójne i dokładne dopasowanie do wielu modeli ram niż obecny  system z hakiem przerzutki.  SRAM po cichu wprowadził standard haka UDH kilka lat temu. Jako zalety systemu bez wieszaków wymieniano większą wytrzymałość, dokładność i bardziej niezawodną zmianę przełożeń - głównie dzięki wyeliminowaniu niebezpieczeństwa wygięcia haka podczas jazdy lub transportu roweru. Konstrukcja przerzutki wykorzystuje standardowe akumulatory AXS, ale kątowy korpus sprawia, że akumulator jest umieszczony dalej w przerzutce niż w przerzutkach AXS do rowerów szosowych. Wydaje się, że jest on lepiej chroniony niż akumulator w przerzutce T-Type

Nowa kaseta jest nie tylko lżejsza od starej kasety Red XPLR, ale także szersza przy 10-46 i lżejsza. - SRAM 13-biegowa kaseta Red XPLR pasuje do standardowej wolnobiegu XDR. Konstrukcja kasety wykorzystuje standardowa geometrie koła szosowego i kąty szprych, aby największa 46-zębowa zębatka wystawała poza korpus wolnobiegu, pozyskując tutaj trochę miejsca. Inżynierowie SRAM byli w stanie dodać 13. zębatkę, używając tego samego 12-biegowego łańcucha Flattop, który można znaleźć w innych grupach osprzętu AXS. Nowa kaseta ma 460-procentowy zakres z blisko rozmieszczonym zestawem przełożeń: 10-11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-46. Oznacza to skoki o jeden ząbek dla pierwszych czterech przełożeń, przejście do skoków o dwa ząbki dla kolejnych czterech, na

Następnie skok o trzy do zębatki 24t, a na koniec skoki o cztery, sześć i osiem ząbków. Przejście na 10-46t rozszerza zakres w stosunku do poprzedniego zakresu kasety 10-44t i ma być najlepszym rozwiązaniem dla większości kolarzy szutrowych bez konieczności uciekania się do szerszego zakresu oferowanego przez kasety Eagle AXS. Nowa kaseta waży 288 g (deklarowana waga), jest o 95 g lżejsza niż 12-biegowa kaseta 10-44 t poprzedniej generacji, co powinno pomóc jej zainteresować świadomych wagi zawodników szutrowych.

Mechanizm korbowy Red XPLR wyposażony w miernik mocy wykorzystuje nowy system gwintowanych tarcz.  Pająk mocuje się do mechanizmu korbowego za pomocą zwykłego interfejsu z ośmioma śrubami, ale gwint przypominający spiralę umożliwia szybkie i łatwe gwintowanie i zdejmowanie tarcz z mechanizmu korbowego za pomocą nowego narzędzia do demontażu tarcz. Tak więc, w przeciwieństwie do obecnych szosowych mierników mocy, nowa wersja XPLR jest oddzielona od tarcz. Oznacza to, że nie trzeba wymieniać miernika mocy wraz z tarczami, co pomaga obniżyć koszty, jeśli chodzi o czas wymiany tarcz, a także umożliwia znacznie więcej eksperymentów z przełożeniami. 

Alternatywnie, osoby poszukujące większych przełożeń mogą użyć nowego mechanizmu korbowego z pierścieniami SRAM "Aero", dostępnymi w rozmiarach od 46 do 52 zębów (również w odstępach co dwa zęby).  SRAM dodał również opcję krótkiego ramienia 160 mm, aby uzupełnić długości 165, 167,5, 170, 172,5 i 175 mm. Mechanizm korbowy Red XPLR (172,5 mm) z miernikiem mocy i 40-zębową tarczą z mocowaniem gwintowym waży 516 g - o 116 g mniej niż poprzedni mechanizm korbowy w tej samej konfiguracji.

Miernik mocy ma te same elementy wewnętrzne, co istniejący miernik mocy Red AXS, z deklarowaną dokładnością +/- 1,5 procent, kompensacją temperatury, klasą wodoodporności IPX7 i deklarowaną 200-godzinną żywotnością baterii z wymienną baterią CR2032.

Ceny SRAM Red XPLR AXS

Kaseta: 600 funtów / 600 dolarów / 675 euro

Przerzutka tylna (bateria nie jest dołączona): £700 / $700 / €785

Korby Red 1x E1 XPLR DUB WIDE Direct Mount (z tarczą, suport nie wchodzi w skład zestawu): £650 / $650 / €730

SRAM Red AXS 1x Power Meter XPLR DUB WIDE E1 (bez suportu): £1,100 / $1,100 / €1,235

Zespół ramienia korby Red XPLR DUB WIDE E1 (suport nie wchodzi w skład zestawu):£400 / $400 / €450

Tarcza mechanizmu korbowego z gwintem szosowym X-Sync Red E1 Black/Silver (wszystkie rozmiary):£150 / $150 / €170

Pająk miernika mocy AXS E1 do tarcz z mocowaniem gwintowanym: 500 GBP / 500 USD / 560 EUR


o autorze

Bolesław Zaras

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl