​Fulcrum wprowadza nowe koła - Sharq

Fulcrum zaprezentował zestaw kół z włókna węglowego Sharq all-road z charakterystycznym falistym profilem obręczy, zaprojektowanym tak, aby koła były bardziej aerodynamiczne w przypadku bocznego  wiatru. Widzieliśmy już takie profile obręczy, które podobno skuteczniej radzą sobie z bocznym wiatrem niż standardowe okrągłe obręcze. Profil Sawtooth firmy Zipp (widoczny w linii kół szosowych NSW) jest prawdopodobnie najbardziej znany, ale są też inne marki takie jak Princeton CarbonWorks. Koła zostały zaprojektowane z myślą o różnych rodzajach jazdy, obejmując szerokie spektrum od szosy po wyścigi gravelowe.

Fulcrum twierdzi, że po przeanalizowaniu obecnej gamy kół z włókna węglowego, Sharq został zaprojektowany tak, aby wyróżniać się na mieszanych nawierzchniach, ze szczególnym uwzględnieniem stabilności prowadzenia i reaktywności pod wpływem mocy. Korzystając z analizy CFD, Fulcrum opracował siedem wzorów obręczy, a następnie z pomocą dalszych testów w tunelu aerodynamicznym wybrał dwie najlepsze opcje pod względem wydajności aerodynamicznej. 

Pierwszy zaproponowany projekt, nazwany „1-Wave Rim”, wykorzystywał symetryczny kształt fali - 47 mm głębokości przy nyplach szprych, przed spłyceniem do 42 mm pomiędzy nimi. Dwuwymiarowy wzór obręczy jest symetryczny, ale patrząc pod kątem ujawniają się wycięcia.  Drugi projekt, zwany „2-Wave Rim”, sprawia, że obręcz wydaje się jednolita, gdy patrzy się na nią z boku (dwuwymiarowo), ale z widocznym wgłębieniem w obręczy, gdy patrzy się na nią pod kątem - jest to projekt, na który zdecydowała się firma Fulcrum. Te skosy są efektywnie wygładzonymi wycięciami, które teoretycznie pomagają dłużej utrzymać powietrze na obręczy. 

W przeciwieństwie do tego, patrząc bezpośrednio z boku, profil SawTooth firmy SRAM ma dłuższą skośną krawędź przed cięciem pod ostrzejszym kątem, a obręcze NSW wykorzystują dodatkowo teksturowaną powierzchnię. Fulcrum nie podaje, które konkretne zestawy kół wykorzystał jako punkty odniesienia do testów porównawczych, ale w porównaniu z (przypuszczalnie) jednolitą obręczą, twierdzi, że ostateczna konstrukcja obręczy 2-Way oszczędza 21 procent energii przy kącie  0-10 stopni i 29 procent przy 10-20 stopni. 

Obręcze posiadają haki, choć zoptymalizowane do użytku z oponami bezdętkowymi i mają wewnętrzną szerokość 25 mm. Fulcrum twierdzi, że zestaw kół Sharq może pomieścić opony w zakresie 700x29-71c. Podobnie jak w przypadku wielu kół Fulcrum, łoże obręczy jest niewiercone, co oznacza, że nyple szprych ze są przyciągane na miejsce w trakcie montażu za pomocą magnesu.  Ponieważ obręcze mają gładkie, niewiercone łoże, taśma do obręczy nie jest wymagana do montażu opon bezdętkowych (lub do ochrony dętki).

Obręcze mają wykończenie Fulcrum C-Lux, które według marki ułatwia montaż opon, z matowym wykończeniem z mieszanką laserowych i nakładanych naklejek. Zestaw kół Sharq jest wyposażony w nowe szprychy „A3RO”, które są aerodynamicznie zoptymalizowane pod kątem konstrukcji obręczy bez uszczerbku dla stabilności. Są one łopatkowe, z prostym interfejsem, który według marki pasuje do korpusu piasty ze stopu, aby zapewnić, że nie mogą się obracać i źle ustawiać. Piasty są wykonane z frezowanego stopu i zawierają ceramiczne łożyska Fulcrum USB (Ultra Smooth Bearing). Podobnie jak inne koła Fulcrum, piasty nadal korzystają z systemu napięcia wstępnego podobnie jak na przykład piasty Shimano. 

Tarcza hamulca tarczowego jest mocowana za pomocą centerlock, dzięki czemu nie trzeba jej demontować podczas regulacji napięcia wstępnego łożysk lub serwisowania piasty. Wewnątrz wolnobiegu znajduje się system sprzęgający z trzema zapadkami, z których każda ma trzy grzbiety na zewnętrznej powierzchni. Mają one na celu rozłożenie sił sprzęgających na 36 zębach zewnętrznego pierścienia zapadkowego, co odpowiada 10-stopniowemu kątowi sprzęgania. Fulcrum twierdzi, że komplet bez zaworów i pierścieni centerlock waży 1440 g  Koła można  kupić ze wszystkimi głównymi formatami korpusów bębenka: Shimano HG i Microspline, SRAM XDR i Campagnolo N3W. 

Zestaw kół Fulcrum Sharq kosztuje 2 460 € / 2 289 £ / 2 807 $


o autorze

Bolesław Zaras

Powiązane posty


Powiązane galerie

komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl