​Opony rowerowe: co zrobić, gdy nadchodzi zima?

Kilka porad od techników Pirelli, aby utrzymać je w optymalnym stanie niezależnie od niższych temperatur.

Zimą opony rowerowe są naprawdę wystawione na próbę. Szereg czynników przyczynia się do zabrudzenia i śliskości dróg oraz znacznie zwiększa ryzyko przebicia opon: wybór produktu odpowiedniego do pory roku i sposobu, w jaki planuje się go używać, a także pewne środki przed, w trakcie i po aktywności rowerowej, mogą pomóc w zachowaniu optymalnego stanu jedynego punktu styku roweru z nawierzchnią drogi. 

JAKA OPONA JEST NAJBARDZIEJ ODPOWIEDNIA? 

Wybór opony na sezon zimowy często oznacza priorytetowe traktowanie ochrony, a nie czynników takich jak lekkość i płynność. Pierwszym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest bieżnik opony, który musi mieć więcej rowków lub bardziej agresywny wzór, z większą przyczepnością i trzymaniem się drogi na mokrych nawierzchniach, a w każdym razie na bardziej śliskich terenach z powodu gruzu, liści i / lub brudu. Szerokość jest również kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o trzymanie się drogi: im szersza powierzchnia styku z podłożem, tym większa stabilność. Dla tych, którzy zjeżdżają z drogi na rowerze szutrowym lub górskim, bardziej agresywna, a zatem opona z większym bieżnikiem jest niezbędna dla lepszej trakcji na odcinkach o nierównym terenie. 

Ostatnią, ale nie mniej ważną kwestią jest wybór opony z większą i grubszą ochroną przed przebiciem. Sól, kamienie, małe potłuczone szkło, odłamki metalu i ciernie mogą spowodować przebicie opony, która nie jest odpowiednio wzmocniona. Również woda, w postaci ulewnego deszczu lub wilgoci i zimowej rosy, może działać jak smar i przyczyniać się do przebić spowodowanych przecięciami i wnikaniem wszelkich ostrych odłamków w bieżnik opony: katalog Pirelli oferuje, w zależności od rodzaju modelu i dyscypliny, wysokowydajne zabezpieczenia, które znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia tego typu niedogodności. 

KONSERWACJA OPON ROWEROWYCH W MIESIĄCACH ZIMOWYCH  

Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest konserwacja. Niezależnie od tego, czy jest to rower szosowy, szutrowy czy górski, zima będzie wymagać od rowerzystów większej dbałości o opony przed, w trakcie i po każdej jeździe.  Ze względu na niższe temperatury ciśnienie spada szybciej niż latem, dlatego należy je stale monitorować. 

Oczywiście przed napompowaniem opon ważne jest, aby sprawdzić tabele z poziomami ciśnienia zalecanymi przez Pirelli, a także wziąć pod uwagę masę ciała rowerzysty i ogólne obciążenie roweru, jeśli są załadowane plecaki rowerowe. Należy również wziąć pod uwagę, że gdy jest bardzo zimno, ciśnienie powietrza w atmosferze również spada, więc jeszcze ważniejsze jest sprawdzenie ciśnienia wewnętrznego opony, aby je zrównoważyć. Oczywiście, jeśli celem jest osiągnięcie większej przyczepności, oprócz wyboru najlepiej dopasowanego bieżnika opony, lekkie zmniejszenie ciśnienia w oponach (0,3 bara) przy jednoczesnym przestrzeganiu minimalnych wartości ciśnienia wskazanych dla każdej opony spowoduje większą przyczepność również dzięki szerszemu śladowi na podłożu. Niższe ciśnienie pomaga również zmniejszyć ryzyko przebicia opony w wyniku przecięcia lub przebicia, ponieważ umożliwia oponie lepsze dostosowanie się do czynnika zewnętrznego przed poddaniem się i przebiciem. Należy to jednak zrobić bez zbytniego zmniejszania ciśnienia w oponach i bez przekraczania minimalnej wartości ciśnienia wymaganej dla każdej opony, w przeciwnym razie inny rodzaj przebicia, spowodowany przyszczypnięciem, może stać się nowym problemem.

KILKA PORAD: NP. JAK SPUŚCIĆ POWIETRZE Z OPONY I JĄ PRZECHOWYWAĆ

Po zakończeniu jazdy rowerem należy szybko sprawdzić stan opony, zwracając szczególną uwagę na przecięcia, małe pęknięcia lub zewnętrzne przedmioty, które utknęły w bieżniku. Usuwanie brudu i soli z powierzchni opony pomaga wydłużyć jej żywotność również z chemicznego punktu widzenia chemicznego. W okresie zimowym zła pogoda może zmusić rowerzystów do przechowywania rowerów przez długi czas, dlatego aby jak najlepiej chronić swoje opony, oto kilka sugestii: 

  • obniż ciśnienie w oponach o połowę w stosunku do normalnego ciśnienia 
  • przechowuj rower w chłodnym, suchym miejscu i oczywiście chroń go przed złymi warunkami pogodowymi
  • unikaj narażenia na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, ponieważ promienie UV również mogą osłabić oponę
  • trzymaj opony z dala od podłogi, szczególnie w przypadku opon bezdętkowych, a więc z uszczelniaczem w środku, należy je od czasu do czasu obracać
  • należy również zapobiegać kontaktowi chemikaliów lub rozpuszczalników przed kontaktem z oponą, a w przypadku wymiany opon, należy dbać o nie ostrożnie najlepiej rozłożone i nie w oryginalnym opakowaniu, i zawsze z dala od wilgotnych powierzchni (takich jak ściany piwnicy).

OPONY PIRELLI NA SEZON ZIMOWY

Szeroka gama opon Pirelli oferuje różne rozwiązania dla tych, którzy chcą bezpiecznie rozpocząć sezon zimowy bezpiecznie, nie rezygnując z wysokich osiągów. 

Jeśli chodzi o rowery szosowe, wysokowydajną oponą na wszystkie pory roku jest P ZERO Race 4S. Dzięki mieszance SmartEVO stworzonej przez połączenie doświadczenia z najlepszych zawodów sportów motorowych i partnerstwa z zespołami kolarskimi Pirelli World Tour, pozwala ona zachować równowagę między dwoma przeciwstawnymi cechami: przyczepnością i płynnością. CINTURATO Velo to całoroczny produkt do jazdy szosowej i lekko szutrowej, idealna opona na trudne tereny, która dzięki mieszance SmartNET Silica i strukturze Armour Tech może zapewnić ochronę, bezpieczeństwo i łatwość jazdy w wielu różnych warunkach drogowych i pogodowych. CINTURATO Gravel S to opona zaprojektowana przez Pirelli do jazdy na rowerze szutrowym po miękkim i błotnistym terenie. 

Zaprojektowana z myślą o przyczepności i ochronie, a nie czystej płynności, ta opona szutrowa optymalizuje wrażenia z jazdy zarówno w niesprzyjających warunkach pogodowych, jak i na technicznych ścieżkach graniczących z kolarstwem górskim. Błoto i zimno są również głównymi przeszkodami dla tych, którzy uprawiają kolarstwo górskie w sezonie zimowym. Gama opon Pirelli SCORPION, oddzielona od rodziny (XC, Trail, Enduro, Race Enduro lub DH, E-MTB), obejmuje bieżnik opony S.  Nazwa bieżnika tej opony jest powiązana z rodzajem terenu: S (Soft Terrain), który jest również wynikiem doświadczenia Pirelli w świecie motocrossu, jest najbardziej wyrzeźbionym i odpowiednim rozwiązaniem podczas jazdy po błocie, mokrej trawie lub nierównym terenie. Wreszcie, dla tych, którzy jeżdżą po mieście na rowerze elektrycznym lub miejskim, najbardziej odpowiednim wyborem jest Angel DT Urban, inspirowana skuterem Angel: jej wysoce rzeźbiony bieżnik i budowa z ochroną HyperBelt do 5 mm zapewniają przyczepność, bezpieczeństwo i doskonałe trzymanie się drogi na szerokiej gamie miejskich nawierzchni.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl