Sztyca Vertical Helium ważąca 304g. Najlżejsza na świecie?

Jordi Villares i Ricard Bages są współzałożycielami nowej hiszpańskiej marki komponentów do rowerów górskich o nazwie Vertical, która niedawno zaprezentowała swój debiutancki komponent; Vertical Helium Dropper Seat Post. Posiada on dwie pozycje blokowania; górną i dolną, a w opcji 30,9 mm x 60 mm waży tylko 304 g. Tym samym jest to prawdopodobnie najlżejsza sztyca regulowana na świecie. Macie jakieś pomysły, który dropper może być lżejszy?

Vertical Helium jest również dostępny w wersji ze skokiem 90 mm, z rurami podsiodłowymi 30,9 mm i 31,6 mm. Do wyboru są cztery długości całkowite, co pozwala zaspokoić szereg kombinacji wysokości rowerzysty i długości rury podsiodłowej. Niewielka waga Helium wynika z zastosowania karbonowej sztycy z unikalnym dwupozycyjnym mechanizmem blokującym i oczywiście tytanowymi śrubami. 

Próba porównania wagi sztycy podsiodłowej typu dropper jest jak porównanie jabłek z pomarańczami; różnice w długości skoku, długości całkowitej i średnicy sprawia, że znalezienie czegokolwiek bezpośrednio porównywalnego z Dropperem Vertical Helium 320mm x 60mm o średnicy 30,9mm jest dość czasochłonnym procesem.

Sztyca waży 304g, czyli jest o 38g lżejsza od najbardziej porównywalnego sztycy; 30.9mm x 75mm Fox Transfer SL, choć jest o 35mm krótsza w długości całkowitej. Podobnie jak Transfer SL, Vertical Helium jest ograniczony do dwóch pozycji - góra i dół i nie jest regulowany "bezstopniowo", jak większość innych sztyc regulowanych na rynku.

Model 320mm x 60mm jest najmniejszą opcją z czterech dostępnych rozmiarów.

Vertical Helium Wymiary Waga wersji 30,9mm Waga wersji 31,6mm
S 320mm x 60mm 304g 313g
M 350mm x 90mm 322g 331g
L 380mm x 90mm 334g 345g
XL 410mm x 90mm 346g 357g

Wkład hydrauliczny Helium jest uruchamiany linką. Mechanizm uruchamiający u podstawy sztycy przyjmuje końcówkę linki, a napinanie odbywa się na manetce. Sztyca jest sprzedawana bez manetki, ale Vertical pracuje nad bardzo lekką opcją o nazwie Ignitor, która pojawi się wkrótce. Może ona ważyć zaledwie 26g bez zacisku i będzie kompatybilna z SRAM Matchmaker.

Prędkość powrotu droppera Helium może być regulowana poprzez ciśnienie sprężyny powietrznej. Dostęp do zaworu jest bardzo łatwy, wystaje on z główki sztycy, tuż pod zaciskiem; jest to o wiele bardziej przyjazna konstrukcja niż te, które wymagają zdjęcia zacisku. Podczas gdy powrót sztycy nie jest tłumiony, jej wsuwanie jest, dzięki obecności 9 mm oleju do amortyzacji.

To właśnie mechanizm blokujący Vertical Helium czyni go wyjątkowym. Główna rura teleskopowa sztycy zrzucającej Fox Transfer SL ma na swojej powierzchni rowki, które umożliwiają jej zablokowanie na całej długości. Dlatego też rura ta ma minimalną grubość, aby umożliwić obecność tych rowków. Główna rura Vertical Helium jest pozbawiona rowków i dlatego może być dużo cieńsza i lżejsza. W jaki więc sposób blokuje się ona w miejscu?

Mechanizm blokujący znajduje się w innym miejscu, w niezależnej kasecie blokującej, która wykorzystuje zestaw koncentrycznie rozmieszczonych rurek w głębi sztycy. Firma Vertical jest w trakcie opatentowywania tej konstrukcji, więc dokładne szczegóły są mało znane. Jednak poniższe zdjęcie daje pewien wgląd.

Vertical twierdzi, że konstrukcja tego wkładu z niezależną blokadą (ILC) wytrzymuje naprężenia ściskające w izolacji, pozostawiając zginanie i skręcanie głównym rurkom. Dzięki temu rurka ślizgowa jest gładka od wewnątrz, co czyni ją mocniejszą, lżejszą i bardziej niezawodną.

W innych miejscach Vertical oszczędza na wadze, stosując włókno węglowe w samej sztycy. Wykonany jest on z laminatu włókien Toray, zoptymalizowanego tak, aby wytrzymać zginanie i skręcanie oraz aby zapobiec nadmiernemu odkształcaniu rury przez zacisk wspornika siodła. Vertical rozważał również użycie włókna węglowego do wykonania elementów wewnętrznych, ale pomysł ten został odrzucony ze względu na niską odporność na zużycie i użyteczność. Dlatego wszystkie pozostałe główne części wykonano z aluminium 7075 T6, łącznie z bardzo dobrze wyglądającą, mocno obrobioną obejmą. Jej osprzęt to 6Al-4V Titanium, a łby śrub są dokręcane za pomocą Torxa 25.

Kluczowe cechy sztycy Helium

Niezależny kartridż blokujący (ILC): Quick Seat Clamping (QSC): Optymalny układ włókien węglowych (OCL) System łatwego odłączania (EDS):
W każdym teleskopowym wsporniku siodła, aluminiowa rura strukturalna jest poddawana bardzo dużym naprężeniom zginającym. W konwencjonalnych wspornikach siodła z mechaniczną blokadą rura ta ma szczelinę, co powoduje dużą koncentrację naprężeń, więc do kompensacji wymagana jest gruba ścianka.

Firma Vertical opatentowała swój własny mechanizm blokujący, w którym, podobnie jak w hydraulicznych wspornikach siodła, rura strukturalna może być gładka wewnętrznie, co pozwala zrezygnować ze szczelin blokujących, jest znacznie lżejsza i bardziej odporna na zmęczenie niż rura szczelinowa.

Osiąga się to dzięki mechanicznemu kartridżowi blokującemu, który obsługuje tylko siły osiowe.

Montaż siodła do dowolnego wspornika siodła zawsze był uciążliwym zadaniem ze względu na słabą dostępność do elementów trzymających siodło. Dlatego nakrętki górnego kołnierza są umieszczone wewnątrz elementu, podobnie jak śruby.

Dzięki temu proces montażu jest znacznie prostszy i bardziej przyjazny dla użytkownika.

Stworzenie karbonowej rury spełniającej wymagania teleskopowego wspornika siodła nie jest łatwym zadaniem. Rura musi nie tylko gwarantować dobre wykończenie wewnętrzne dla dobrego poślizgu, ale musi również wytrzymać duże naprężenia wymagane przez ISO 4210 i musi być wystarczająco twarda do zaciśnięcia zacisku wspornika siodła.

Firma Vertical opracowała własny proces, aby uzyskać rurę, która spełnia wszystkie specyfikacje techniczne, a także posiada precyzyjne rowki zapewniające dobre prowadzenie.

Każdy użytkownik teleskopowych wsporników siodła doświadczył uciążliwego procesu konieczności odpinania linki w celu demontażu wspornika siodła z roweru. Dla firmy Vertical priorytetem jest ułatwienie tej operacji zarówno mechanikowi jak i użytkownikowi końcowemu, dlatego też opracowała system umożliwiający odpięcie wspornika siodła od linki bez użycia narzędzi.

System ten pozwala na bardzo łatwe przeniesienie wspornika siodła z jednego roweru na drugi. Aby to zrobić wystarczy posiadać zestaw EDS do każdego kolejnego roweru, w którym chcemy zamontować wspornik siodła.

Ceny i dostępność

Sztyca Vertical Helium Dropper Seat Post jest dostępna w długościach 60mm i 90mm w opcjach 30,9mm i 31,6mm, tylko w kolorze czarnym, w cenie 399€. Każda sztyca sprzedawana jest z trzyletnią gwarancją. W przyszłości Vertical może wyprodukować również opcję 120mm, ale będzie ona dedykowana do rowerów XC i Downcountry z naciskiem na prostotę i lekkość.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl