Sram jest bliski wprowadzenia odmienionej grupy SRAM Red eTap AXS?

Wielu zawodowych kolarzy było obserwowanych podczas obozów treningowych i wyścigów przełajowych, gdzie używali prototypowych przerzutek SRAM Red.

Kolarze Movistar Team byli widziani na obozie treningowym w Alicante, gdzie używali niemarkowych przerzutek szosowych o innym kształcie niż obecna generacja przerzutek SRAM Red eTap AXS.

W filmie zamieszczonym na swoim kanale YouTube, kilku kolarzy z drużyny WorldTour używa nowych przerzutek, podczas gdy reszta grupy jeździ na wersji obecnej generacji.

Shirin van Anrooij, holenderska kolarka przełajowa, była również widziana przy użyciu klamkomanetek z kapturkami podobnymi w formie do tych, które można zobaczyć w SRAM Rival eTap AXS, ale z karbonową dźwignią hamulca i powiększonym brandingiem "pro".

W obu przypadkach rowery z prototypowymi przerzutkami używają komponentów SRAM Red eTap AXS obecnej generacji.

Czy SRAM może testować kilka różnych nowych konstrukcji przerzutek przed odświeżeniem swojego topowego zestawu do rowerów szosowych? Wygląda na to, że tak.

Przyjrzyjmy się temu, co możemy odczytać z dotychczasowych zdjęć.

Hybryda shiftera Rival/Red Van Anrooij sugeruje, że SRAM mógł po prostu zbadać zaktualizowany kształt korpusu klamkomnetki z Rivala i zastosować swoją najlepszą technologię odchudzania w prototypowym rozwiązaniu. Być może ma to na celu zaspokojenie zapotrzebowania na coraz lżejsze komponenty ze strony profesjonalnych kolarzy.

Podczas gdy wygląda to na gotowy produkt, nie można wykluczyć, że jest to coś w rodzaju prowizorki, która ewoluuje.

Van Anrooij może po prostu preferować smuklejszy i krótszy kształt przerzutek Rival eTap AXS, co skłoniło SRAM do stworzenia niestandardowych modeli z karbonowymi dźwigniami, aby zaoszczędzić na wadze i ponadwymiarowym brandingiem, aby utrzymać ich widoczność na zdjęciach.

Przerzutki zauważone w rowerach Movistar Team wyglądają jednak zupełnie inaczej.

Korpusy klamkomanetek wydają się być odchudzone w porównaniu do obecnych wersji, z mniejszym wybrzuszeniem na górze.

Klocki DoubleTap również znacznie się powiększyły i sięgają teraz znacznie dalej do dźwigni hamulca niż dotychczas. Nie oczekujemy, że SRAM zmieni swoją logikę zmiany biegów DoubleTap (prawy przycisk dla dużej tarczy , lewy dla małej, oba do zmiany z przodu).

Zamiast tego oczekujemy, że będzie to po prostu udoskonalenie systemu, ułatwiające dotarcie do łopatek zmiany biegów przy różnych pozycjach dłoni.

Dźwignia hamulca również wydaje się nieco wydłużona, zakrzywiając się nieco bardziej w kierunku szczytu łopatki, po czym zagina się z powrotem do środka, a następnie ponownie na zewnątrz, aby stworzyć zaczepy na palce podczas jazdy w pozycji mocno pochylonej na zjazdach

Jeden niewyraźny obrazek sugeruje również, że po wewnętrznej stronie osłony klamki może znajdować się nowy przycisk pomocniczy. Ma on działać podobnie jak przyciski na górze przerzutek Shimano Di2, które są używane do sterowania komputerami rowerowymi bez odrywania rąk od dźwigni hamulca. W rzeczywistości, konstrukcja tej przerzutki wykazuje uderzające ogólne podobieństwo do przerzutek Shimano GRX Di2. 

Co to może oznaczać dla nowego zestawu szosowego SRAM?

Biorąc pod uwagę, że obecna generacja SRAM Red eTap AXS została wypuszczona cztery lata temu, nie jest przesadą wyobrażenie, że na horyzoncie pojawi się zaktualizowany zestaw grupowy.

Jak już wspomniano, rowery używane przez zawodników Movistar Team i Shirin van Anrooij były zbudowane z komponentów obecnej generacji.

Ponieważ jednak przerzutki są tak ważnym punktem styku w grupie szosowej, SRAM prawdopodobnie chce zebrać opinie od sponsorowanych przez siebie profesjonalnych kolarzy, zanim zdecyduje się na ostateczną formę. Ogólnie rzecz biorąc, wygląda na to, że rok 2023 może być wielkim rokiem dla SRAM.

Wyciekły już szczegóły dotyczące nowego zestawu Apex eTap AXS, a wymiatacze z Jumbo-Visma, przechodzą na używanie komponentów amerykańskiej marki w nadchodzącym sezonie.

SRAM ostatni raz wygrał Tour z Andym Schleckiem w 2010 roku, w czasach przed elektronicznymi zestawami grupowymi. Czy eTap może odnieść pierwsze zwycięstwo w Tour w 2023 roku? Bez wątpienia SRAM ma taką nadzieję.

Za bikeradar.com


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl