​Lupine SL X – oświetleniowy hi-end

Lupine SL X to high-endowa lampa przednia zaprojektowana specjalnie dla rowerów elektrycznych, która łączy zaawansowane technologie oświetleniowe z niemiecką precyzją wykonania. Jest to produkt, który ma zapewnić bezpieczeństwo zarówno w dzień, jak i w nocy, dzięki imponującej mocy świetlnej sięgającej nawet 2800 lumenów w trybie high beam . Ta lampa nie jest jednak tania – to inwestycja dla tych, którzy wymagają najwyższej jakości i niezawodności. Poniżej szczegółowo analizuję jej kluczowe cechy. 

Materiały i wykonanie 

Obudowa Lupine SL X jest frezowana CNC z jednego kawałka aluminium 6061-T6, co gwarantuje nie tylko wyjątkową trwałość, ale i minimalną wagę (tylko 170 gramów) . Producent świadomie unika trwałych klejów, aby umożliwić łatwą naprawę i serwisowanie – lampa nie jest produktem jednorazowym, ma służyć latami i pozwalać wymieniać uszkodzone podzespoły. 

Odporność na warunki atmosteryczne jest na najwyższym poziomie: klasę szczelności IP68 (pełna ochrona przed pyłem i długotrwałym zanurzeniem w wodzie) oraz odporność na uderzenia (IK09) . To sprawia, że lampa bez problemu znosi jazdę w ulewnym deszczu, a nawet upadki. Tego drugiego odpukać jeszcze nie zaliczyłem (i mam nadzieję, że tak zostanie), ale powrót w ulewnym deszczu jak najbardziej.

Jakość wiązki światła i tryby oświetlenia 

Lupine SL X oferuje trzy główne tryby pracy, zarządzane za pomocą dedykowanego pilota na kierownicy : Światło dzienne (DRL – Daytime Running Light): Tryb obowiązkowy w niektórych krajach (np. Szwajcarii). 10 bocznych diod LED zapewnia doskonałą widoczność dla innych uczestników ruchu bez oślepiania . Moc: 2,5 W . 

Krótkie światło (Low Beam): 900 lumenów oświetlenia, które mnie totalnie zaskoczyło. Światło ma precyzyjnie okreśty wzór, idealny do ruchu drogowego z wyraźną linią odcięcia, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu. Moc: 9 W . 

Długie światło (High Beam): Tryb terenowy otwiera korytarz światła dziennego daleko nad bezolśnieniową granicą światła i ciemności, który angażuje 13 samochodowych diod LED do maksimum (w tym 3 Osram Compact PL KW3 i 10 Osram Compact CL)  oraz reflektor Fresnela, by osiągnąć nawet 2800 lumenów i zasięg do 370 metrów. Jednocześnie diody DRL zwiększają swoją moc, tworząc dodatkowe oświetlenie bliskiego zasięgu dla technicznych zjazdów i ścieżek usłanych korzeniami. Wiązka światła jest niezwykle biała, mocna i precyzyjna, porównywalna z tą stosowaną w motoryzacji. Wysoki współczynnik oddawania barw (CRI) pozwala doskonale rozróżniać detale na ścieżce . System inteligentnie zarządza temperaturą w czasie rzeczywistym, aby zapewnić stabilną pracę nawet przy maksymalnej mocy . 

Automatyka i sterowanie 

Lampa wyposażona jest w czujnik stereo który analizuje światło otoczenia w czasie rzeczywistym i automatycznie przełącza SL X między światłami do jazdy dziennej a światłami mijania w czasie, gdy jest ciemno. 

Jeśli światła mijania są aktywne, możesz przełączyć się na światła drogowe i odwrotnie za pomocą przewodowego pilota umieszczonego na kierownicy. Pozwala on na manualne przełączanie między trybami. Przyciski podświetlają się na zielono (światła mijania) lub niebiesko (światła drogowe), w zależności od aktywnego trybu, co jest bardzo pomocne, Sterowanie odbywa się za pomocą jednego przycisku, który bez problemu możesz obsługiwać w rękawiczkach z długimi palcami, a nawet zimowych, jeśli lubisz jazdę o tej porze roku. Masz zawsze pełną kontrolę. 

Kompatybilność z systemami e-bike i mocowania 

Lupine SL X jest zasilana bezpośrednio z baterii roweru przez gniazdo w silniku. To rozwiązanie eliminuje konieczność pamiętania o ładowaniu osobnego akumulatora. Lampa jest kompatybilna z systemami Bosch, Brose, Shimano i Yamaha. Ja akurat używam silnika Yamaha PW-XM, a  trafił mi się zestaw dla Boscha. Różnią się one jednak tylko wtyczkami, które wpinacie do silnika. Ja takich kabelków akurat mam sporo więc pozostała mi tylko zmiana końcówki i tu opcja dla użytkowników o różnym stopniu zaawansowania z kabelkową filozofią - lutujemy albo korzystamy z zamykaczy. Dla posiadaczy rowerów Giant z silnikiem SyncDrive Pro2 dostępna jest specjalna wersja o mocy 3600 lumenów. Znalazłem jednak gdzieś w sieci informację, że oprócz samego połączenia, trzeba będzie coś przeklikać w systemie roweru. W silnikach wiodących producentów wystarczy tylko podpiąć kabelki.

Wspomnieć należy też o dość istotnym fakcie dla użytkowników rowerów marki Specialized, Bulls i wszystkich innych korzystających z silników Brose. Lupine ma kabelek do Waszego silnika, ale ten może odmówić współpracy z lampą o tej mocy. Miałem już przypadki gdy elektronika Brose (Fit) w rowerach Bulls głupiała, gdy się podpięło zbyt mocną lampkę. Przed zakupem poproście o sprawdzenie, czy to się będzie razem dogadywać.

Opcje mocowań

W zestawie znajduje się minimalistyczny uchwyt na kierownicę (31,8 lub 35 mm). Niektórzy użytkownicy zgłaszali, że może on mieć zbyt mały prześwit przy niektórych mostkach (np. Race Face), przez co lampa dotykała faceplate'u. Lupine oferuje bogaty ekosystem akcesoriów zwiększających funkcjonalność i możliwości montażu lampek. W moim przypadku wykorzystałem uchwyt typu GoPro do mocowania własnego projektu. Potrzebowałem takiego, które nie tylko będzie dość krótkie, to jeszcze umieszczone na kierownicy z prawej strony mostka. No i oczywiście z możliwością korzystania z dwóch urządzeń - lampki i licznika lub telefonu. Szukałem i nie znalazłem takiego który by mi odpowiadał, więc zaprojektowałem je sam i wydrukowałem na drukarce 3D.

Wcześniej używałem mocowania do rowerów TT, z opcją wymiany płytek mocujących (tak samo zrobiłem we własnym projekcie). Od dołu mam zainstalowaną lampkę poprzez mocowanie do kamerek typu GoPro, a od góry uchwyt Garmina, gdzie mocuję telefon, na którym mam wszystko - aplikację do silnika zastępującą mi licznik rowerowy, nawigację, system Shimano do bezprzewodowej przerzutki XTR Di2 oraz  aplikację Schwalbe monitorującą ciśnienie w oponach. W każdej chwili telefon mogę zmienić na komputer rowerowy Garmina, lub zmieć płytkę na inny system, jeśli będzie taka potrzeba. Prościej się nie da, a przy okazji nie mam bajzlu na kierownicy. Myślałem też o takim powiedzmy "rozgałęźniku" do mocowania GoPro umożliwiającego montaż lampki i kamerki jednocześnie, ale chwilowo zarzuciłem ten pomysł. Może kiedyś do niego wrócę, a tymczasem kamerka trafiła na kask.

Zalety i wady

ZaletyWady
Najwyższa jakość wykonania i trwałość (obudowa CNC, IP68, serwisowalność)Bardzo wysoka cena – jeden z najdroższych dostępnych modeli
Doskonała wiązka światła (jasna, precyzyjna, z funkcją high/low beam, z odcięciem linii światła na szosie)Ograniczona kompatybilność – przy niektórych mniej popularnych silnikach, niezbędna będzie zabawa z lutownicą, a z niektórymi silnikami, system e-bike może wywalać komunikat błędu.
Pełna integracja z baterią e-bikePodstawowy uchwyt może wymagać wymiany na lepszy dla niektórych konfiguracji kierownica-mostek
Automatyczne tryby (czujnik światła) i wygodny pilot
Funkcja świateł dziennych (DRL) zgodna z normą ECE R87
Możliwość zmiany długości przewodu w celu poprowadzenia wewnątrz kierownicy

Podsumowanie i ocena końcowa 

Lupine SL X to bez wątpienia jedna z najlepszych lamp na rynku dla wymagających użytkowników rowerów elektrycznych. Jej konstrukcja i osiągi są inżynieryjnym szczytem: oszałamiająca moc, inteligentna automatyka, najwyższa jakość materiałów i wykonania. Jest to produkt dla koneserów, którzy jeżdżą dużo, w każdych warunkach i dla których bezpieczeństwo oraz niezawodność są absolutnym priorytetem wartym każdej złotówki. 

Ocena: 4.5 / 5 

Pomimo kilku drobnych mankamentów, takich jak bardzo wysoka cena czy konieczność dopasowania kabelków i wtyczek, Lupine SL X ustanawia nowy standard w oświetleniu rowerowym. Ponadto od 2022 r. światła do jazdy dziennej są obowiązkowe dla rowerów elektrycznych w niektórych krajach europejskich, ponieważ zwiększają widoczność w ruchu drogowym, a tym samym znacznie zmniejsza się ryzyko wypadków. Jeśli tryb jazdy dziennej SL X jest aktywny, 10 bocznych diody LED zdecydowanie zwiększy Ci poziom bezpieczeństwa.

SL X jest urządzeniem zatwierdzonym przez StVZO z prawdziwą funkcją światła do jazdy dziennej, przetestowanym zgodnie z ECE R87.Pozostali producenci mają spore zadanie domowe do odrobienia. To nie jest gadget, a inwestycja na długie lata, która radykalnie poprawia komfort i bezpieczeństwo nocnych oraz dziennych przejażdżek. Jeśli Twój budżet na to pozwala, a rower jest kompatybilny, prawdopodobnie nie znajdziesz nic lepszego.

Dystrybutorem marki Lupine jest AMP Source.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl