Radar Flashlight iGPSPORT SR Mini- test
Pacjentem jest tym razem druga, okrojona wagowo i gabarytowo wersja radaru ze światłem tylnym brandu iGPSPORT- SR Mini.
Model poprzedni, sprawdzany również w naszej redakcji pracował niemal bez zarzutu, ale pojawiały się z czasem uwagi dotyczące detekcji pojazdów. Patrząc na tempo rozwoju marki iGPSPORT liczymy że konstruktorzy nie stoją w miejscu i zaskoczą nas kolejnym wchodzącym na rynek produktem. W zgrabnym pudełku po otwarciu znajdziemy radar, uchwyt montażowy na pręty siodła, kabel do ładowania, smycz, kluczyk i instrukcję obsługi, co ciekawe również w języku polskim.
MONTAŻ
W przypadku tego radaru producent zdecydował się bardziej stabilny uchwyt, mocowany śrubami szczękowo do prętów siodła. Prawdopodonie wersja z poprzedniego modelu, mimo że nie zajmowała newralgicznego miejsca pod siodłem, była nieco mniej stabilna, a przekrój sztyc na ten moment jest tak duży, że dopasowanie uchwytu do każdej z nich indywidualnie było niemal niemożliwe. Jednak umiejscowienie go na prętach siodła wyklucza używanie torebki podsiodłowej, a nawet assewera podczas złych warunków pogodowych. Tutaj użytkownik musi już sam zdecydować w jaki sposób zamontować lampkę na stałe i zaopatrzyć się indywidualnie w alternatywne rozwiązanie.

OŚWIETLENIE
Tryby świecenia i czas pracy:
- Stałe mocne światło 4–5 h
- Stałe światło o średniej jasności 8 h
- Krótkie, mocne błyski w dzień 15–16 h
- Błyski dostosowane do jazdy po zmroku 12–14 h
- Pojedyncze wydłużone błyski (efekt smugi) 10–11 h
- Efekt kaskadowy / sekwencyjny błysk 10–11 h
- Rozjaśnienie lampki przy hamowaniu zależnie od trybu bazowego
- Radar działa, lampka wyłączona ~24 h
Strumień świetlny: 30 lm (nom.).
Kąt widoczności światła: 220°.
Dystans widoczności: do 1,2 km.
Ostrzeżenie hamowania: automatyczne, wysoka jasność przy nagłym wytraceniu prędkości.
Zależności jest kilka, które mogą wpływać na czas działania, więc trudno jest jasno określić dokładny czas działania oświetlenia, jednak jednoczesna praca oświetlenia i radaru skraca żywotność baterii zdecydowanie. Nie jest to sprzęt do jazd ultra, w naszej ocenie produkt kierowany jest do kolarzy amatorów, ludzi dojeżdzających do pracy, czy szkoły w przedziale kilku godzin jazdy na jednym cyklu ładowania. Kilkukrotnie testowana była również długość działania samej lampki z błyskiem do jazdy w dzień, bez radaru i czas pracy bez uśpienia wynośił około 12-13 godzin.
Ciekawym dodatkiem do funkcji oświetlenia jest możliwość ustawienia własnego strumienia oświetlenia, czasu działania pojedynczych sekwencji i przerw pomiędzy błyskami. Jeśli ktoś lubi się bawić w custom, to aplikacja na telefonie pozwoli na objęcie władzy nad światłem :) Moc oświetlenia w warunkach dziennych, zwłaszcza w dzień słoneczny jest wystarczająco mocna, by być widocznym z odległości kilkuset metrów , nie jest to co prawda błysk punktowy, który "strzela" wprost w oczy kierowców samochodów, jednak diody wokół obudowy pulsują na tyle mocno, że ciężko przeoczyć ten czerwony punkt zbliżając sie od tyłu do poruszającego się roweru. Podczas jazdy po zmroku sytuacja wygląda jeszcze lepiej, sprawdziliśmy widoczność do odległości 500 m i na tym poprzestaliśmy, z powodu braku odpowiednio prostego odcinka drogi o większej długości na Podbeskidziu. Jak widać na załączonym filmie (mimo że jest to obraz nie oddający w pełni efektu rozświetlenia) przy braku świateł wokół pasa drogowego czerwony punkt na drodze powinien być widoczny z odległości przekraczająch 1 km. W przypadku jazdy grupowej, gdzie wszystkie rowery wyposażone są radar SR Mini jest możliwość synchronizacji wzystkich urządzeń w jednolity i równoczesny tryb oświetlenia, co zdecydowenie podnosi poziom bezpieczeństwa grupy
RADAR
Charakterystyka radaru i detekcji
Zasięg detekcji: do 160 m za rowerem.
Kąt wiązki (FOV): horyzontalnie −22,5° do +22,5°, wertykalnie −17,5° do +17,5° (≈ 45° × 35°).
Zakres prędkości obiektów: 4–110 km/h.
Maks. liczba jednocześnie śledzonych celów: do 8.
Typ czujnika: radar fal milimetrowych (MMW).
Logika ostrzegania: alert na liczniku (słupki/kolor + dźwięk) oraz podbicie intensywności tylnego światła przy zbliżaniu się pojazdu (dwukierunkowe ostrzeganie). Interfejs ostrzeżeń: pasek boczny (pomarańczowy→czerwony) + sygnały audio na kompatybilnych licznikach iGPSPORT
Detekcja w zakrętach / „martwe pola”: dzięki większemu FOV (≈45°) SR mini lepiej „widzi” samochody pojawiające się skośnie z tyłu podczas skręcania niż modele o węższym kącie.
Fałszywe alarmy: w praktyce SR mini wypada lepiej niż poprzednik SR30 . Czułość detekcji została w SR Mini wyraźnie lepiej ustawiona, podczas około 50 godzin jazdy pojawiły się ...2 samochody widmo, z czego jeden w dokładnie tym samym miejscu, wktórym pojawił się on w modelu SR30. Sprawdzone miejsce wielokrotnie nie dało żadnego wyjaśnienia, co było powodem uruchomienia alarmu. Radar "wyłapuje" pojazdy od granicy 160 m, chociaż zdarzało się w niektórych sytuacjach i sprzyjających warunkach z nieco większej odległości. Bardzo dokładnie określa liczbę nadjeżdżających pojazdów, co bardzo ułatwia dostosowanie się na rowerze do sytuacji drogowej. Maksymalna ilość samochodów które pojawiają się na wyświetlaczu licznika, bądź telefonu to 8. Wydaje się sporo, jednak podczas jazdy w mieście ta ilość może zaburzyć nieco obraz sytuacji. Radar doskonale widzi pojazdy pod większym kątem, zarówno poziomo, jak i w linii pionowej, gdy droga wiedzie w terenie pagórkowatym, górzystym. Ciekawa sytuacja miała miejsce na scieżce rowerowej, oddalonej od jezdni o około 20-30 metrów. Radar w połączeniu z licznikiem iGPSPORT ostrzegał o pojazdach poruszających się równolegle po sąsiadującej drodze publicznej.
W naszym przypadku test często odbywał się na rowerze do jazdy na czas, gdzie obserwowanie ruchu z tyłu, często połączone z kaskiem TT staje się bardzo trudne. W takich sutuacjach można w pełni docenić zalety tego radaru, by odpowiednio zachować się w ruchu ulicznym unikając zagrożeń. Ostrzeganie pojawiające się na licznikach iGPSPORT w formie pasków kolorystycznych, po których przesuwają się punkty pojazdów pozwala intuicyjnie już po pewnym czasie odbierać podawane wiadomości. Kolor pomarańczowy ostrzega jako pierwszy, kolor czerwony na około 2 sekundy przed zrównaniem się pojazdu z rowerem, zielony po wyprzedzeniu rowerzysty przez pojazd i puste pole po zakończeniu sytuacji drogowej. Jedyna rzecz, która stwarza stosunkowo duże potencjalne zagrożenie, to brak detekcji bardzo szybko zbliżających się pojazdów, ktróre lecą już jak pocisk z prędkościami przekraczającymi 110 km/h. Sytuacje takie miały miejsce podczas testu. Pozdrawiamy dawców nerek na motocyklach ;)
Od nas wskazówka dla osób, które chcą dłużej korzystać z zalet radaru podczas bardzo długiego treningu: należy wyłączyć oświetlenie i pozwolić na pracę samego radaru. Wydłuży to zdecydowanie czas działania. Oświetlenie można zamontować oddzielnie z innego nośnika.
Pozostała paczka danych technicznych:
Czas pracy: do 20 h (zależnie od trybu).
Czas ładowania: około 2.5 h
Złącze ładowania: USB-C.
Akumulator: 500 mAh
Łączność: Bluetooth, ANT+
Wodoodporność: IPX7.
Wymiary i masa: 77 × 37 × 19 mm, ok. 50 g.
Zakres temp. pracy: −10°C do +50°C.
Cena detaliczna: 450-500 zł

komentarze