​Nowy widelec Fox 32 Step Cast XC waży zaledwie 1287 g i to nie koniec niespodzianek

Całkowicie nowy widelec Fox 32SC wprowadza szaloną nową konstrukcję odwróconego łuku, która w połączeniu z nowym tłumikiem GRIP SL staje się najlżejszym nowoczesnym widelcem 29er na rynku.

Deklarowana waga to zaledwie 1287 g, w porównaniu z 1388 g w poprzednim modelu! Widelec jest również sztywniejszy i bardziej wydajny niż kiedykolwiek, dając zawodnikom cross country i maratonów dużą przewagę nad grawitacją.

Deklarowana oszczędność ponad 100 gramów jest jeszcze bardziej imponująca, biorąc pod uwagę porównanie z poprzednim rozmiarem 27,5 cala, który był najlżejszym oferowanym do tej pory, ale nowy wideł jest tylko 29-calowy, więc jak się zbierze wszystkie fakty w całość, to faktycznie zysk wagowy jest znacznie większy niż 100 g!

Skąd wzięły się oszczędności na wadze?

- 65g z nowego dampera

- 9 g dzięki podwójnie cieniowanej górnej rurze po stronie dampera

- 9 g zoptymalizowanej sztywności korony

- 11g ultralekka rura sterowa

- 12g Kabolt SL

- 1g ultralekka prowadnica linki

Górna rura sprężyny powietrznej wymaga prostych ścianek wewnątrz, aby utrzymać spójne uszczelnienie z tłokiem, więc zwężenie znajduje się tylko na górnej rurze amortyzatora.

Dolne lagi są w rzeczywistości o kilka gramów cięższe, ale większość poprawionej sztywności pochodzi z właśnie z nich, więc warto było pójść na kompromis.

Nowy Kabolt SL zachowuje tę samą konstrukcję i profil zewnętrzny, co oryginalna oś przelotowa Kabolt, ale ma wewnętrznie obrobione rowki, aby zaoszczędzić kilka dodatkowych gramów masy nieresorowanej.

Dla kogo taki widelec?

Ponieważ wiele rowerów XC ma teraz skok widelca 110-120 mm, Fox celuje głównie w wielogodzinne i wielodniowe maratony etapowe. Dostępny jest tylko w wersji o skoku 100 mm, ze sprężyną powietrzną i amortyzatorem zoptymalizowanymi specjalnie pod tym kątem.

Można było zobaczyć jak testowano go w wyścigach Pucharu Świata XCO w zeszłym roku, można więc przypuszczać, że nowa konstrukcja jest wystarczająco sztywna do agresywnych wyścigów na nowoczesnych trasach. Fox twierdzi, że widelec jest o 40% sztywniejszy, dzięki czemu jest naprawdę blisko sztywności skrętnej 34SC!

Do tego dołóżmy nowy tłumik GRIP SL, który zapewnia szybszy, płynniejszy wybór trybów blokady i pedałowania dzięki zoptymalizowanemu obwodowi kompresji, który szybciej reaguje na uderzenia, zapewniając większą kontrolę.

Dlaczego odwrócona podkowa?

Nowa, generatywnie zaprojektowana tylna podkowa pozwala ją nieco obniżyć, co pozwala na użycie mniejszej ilości materiału w celu osiągnięcia niezbędnej sztywności. Jest to możliwe, ponieważ 32 SC nie ma przesunięcia widelca w koronie, dzięki czemu może pozostać schowany bez obawy, że uderzy w dolną rurę przy pełnej kompresji.

Aby uzyskać przesunięcie widelca o 44 mm, ustawiono golenie pod kątem w stosunku do korony, więc dolne golenie nie przesuwają się w tej samej płaszczyźnie, co kąt skrętu kierownicy podczas kompresji i odbicia. Wiąże się to z kwestiami poprzecznych sił ścinających, co jest czymś, co działa dobrze w przypadku tego widelca, ale nie jest czymś, co można zrobić w przypadku widelców o dłuższym skoku. Fox twierdzi więc, że w przyszłości nie zobaczysz, jak przenoszą tę konstrukcję na inne widelce do rowerów górskich.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Konstrukcja Step Cast wymaga imbusu 2 mm do zewnętrznej regulacji tłumienia odbicia przy niskich prędkościach, a samo narzędzie będzie dostarczane z widelcami. Różni się to od widelców Taper Cast wykorzystujących tłumik GRIP SL (jak ich widelec gravelowy), które mają wbudowane pokrętło. A skoro widelec gravelowy 32TC ma mniejszy skok niż 32SC, być może można by w nim zastosować odwrócony łuk, aby zaoszczędzić na wadze... Tak czy inaczej Wideł Foxa z odwróconą podkową jest dowodem na to, że piekło zamarzło.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl