WHEELTOP EDS-TX - Zestaw bezprzewodowych przerzutek szosowych

W naszej redakcji zagościł zestaw EDS-TX firmy Wheeltop do rowerów szosowych w wersji dla hamulców obręczowych. Na wstępie pragniemy zaznaczyć iż jest to zakup własny redaktora i w żaden sposób nie jest współfinansowany przez producenta tej grupy. W nawiązaniu do nowego produktu firma WheelTop twierdzi, że jego nowa elektroniczna grupa EDS-TX do rowerów szosowych oferuje "taką samą wydajność jak SRAM AXS za połowę ceny". A my w teście długodystansowym trwającym przez cały sezon sprawdzimy czy nadszedł czas na alternatywy dla najbardziej znanych marek?

W zeszłym roku na rynku pojawił się system zmiany przełożeń EDS-OX firmy WheelTop dla rowerów górskich i z rożnych źródeł  było wiadomo, że projekt dla rowerów szosowych jest w drodze. Teraz pojawił się EDS-TX, dostępny z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi, a także z hamulcami linkowymi. WheelTop twierdzi, że podobnie jak jego system do rowerów górskich, EDS-TX jest kompatybilny z kasetami od 7-biegowych do 13-biegowych. My w naszym teście wybraliśmy 12 biegową kasetę shimano z grupy Ultegra oraz łańcuch z grupy Dura-Ace.

Pierwsze co rzuciło mi się w oczy to fakt, że układ napędowy można dostosować do kaset od 7 do 13 biegów. Kołeczka tylnej przerzutki są  według producenta zoptymalizowane pod kątem 13 biegów, ale wszystko będzie działać także z mniejszą ilością biegów. W konstrukcji obu przerzutek zastosowano włókno węglowe, choć wydaje się ono ograniczone do wózka przerzutki i płyty zewnętrznej paralelogramu przerzutki tylnej. Same przerzutki mają nieco masywny kształt, choć w ich korpusach znajdują się akumulatory. W związku z tym użytkownicy będą musieli ładować przerzutki indywidualnie za pomocą wtyczki magnetycznej. Producent twierdzi, że bateria tylnej przerzutki wystarcza na 2000 zmian, podczas gdy przednia na 900 zmian.

Każda z manetek posiada carbonową dźwignię hamulca i jest zasilana wymiennym ogniwem CR2032 (takim, jakiego używają przerzutki SRAM) i komunikuje się bezprzewodowo z przerzutkami akumulatorowymi. Przerzutki można kalibrować i dostrajać za pomocą dedykowanej aplikacji. Biegi zmienia się w górę i w dół za pomocą dwóch przycisków, które znajdują się za dźwignią hamulca na prawej manetce, więc pod tym względem system jest dość podobny do systemów Di2. Lewa manetka ma tylko jeden przycisk, który przesuwa łańcuch z jednej tarczy na drugą. Oczywiście przypisanie przycisków można edytować dowolnie za pomocą aplikacji.

WheelTop twierdzi, że tylna przerzutka będzie współpracować z kasetami o minimalnym rozmiarze zębatki 10T i maksymalnym 36T. Przednia przerzutka jest przeznaczona do zestawów łańcuchowych o zakresie (różnica w rozmiarze tarcz) do 16T i tarcz do 53T - co obejmuje większość konfiguracji szosowych. System EDS-TX ma według deklaracji producenta stopień ochrony IP67, co oznacza, że jest pyłoszczelny i może być zanurzony w metrowej wodzie przez 30 minut, więc powinien dobrze wytrzymać deszcz.

Poniżej prezentujemy realną wagę systemu w wersji dla hamulców na obręcz:

Manetka (lewa) 190g 

Manetka (prawa) 186g  

Przerzutka tylna 325 g 

Przerzutka przednia 188 g

Według danych producenta łączna waga systemu w wersji dla hamulców tarczowych (w tym dwa hamulce) wynosi 1195 g - Dla porównania, SRAM twierdzi, że całkowita waga manetek Force AXS, hamulców i obu przerzutek wynosi 1274 g (chociaż porównywanie oficjalnych wag różnych marek jest  zawsze trudnym tematem z uwagi na fakt, iż nigdy nie ma pewności co do dokładności).

Jeśli chodzi o cenę, to ten mały zestaw, plus kabel USB do ładowania, kosztuje obecnie 739 euro. Producent wysyła przesyłki z swojego europejskiego magazynu w Niemczech (a wysyłka jest bezpłatna) do większości krajów Europy.


o autorze

Bolesław Zaras

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl