​Butyl, tubeless, lateks, czy TPU na szosie?

Zestawy bezdętkowe mają kilka zalet dla kolarzy szosowych: opór toczenia opon jest mniejszy bez tarcia między oponą a dętką, można stosować niższe ciśnienie dla większego komfortu i lepszej przyczepności, a także możliwość samouszczelnienia, w przypadku przebicia opony.  

Jednak mimo to większość rowerzystów szosowych nadal woli jeździć na oponach dętkowych, mając świadomość ewentualnej zabawy na poboczu z wymianą dętki. Dlaczego więc kolarstwo szosowe nie przeszło na technologię bezdętkową i nie korzysta z jej wielu zalet i czy istnieją lepsze alternatywy? W rzeczywistości w grę wchodzi kilka czynników. Po pierwsze, system bezdętkowy ma reputację niewygodnego. I w pełni na to zasłużył. Chociaż poprawione tolerancje podczas produkcji obręczy kół i opon zaowocowały lepszą kompatybilnością, nadal istnieje wiele opon, które są bardzo trudne do zamontowania na obręczach lub odwrotnie, tak luźne, że albo nie uszczelniają, albo co gorsza, zrzucają obręcz po napompowaniu. 

Nie tylko różni producenci opon zalecają różne koła i na odwrót, ale istnieje również problem obręczy z hakiem lub bez , co skutkuje tysiącami pytań osób zainteresowanych ewentualnym zakupem. Niewiele osób ma czas lub zainteresowanie, aby być na bieżąco z wszystkimi zaleceniami lub związanymi z nimi kwestiami kompatybilności. W połączeniu z faktem, że istnieje ryzyko spadania opony z obręczy, jeśli źle się ją dobierze, obawy użytkowników są  zrozumiałe. Pilny przegląd konstrukcji obręczy bezhakowych przez UCI z pewnością nie zwiększy zaufania.

To nie wszystko. Wciąż trudno jest osadzić oponę bezdętkową bez drogiego specjalistycznego sprzętu, takiego jak pompka ze zbiornikiem lub zasilany kompresor, a dodawanie uszczelniacza lub wymiana opon z uszczelniaczem w środku jest niechlujnym i frustrującym wyzwaniem dla wielu osób.

Ogólnie rzecz biorąc, branża wydaje się zabezpieczać swoje interesy. 

"Można uczciwie powiedzieć, że mogą istnieć pewne obawy dotyczące kompatybilności i kwestii konfiguracji, które mogą wynikać z wcześniejszych doświadczeń" - powiedział Tim Ward z Schwalbe. "Rozwój naszych opon i producentów kół w ostatnich latach oznacza, że te obawy są o wiele mniejsze, ale wierzymy, że w dającej się przewidzieć przyszłości zawsze będzie zapotrzebowanie na konfigurację z dętką".

Nie bez znaczenia jest również fakt, że jazda na oponach bezdętkowych nadal może być droższa niż na oponach dętkowych, nawet tych klasy premium. Uszczelniacz również nie jest tani, a opony bezdętkowe nie nadają się do montażu i braku obsługi, wymagając regularnego uzupełniania uszczelniacza bezdętkowego, ponieważ z czasem wysycha.

 

Wreszcie, chociaż istnieje zapewnienie że przebicia zostaną uszczelnione podczas jazdy - po prostu nie jest to prawdą w każdej sytuacji, zwłaszcza przy ciśnieniu, z jakim jeżdżą opony szosowe. Tak więc jazda na oponach bezdętkowych nie eliminuje potrzeby wożenia ze sobą dętki lub korka bezdętkowego. Naprawa przebitej opony bezdętkowej na poboczu drogi jest tak samo czasochłonna, jak w przypadku opony dętkowej i o wiele bardziej brudna.

CZY SPECJALISTYCZNE DĘTKI SĄ LEPSZYM ROZWIĄZANIEM? 

Standardowa dętka butylowa nadal ma swoje miejsce jako tanie i łatwe w naprawie rozwiązanie. Wymaga jednak wyższego ciśnienia w oponach niż dętka bezdętkowa, aby uniknąć przebicia, a także ma nieznacznie wyższe tarcie i wyższą całkowitą wagę niż dętka bezdętkowa. Oczywiście nadal istnieją pewne drobne problemy z kompatybilnością w zakresie długości zaworów i wielkości dętek. Jeśli są  dla Ciebie problemem, rozważ lekkie dętki butylowe, mimo że są one delikatne i istnieje ryzyko ich rozciągnięcia i pęknięcia. 

Dla rowerzystów poszukujących niższej wagi i wyższej wydajności, dętki lateksowe były przez długi czas najlepszą opcją. Podczas gdy standardowa dętka butylowa waży 100 g lub więcej, dętka lateksowa może zmniejszyć tę wagę o połowę, choć jest znacznie droższa i może z czasem gubić powietrze. 

Rurki z termoplastycznego poliuretanu (TPU) to nowa alternatywa, która pozwala uniknąć wielu wad rurek lateksowych, choć w jeszcze wyższej cenie . Dętki TPU są jeszcze lżejsze niż lateksowe - ważą nawet 30 g - i są bardziej kompaktowe. Nie przepuszczają powietrza, nie są podatne na szybką utratę powietrza w przypadku przebicia i zwykle można je naprawić. 

"Wykazaliśmy, że nasze dętkowe opony szosowe Pro One w połączeniu z dętką Aerothan [TPU] mogą oferować bardzo podobne osiągi i właściwości jezdne jak bezdętkowe opony Pro One TLE" - mówi Ward. "Jego opór toczenia jest na równi lub lepszy od tradycyjnych dętek lateksowych, a mimo bardzo niskiej wagi jest znacznie bardziej wytrzymały i ma wyraźnie lepsze właściwości zatrzymywania powietrza". 

Używane ze standardową, wysokociśnieniową oponą , dętki TPU mogą być lżejsze niż zestaw bezdętkowy. Być może dlatego zostały użyte przez kilku kolarzy podczas Tour de France 2023.

CZY LEKKIE DĘTKI SĄ LEPSZĄ ALTERNATYWĄ DLA OPON BEZDĘTKOWYCH? 

Opony bezdętkowe doskonale sprawdzają się w jeździe terenowej, jednak nie na szosie dla tych, którzy nie mają solidnej kontroli nad technologią. Prosta wolność wyboru nigdy nie powinna być poświęcana dla marginalnych korzyści technicznych. Wolność ta wynika ze zdolności roweru do jazdy w dowolnym miejscu, minimalnego wymaganego nakładu energii i możliwości szybkiego rozwiązywania problemów. 


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl