Wydrukowany w 3D rower DH, tym razem jednak nie w tytanie

Prototypowy Revel Rodeo to drukowany na drukarce 3D rower z włókna węglowego. Jak na razie to tylko dowód koncepcji, ale można na nim jeździć i daje nam to wgląd w przyszłość rowerów Revela - a może ogólnie rowerów z włókna węglowego.

Opracowany we współpracy z AREVO Inc, nie jest to pierwszy raz kiedy widzimy tą nazwę z ramami drukowanymi w 3D. AREVO, z siedzibą w Dolinie Krzemowej, od lat jest w czołówce firm zajmujących się drukiem 3D z włókna węglowego. Wcześniej wydrukowali już nietypowy projekt ramy bez chainstay'a. W 2020 roku AREVO wprowadziło markę Superstrata, ponownie z rowerem pozbawionym tradycyjnego elementu, tym razem rury podsiodłowej.

Dlaczego warto drukować rowery w drukarkach 3D?

Podczas gdy AREVO i inni producenci niejednokrotnie sięgali już po druk 3D, ale dotyczyło to głównie rowerów szosowych lub miejskich (nie licząc kilku udanych przypadków rowerów MTB w tytanie w kawałkach klejonych ze sobą) Revel twierdzi, że po raz pierwszy technologia ta została wykorzystana do stworzenia roweru górskiego do zjazdów. Dlaczego warto zacząć od zjazdów? Założyciel Revela Adam Miller twierdzi, że zrobienie roweru downhillowego zostało wybrane, ponieważ będzie trudniejsze i nie sposób się z tym nie zgodzić. To nowa granica dla wszystkich zaangażowanych stron, więc jeśli są w stanie wydrukować w 3D ramę roweru, która wytrzyma rygory prawdziwej jazdy w DH, to powinni być w stanie wydrukować prawie wszystko.

Należy jednak pamiętać o jednej rzeczy: To nie jest Twoja przeciętna drukarka 3D. Drukarka AREVO korzysta z wieloosiowej, zrobotyzowanej głowicy, która pozwala jej układać ciągłe pasma włókna węglowego CFRTP w "zoptymalizowanych ścieżkach włókien ciągłych" tworząc części o wymiarach do 1000 x 1000 x 830 mm. Te zoptymalizowane włókna ciągłe przypominają tradycyjną konstrukcję ram z włókna węglowego, gdzie pracownicy układają warstwy włókna węglowego w określonych kierunkach, aby jak najlepiej poradzić sobie z siłami, na które rama będzie narażona podczas użytkowania. Tylko w tym przypadku, te zoptymalizowane ścieżki włókien mogą być tworzone z dużo większą złożonością i dokładnością, i twierdzi się, że mają lepsze rozłożenie węgla w końcowej strukturze.

Wcześniej były już podejmowane i udane próby z drukiem 3D włóknem węglowym, ale technologia SLS w tym przypadku generowała dość spore odpady. Wykorzystanie najprostszej technologii druku 3D jaką jest FDM, wydaje się być najlogiczniejsze ze wszystkich. Dlaczego? Ano dlatego że włókna węglowe są ułożone w filamencie w jednym kierunku i to zrobotyzowana głowica kładzie je w odpowiednie strony, tworząc strukturę znaną z konwencjonalnych metod.

Wykorzystanie termoplastycznego włókna węglowego w rowerach z włókna węglowego drukowanych w 3D

Podobnie jak inne ramy AREVO, Revel Rodeo jest drukowany 3D z termoplastycznego włókna węglowego. Firmie nie jest obcy temat termoplastycznego włókna węglowego po wprowadzeniu w 2020 r. kół RW30 Fusion Fiber, z pomocą procesu inżynieryjnego opracowanego przez CSS composites. Ponieważ termoplastyczny węgiel może być tworzony z tradycyjnym epoksydem, wynikiem jest produkt o właściwościach włókna węglowego, ale taki, który Revel twierdzi, że ma potencjał, aby być silniejszym, lżejszym, bardziej trwałym, a nawet nadającym się do recyklingu w niektórych sytuacjach.

Ani Revel ani AREVO nie opisują wszystkich etapów produkcji ramy, co prawdopodobnie ma na celu ochronę tego, co jest prawdopodobnie zastrzeżonym procesem. Ze zdjęć i filmu wynika, że elementy ramy są drukowane bezpośrednio w czymś w rodzaju stelaża lub formy. 

Przyszłość w 3D

Wydrukowany w 3D kompozytowy rower zjazdowy CBF?! Rodeo jest na razie tylko koncepcją i nie jest na sprzedaż. Producent jednak chciał pokazać, nad czym pracował ich zespół, bo to świetna zabawa! Mimo to, służy on jako przykład przekonania, innowacji i tego, co jest możliwe przy obecnej technologii, a co może stać się rzeczywistością w przyszłości. Trudno nie ekscytować się perspektywą roweru z włókna węglowego drukowanego w 3D, wyprodukowanego w Stanach Zjednoczonych, a konsekwencje tego mogą oznaczać niewiarygodnie ulepszone procesy prototypowania i rozwoju dla marek rowerowych, bezpieczniejsze warunki w zakładach produkcyjnych, znaczące korzyści dla środowiska i większe możliwości dostosowania roweru do potrzeb użytkownika przy niższych kosztach. Revel uważa, że ta metoda produkcji ram może być przyszłością produkcji rowerów z włókna węglowego, a Rodeo jest dowodem na to, że jest to realna możliwość, która wraz z postępem technologicznym może stać się rzeczywistością dla praktycznych, niedrogich rowerów górskich z pełnym zawieszeniem. Drukowany w 3D karbonowy rower górski jest możliwy do wykonania, a dzięki dalszym innowacjom istnieje nawet potencjał, aby ten termoplastyczny materiał kompozytowy był w pełni przetwarzalny.

Na razie ta technologia jest zbyt nowa, aby wprowadzić ten rower do powszechnego użytku. Cały proces jest niezwykle czaso- i energochłonny, nie wspominając o zaporowych kosztach, dlatego wprowadzenie Rodeo do produkcji nie jest w tej chwili realistyczne. Jednak wraz z postępem innowacji w dziedzinie produkcji addytywnej i technologii termoplastycznej, możliwości wprowadzenia na rynek rowerów górskich takich jak ten stają się bardzo realne.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl