Bright Racing Shocks przedstawia model Skunk 130mm dla rowerów 140/150mm

Włoski producent customowego zawieszenia, Bright Racing Shocks, wypuścił nowy widelec upside-down o nazwie Skunk. Jego skok 130mm (konfigurowalny do 120-135mm) jest przeznaczony do stosowania w rowerach trailowych zaprojektowanych wokół widelca 140/150mm. Skąd więc ta rozbieżność?

Założyciel i główny inżynier Bright Racing Shocks, Pablo Fiorilli, mówi, że widelec został zaprojektowany tak, aby miał bardzo mały sag, co daje efektywnie większy skok niż widelec o podobnym skoku, który ma standardowe ugięcie 20-30%. Odpowiedzialny za to jest wkład amortyzatora ACAD Skunk, który Bright Racing Shocks zastosował również w linii F929 widelców XC i Enduro Racing. 

Nowy Bright Racing Shocks Skunk to widelec o skoku 120-135 mm przeznaczony do jazdy po szlakach i w terenie. Jest to widelec typu Upside Down, wykonany z taperowanych karbonowych goleni, o średnicy 46mm w najgrubszym miejscu, z teleskopowymi 35mm widełkami wykonanymi z aluminium serii 7000. Wewnątrz lewej goleni znajdziemy hydrauliczny wkład tłumiący ACAD 8 nałożony na sprężynę powietrzną. Umieszczenie obu elementów funkcjonalnych widelca w tej samej rurze zapewnia, że amortyzator i sprężyna powietrzna są poddawane tym samym siłom jednocześnie. Prawa noga jest jedynie prowadnicą; posiada oczywiście tuleje, ale są one ustawione w konfiguracji "pływającej".

Zerowy sag?

Tak jak widelec F929 NEXT 150mm Enduro firmy Bright Racing Shock jest przeznaczony do rowerów zaprojektowanych z widelcem 170-180mm, tak widelec SKUNK 120-135mm jest przeznaczony do rowerów trailowych zaprojektowanych dla widelców 140mm lub 150mm. Ten bliski zeru sag jest unikalną cechą projektów zawieszenia Pablo Fiorilli, który twierdzi, że pozwala mu zaprojektować lżejsze, sztywniejsze widelce, które zapewniają efektywną równoważną głębokość skoku w porównaniu z relatywnie dłuższym widelcem pracującym z typowym 20-30% sagiem. Argumentuje, że ponieważ skok nie jest tracony w sag, cała jego ilość jest dostępna, aby absorbować nierówności przez cały czas.

Amortyzator ACAD, obecnie w swojej ósmej wersji, jest regulowany; zarówno kompresja, jak i odbicie mogą być regulowane zewnętrznie za pomocą klasycznych pokręteł. Są to jedyne dostępne regulacje; objętość sprężyny powietrznej nie może być zmieniona. Jest to możliwe w momencie zakupu - wkład amortyzatora może być dostrojony, a objętość sprężyny powietrznej dostosowana do każdego klienta w oparciu o jego wagę, styl jazdy i osobiste preferencje. Bright Racing Shocks oferuje to indywidualne strojenie w cenie każdego z ich widelców. 

Oczywiście wspomniany wcześniej zmniejszony sag nie jest jedyną nietradycyjną cechą konstrukcji Bright Racing Shocks Skunk. Widoczną na pierwszy rzut oka, jest że to widelec typu Upside Down, choć dla wielu nie będzie to nic nadzwyczajnego. Manitou odniosło duży sukces z widelcem zjazdowym Dorado, a Intend Bicycle Components ma swoich oddanych zwolenników. Widelce te były historycznie krytykowane za brak sztywności bocznej i skrętnej. Producent twierdzi, że udało im się przezwyciężyć tę wadę konstrukcji USD dzięki sztywnym, stożkowym, karbonowym goleniom (o średnicy 46 mm), ale także dzięki zastosowaniu systemu pływających tulei, bardziej zbliżonego do tego, co można znaleźć w widelcach amortyzowanych w motocrossie.

Wewnątrz każdej goleni znajdziemy parę tulei. Jedna z nich jest zamontowana w typowym miejscu, przymocowana do górnej części nogi, tuż pod uszczelką. Druga jest umieszczona i przymocowana do górnego końca goleni widelca. Tak więc, gdy goleń jest przesuwana przez cykle kompresji i odbicia, ta "pływająca" tuleja porusza się bezpośrednio z nią.

Jak pewnie zauważyliście dolna część karbonowych goleni rozszerza się na zewnątrz w kierunku uszczelki. Służy to stworzeniu dodatkowej przestrzeni wewnątrz karbonowych rurek, aby umożliwić system smarowania, który cyrkuluje 20-25ml oleju do zawieszenia w próżni stworzonej pomiędzy dwoma tulejami. Same golenie pokryte są twardym tlenkiem, przygotowanym w taki sposób, aby stworzyć mikroporowatą powierzchnię, która z czasem wchłania olej do zawieszenia, smarując się w trakcie użytkowania. Metoda ta jest całkowicie unikalna dla Bright Racing Shocks, została opracowana przez nich w ciągu ostatnich 30 lat.

Skunk został zaprojektowany do montażu zacisku hamulcowego z tarczą 160mm, ale na życzenie dostępny jest również wspornik dla tarczy 203mm. W marcu Bright Racing Shocks będzie oferował również wspornik dla tarcz 180mm.

Ceny i dostępność

Widelec Bright Racing Shocks Skunk kosztuje 1750 euro (bez podatku) za standardową wersję z czarnymi komponentami i wykończeniem górnej części z włókna węglowego UD. Personalizacja kolorystyczna korony, dropoutów i goleni jest dostępna za dodatkową opłatą. Wybierz pomiędzy Dark Red, Grey lub Licorice dla goleni oraz Red, Silver, Purple lub Titanium dla korony i dropoutów. Osłony goleni są dostępne na życzenie.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl