​Nowy samocentrujący układ kierowniczy Canyona uspokaja kierowalność i zapewnia stabilność na szlaku

Canyon i Syntace twierdzą, że nowa technologia wspomagania kierownicy K.I.S "podnosi poprzeczkę prowadzenia roweru". 

Canyon wypuścił system stabilizacji kierownicy dla modelu Spectral 29, który zapewnia samocentrujące sterowanie i podobno tworzy bardziej stabilną jazdę na szlaku.

Nowy system K.I.S (Keep It Stable) jest pomysłem Jo Kliebera, człowieka stojącego za marką części Syntace i rowerami Liteville. Został on opracowany przez zespół Canyon. To dyskretny system, który znajduje się wewnątrz górnej rury, zapewnia efekt samocentrowania kierownicy.

Canyon twierdzi, że zwiększa to kontrolę i stabilność, aby uspokoić prowadzenie, gdy sytuacja staje się trudna przy dużych prędkościach lub gdy pokonujesz powolne techniczne odcinki szlaku, poprawiając, jak twierdzi marka, połączenie między przednim i tylnym kołem.

Canyon zadebiutuje z nowym systemem w zmodyfikowanej wersji swojego roweru enduro Spectral CF8, natomiast Liteville wprowadzi go do swojego elektrycznego roweru górskiego 301 CE.

Czym więc jest K.I.S, jak działa i czy naprawdę go potrzebujemy? 

Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć o systemie stabilizacji kierownicy K.I.S

  • K.I.S to skrót od Keep It Stable i jest to system zaprojektowany tak, aby stworzyć efekt samocentrowania kierownicy, co z kolei ma zapewnić bardziej stabilną jazdę na szlaku. 
  • Na początku K.I.S jest dostępny tylko w Canyon Spectral 29 CF8 K.I.S, a wkrótce będzie dostępny w Liteville 301 CE. 
  • Siłę systemu można zmienić za pomocą klucza imbusowego 4 mm.
  • Canyon i Syntace twierdzą, że system K.I.S nie wymaga konserwacji. 
  • Kompletny system K.I.S waży rzekomo 110g.

Czym jest system stabilizacji kierownicy roweru Keep It Stable firmy Canyon?

System K.I.S ma poprawić połączenie z przednim kołem, dając dokładniejsze wyczucie tego, co dzieje się pod oponą, poprzez usunięcie niepożądanego sprzężenia zwrotnego z kierownicy. Osiąga to poprzez automatyczne centrowanie kierownicy i układu kierowniczego roweru, prostując przednie koło do pozycji dwunastej.

System K.I.S składa się z pierścienia krzywkowego, który jest przykręcony wokół środka rury sterowej widelca. Krzywka jest połączona ze sprężyną spiralną, która jest zakotwiczona w górnej rurze za pomocą bardzo wytrzymałej taśmy z włókna syntetycznego.

Gdy obracasz kierownicą, jedna strona taśmy zwiększa napięcie i pociąga za sobą sprężynę. Niewielka siła generowana przez taśmę i sprężynę powoduje efekt samocentrowania kierownicy, próbując przyciągnąć ją z powrotem do jej pierwotnej, centralnej pozycji.

Jo Klieber, człowiek stojący za tą technologią, powiedział, że w ciągu prawie czterech lat system K.I.S przeszedł przez 100 różnych iteracji, zanim zespół projektowy był zadowolony z rezultatu.

Możliwość regulacji K.I.S

Suwak, który umożliwia regulację stabilizatora K.I.S jest jedyną widoczną częścią systemu - wszystko inne znajduje się wewnątrz główki ramy.

Aby wyregulować system, należy poluzować śrubę imbusową 4 mm i przesunąć ją do przodu w kierunku główki ramy. To obniża siłę samocentrującą. Odciągając ją do tyłu w kierunku rury podsiodłowej zwiększamy napięcie sprężyny, a tym samym siłę oddziaływania systemu K.I.S na kierownicę.

Z przodu główki ramy znajduje się również małe okienko umożliwiające dostęp do śruby zacisku pierścienia krzywkowego. Dostęp do pierścienia krzywkowego jest wymagany, jeśli kiedykolwiek będziesz musiał zresetować/wyrównać system lub zdjąć widelec.

Całkowita waga systemu wynosi zaledwie 110g i jest on w pełni zintegrowany z ramą.

Twierdzi się, że wytrzyma całe życie

System K.I.S ma nie wymagać konserwacji i działać przez cały okres użytkowania roweru. To śmiałe stwierdzenie, ale zarówno Canyon jak i Syntace chętnie się za nim opowiadają.

Zintegrowany ogranicznik skrętu zapobiega obracaniu się kierownicy powyżej 90 stopni, choć w ekstremalnych okolicznościach może się to zdarzyć. W przypadku poważnej kraksy, w wyniku której kierownica (i rower) ulegnie zniszczeniu, system K.I.S może wymagać ponownego wycentrowania/ustawienia. W takiej sytuacji, system został zaprojektowany tak, aby po osiągnięciu pewnej siły ślizgał się, co pozwoli uniknąć jego uszkodzenia.

Osprzęt wykonano z materiałów odpornych na korozję, a sprężyny spiralne i taśmy z włókna syntetycznego podobno nie wymagają konserwacji. Pomimo konieczności wycięcia otworu w karbonowej ramie w celu zamontowania systemu, Canyon twierdzi, że zmodyfikowany Spectral nadal spełnia wymogi testu wytrzymałości CAT4 EWS.

Canyon zwrócił uwagę na to, aby sprawdzać wszystkie rowery przed jazdą, by upewnić się, że system K.I.S jest ustawiony centralnie, zanim wyruszymy. Aby to zrobić, należy podnieść przednie koło i upewnić się, że wszystko jest wyrównane, tak jak w przypadku wspornika kierownicy.

System ma także inne korzyści poza kontrolą

Według Kliebera, spokojniejszy, bardziej stabilny układ kierowniczy powinien pomóc zmniejszyć zmęczenie.

Podczas podjazdów z małą prędkością po stromym terenie przednie koło jest bardziej skłonne do błądzenia. W takich sytuacjach mamy tendencję do przyspieszania, aby przywrócić przednie koło do właściwej pozycji.

System K.I.S powinien pomóc przeciwdziałać takim sytuacjom, wykonując część pracy za nas i pomagając przedniemu kołu pozostać na zamierzonej linii.

Innym dobrym przykładem jest dryfowanie w płaskim zakręcie na luźnym żwirze. W takich sytuacjach, zawodnicy będą regularnie próbować kontrować i dokonywać małych korekt za pomocą kierownicy. Może to być czasem dość nerwowe.

Które rowery będą wyposażone w system stabilizacji kierownicy K.I.S?

Na razie tylko dwa rowery będą wyposażone w system K.I.S. Liteville, w swoim e-bike'u eMTB Liteville 301 CE KIS. Canyon, który pomagał w opracowaniu integracji KIS, ma wyłączność na nową technologię przez rok. Najpierw udostępnią ją w limitowanej edycji karbonowego roweru Canyon Spectral CF 8 KIS all-mountain. Zapowiedzieli jednak, że możemy spodziewać się kolejnych rowerów z systemem K.I.S w ich ofercie.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl