BiNavi- kompletny, precyzyjny gracz w najwyższym segmencie.

Pojawił się dość niespodziewanie w samym środku sezonu kolarskiego i z miejsca cieszył się dużym zainteresowaniem wśród fanów tej marki.

BiNavi to pierwszy komputer rowerowy iGPSPORT stawiający na pełnowymiarową nawigację (mapy, pop-upy skrętów, przewidywanie zakrętów) przy zachowaniu typowych, pełnych funkcji licznika treningowego. Poniżej znajdziecie kompletny opis techniczny oparty na danych producenta i instrukcji, szczegółowy opis unboxingu (rozpakowania) oraz test i oceny wszystkich funkcji nawigacyjnych i ergonomii korzystania z nawigacji w realnych warunkach.

Najważniejsze dane techniczne 

Ekran: 3.5" transflektywny dotykowy (dotyk działa w rękawiczkach). Rozdzielczość: 320 × 480 px. 

Wymiary / waga: ~101 × 60 × 14.5 mm; waga około 103 g. 

GPS: pełny MULTI-GNSS, dual-band (L1 + L5), obsługa GPS + BeiDou + GLONASS + Galileo + QZSS, AGPS. 

Pamięć: 32 GB wbudowanej pamięci (mapy, trasy, historia). 

Bateria: litowo-polimerowa 1250 mAh; deklarowany czas pracy do ~35 godzin (zależnie od użycia nawigacji). Czas ładowania ~1.5 h, ładowanie przez USB-C. 

Czujniki / inne: barometryczny wysokościomierz, akcelerometr, sensor światła; łączność ANT+ i Bluetooth (sensory tętna, kadencji, mocy, e-bike, radar/światła). IPX7 (wodoodporny). 

Co nas bardzo zaskoczyło, BiNavi jest kompatybilny z czujnikiem temperatury ciała Core ( szwajcarska marka) i rejestruje umożliwiając podgląd w czasie rzeczywistym temperaturę ciała wewnątrz i na skórze w trakcie wysiłku. Core z powodzeniem wykorzystują już tacy zawodnicy ja Tadej Pogačar, czy Remco Evenepoel.

Unboxing

Zawartość pudełka :

Sam komputer BiNavi (z założoną szybą ochronną).

Standardowy uchwyt na kierownicę (plastikowy, typu szybkozamykalnego).

Kabel USB-C do ładowania.

Kilka opasek / gumek montażowych.

Krótka instrukcja szybkiego startu (plus informacja o aplikacji iGPSPORT).

Smycz bezpieczeństwa

Pierwsze wrażenia: urządzenie wykończone estetycznie, obudowa lekka, ekran jest matowy/transfleksyjny — w słońcu czytelność jest bardzo dobra (nie ma dużych refleksów jak na błyszczących ekranach). Dotyk jest responsywny, a producent deklaruje obsługę dotyku w rękawiczkach, co w praktyce działa bardzo dobrze z małymi ograniczeniami przy grubych zimowych rękawicach. Pudełko i akcesoria są wystarczające, nic zbędnego.

Pierwsze uruchomienie i parowanie

-Naładuj BiNavi do 100% kablem USB-C (ok. 1.5 h).

-Włącz, wybierz język i sparuj z aplikacją iGPSPORT (Bluetooth). Aplikacja służy do synchronizacji map, tras, firmware oraz powiadomień i muzyki. 

-Po sparowaniu możesz synchronizować trasy z popularnych platform (plik GPX) przez aplikację lub import z repozytorium producenta. Instrukcja iGPSPORT opisuje szczegółowo proces importu i ustawień segmentów. 

-Podobnie jak w innych modelach liczników tej marki, jest możliwość tworzenia swoich tras z poziomu aplikacji na telefonie i automatycznej synchronizacji z komputerem rowerowym

Uwagi praktyczne: aktualizacja map i firmware przy pierwszym uruchomieniu może zająć trochę czasu — wykonaj ją przed wyjazdem.

Test nawigacji — szczegółowy opis funkcji 

Mapy i import tras

BiNavi ma wbudowaną pamięć 32 GB — wystarczającą na kilkanaście dużych regionów/krajów map rowerowych i historię przejazdów. Import tras odbywa się przez aplikację i synchronizację (GPX). Instrukcja przewiduje także synchronizację planów tras i zapamiętywanie ich do automatycznego ładowania. 

Import i synchronizacja są intuicyjne, choć bardziej zaawansowani użytkownicy chcący masowo zarządzać trasami napewno chętnie pozostaną przy obsłudze z poziomu komputera zarządzając plikami GPX.

Interfejs jazdy i wskazówki skrętów

BiNavi wyświetla mapę w trybie jazdy z jasnymi wskazówkami skrętów (pop-upy), automatycznym zoomem zbliżającym widok przy podejściu do manewru oraz sekwencyjnymi alertami (powiadomienia wizualne, dźwiękowe i wibracja). 

Producent wielowymiarowe podpowiedzi uważa za jeden z dużych plusów tego licznika-  w szczególności automatyczne przybliżanie mapy przy zakrętach. W praktyce system dobrze przedstawia skręty na drogach i większości szlaków leśnych, czy szutrowych. W gęstych sieciach dróg leśnych/szutrowych w terenie zdarzają się przypadki, że trasa jest bardzo „szczegółowo” prowadzona, co wymaga dobrej jakości map, a z tym czasem bywa różnie w mniej popularnych rowerowo rejonach. Ogromnym plusem w porównaniu do swoich starszych kolegów jest w BiNavi skalowanie map nawigacji, w tym przypadku przestrzeń maksymalna podczas nawigowania wzrosła do promienia 10 km, co pozwala już na ocenę sytuacji w przypadku jazdy bez nawigowanej trasy, czy orientacji w terenie w trakcie zmian zaplanowanej trasy. To uważamy za jedną z większych zmian na plus w produkcie iGP Sport

Precyzja GPS i dual-band

Dzięki dual-band (L1+L5) i wsparciu wielu konstelacji satelitarnych BiNavi oferuje wyższą dokładność śladu w porównaniu do jednopasmowych urządzeń — szczególnie w trudnych warunkach (miasta z wysoką zabudową, górskie wąwozy). W praktyce zejścia z ustalonej trasy, czy zgubiony sygnał są niezwykle rzadkie. Podczas kilkumiesięcznego testu nie zauważyliśmy takich sytuacji podczas jazdy, zdarzały się minimalne odchyłki w zapisie śladu zaobserwowane w trudnych warunkach terenowych, jednak były one krótkotrwałe, na niewielkim odcinku trasy (kilkanaście metrów prowadzonego śladu)

Rerouting / nawigacja „na żywo”

BiNavi umożliwia kontynuację i ponowne prowadzenie po zejściu z trasy, czy powrót do wybranego zapisanego punktu, lub powrót do początku trasy (rewiring/rerouting). W praktyce każda z powyższych funkcji działa sprawnie i szybko przelicza/zmienia trasy, zdarzały się jednak sytuacje w terenie leśnym, górzystym gdy licznik kierował na dziwne, nieuczęszczane szlaki, by doprowadzić jak najszybciej do wybranego punktu. Winę ponosi tu zapewne niezbyt dobrze dopracowana mapa danego terenu, oparta o znikome dane z przejazdów. W przypadku pracy tych funkcji na szosie możemy śmiało polecić celowe gubienie trasy dla zabawy. Nawigacja doprowadzi bez kłopotów do wybranego wcześniej celu.

Podobnie jak wszystkie liczniki tej marki również BiNavi przeprowadza synchronizację z aplikacjami typu Strava, Komoot i TrainingPeaks korzystając z apliacji na telefonie sparowanej z licznikiem.

Komunikaty dźwiękowe, wibracje i ostrzeżenia

Urządzenie emituje dźwięki i ma opcję wibracji/flash ekranu dla krytycznych manewrów. Możliwe jest też sterowanie muzyką z telefonu i powiadomieniami. O ile dźwięki są przydatne, to w hałasie ulicznym warto jednak korzystać też z wibracji, które poprawią widoczność sytuacyjną. 

Kompatybilność z akcesoriami 

BiNavi łączy się przez ANT+ i Bluetooth z szeroką gamą sensorów (pomiary mocy, tętna, kadencja, temperatura ciała), a także z urządzeniami e-bike (status baterii) i radarami/tylnymi światłami iGPSPORT (np. SR mini). Po sparowaniu wyświetla powiadomienia o wykrytym ruchu z tyłu, o czym niedawno wspominaliśmy w naszym redakcyjnym teście tego gadżetu. Kompatybilność z urządzeniami innych marek nie jest tu żadną przeszkodą, BiNavi płynnie współpracuje z opaskami Garmin, Wahoo i oczywiście z własnym pomiarem tętna w opaskach. Pomiary mocy InPeak, Stages, Rotor również wpółpracują bez zarzutu, podobnie jak czujnik Core. Podgląd w pracę elektronicznego układu napędu działa szybko, jedynym pominiętym przez nas w teście aspektem była współpraca z e-bike, za co niestety przepraszamy.

Czytelność ekranu 

Transfleksyjny ekran 3.5" sprawdza się znakomicie w ostrym świetle — praktycznie bez potrzeby podświetlenia w jasne dni. W nocy warto jednak włączyć w minimalnym chociaż stopniu podświetlenie. Ekran jako wyraźnie kontrastowy i wygodny do szybkiego odczytu. Również tutaj jest dość wyraźna różnica w stosunku do niższych modeli, gdzie opinie na temat widoczności ekranu zdarzały się nieco sceptyczne. Ekran dotykowy ustawiony fabrycznie na dużą wrażliwość działa bardzo sprawnie, również w rękawiczkach. Grubsze zimowe palce mogą sprawiać pewne kłopoty, co jednak zupełnie nie dziwi. W przypadku dużego opadu deszczu warto wyłączyć dotyk, zdarzały się samowolki na ekranie inicjowane przez poruszającą się po ekranie wodą. Przejście na obsługę samymi przyciskami podczas jazdy zajmuje kilka sekund, poprzez sekwencję dwóch naciśnięć.

Test użytkowy 

Miasto (duża zabudowa): ślad dokładny, komunikaty skrętu trafne; wąskie uliczki i tunele to nadal wyzwanie — ale dual-band zmniejsza „przebicia” pozycji.

Trasy leśne i singletracki: nawigacja prowadzi, lecz wymaga map o dobrej szczegółowości; pop-upy skrętu potrafią się pojawiać z mniejszym wyprzedzeniem na ścieżkach, gdzie trasa jest bardzo kręta.

Długa wyprawa (>6–8 h): przy stałym nagrywaniu i częstych alertach bateria w praktyce może osiągnąć realne ~25–30 h (zależne od jasności ekranu, Bluetooth/ANT+ aktywnych sensorów). Deklarowane ~35 h jest osiągalne przy oszczędnym użytkowaniu. 

Współpraca z radarami/światłami: powiadomienia wykrywania ruchu z tyłu działają natychmiast po połączeniu z systemem iGPSPORT (np. SR mini). To znacznie podnosi bezpieczeństwo podczasj jazdy.

Mocne strony i słabości — podsumowanie testu

Mocne strony

Dokładność GNSS (dual-band L1+L5) — wyraźna przewaga w warunkach trudnych dla GPS. 

Czytelny transflektywny ekran 3.5" — świetna widoczność w słońcu. 

Bogata łączność (ANT+, Bluetooth) i pełna integracja z ekosystemem iGPSPORT (radar, światła, e-bike). 

Pamięć 32 GB i obsługa map offline; szybkie ładowanie (USB-C). 

Słabości / uwagi

Interfejs nawigacyjny jest dopracowany, ale w niektórych zaawansowanych scenariuszach rerouting i preferencje trasy mogą wymagać aktualizacji firmware / dopracowania map. 

Obsługa dotyku w grubych rękawicach zimowych może być ograniczona.

Przy ciągłej aktywnej nawigacji, przy dużej liczbie podłączonych sensorów bateria może wystarczyć na krócej niż deklarowane maksimum.

 Ocena końcowa:

Funkcja nawigacji: 9/10 (dokładna, wygodna, ale wymaga jeszcze drobnych usprawnień w reroutingu i preferencjach tras).

Sprzęt i ergonomia: 10/10 (lekki, czytelny ekran, szybkie ładowanie).

Stosunek funkcji do ceny: 9/10 (dużo funkcji GNSS/łączności za rozsądną cenę ).

W kolejnym artykule przybliżymy funkcje typowo treningowe i kolejne oferowane przez BiNavi narzędzia ułatwiające jazdę, poprawiające bezpieczeństwo w ruchu i "rozrywkowe", bo i do tego równiez jest stworzony ten komputer.

Ogólne dane techniczne

  • Ekran: 3,5 cala, kolorowy, dotykowy, 
  • rozdzielczość 240x400 px
  • Bateria: 1250 mAh, do 30 h pracy, ładowanie USB-C
  • Pamięć: 8 GB
  • Wodoodporność: IPX7
  • Waga: 103 g (z szybą ochronną 108-109g)
  • Wymiary: 101 x 60 x 14,5 mm 

GPS i nawigacja

  • System nawigacji:dwuliniowo GNSS (GPS, Beidou, GLONASS, Galileo, QZSS)
  • Funkcje nawigacyjne: mapy offline, planowanie tras, rerouting, przewidywanie zakrętów 

Łączność

  • Bezprzewodowa: Bluetooth 5.0, ANT+, Wi-Fi
  • Inne: Kompatybilność z aplikacjami takimi jak Strava, Komoot, TrainingPeaks, Ride with GPS 

Czujniki i funkcje

Kompatybilność: prędkość, kadencja, tętno, moc, temperatura ciała, obsługa trenażera smart, e-bike, elektroniczne grupy napędowe, oświetlenie, radar.

Funkcje dodatkowe: iClimb 3.0, automatyczne przeliczanie trasy, tryb jazdy grupowej

Dystrybutorem produktów iGPSPORT w naszym kraju jest www.trezado.pl


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl