Pure Aero. Kask Ekoi do jazdy na czas
Jazda indywidualna na czas jest bardzo specyficzną odmianą kolarstwa szosowego. To tutaj na podobieństwo wyścigów na torze kolarskim swoje palce w dużej mierze w wyniku zanurza technologia, aerofitting, magiczne CDA i wiele innych drobnych składowych, które potrafią wypracować na trasie realną przewagę nad rywalami. W naszej redakcji testowo pojawiały się już kaski aero marki Ekoi, jednak Pure Aero, który pojawił się od zeszłego sezonu w ofercie francuskiego potentata wydaje się być dużym objawieniem w porównaniu do poprzednich modeli.
Testując ten model wiedzieliśmy że przyjął się on bardzo dobrze w środowisku triathlonowym, gdzie z miejsca wjeżdżał na podium największych imprez, wśród szosowców niejako z przymusu wykorzystywany był przez grupy zawodowe, które ściśle współpracują z marką. Jednak i tu dość szybko dostrzeżono zalety i kask Ekoi Pure Aero zaczął wjeżdżać na podium najważniejszych wyścigów sezonu.
Co w takim razie niesie ze sobą ta konstrukcja?
KONSTRUKCJA I TECHNOLOGIA
Skorupa i rdzeń kasku, odpowiedzialne za bezpieczeństwo, trwałość i aerodynamikę to sprawdzone materiały: EPS w przypadku wypełnienia i amortyzacji, oraz poliwęglan w przypadku warstwy zewnętrznej.
Dwa wizjery znajdujące się w opakowaniu z gigantyczną powierzchnią z poliwęglanu: przyciemniany MIRROR CAT 2 (VLT 22%): idealny na słoneczne lub lekko pochmurne warunki, oraz zupełnie przezroczysty poliwęglan na trudniejsze warunki, oraz w dni pochmurne. Dysk regulacyjny BOA Fit System w tylnej części kakakasku daje poczucie pewności i precyzji przy regulacji obwodu kasku na głowie, a magnetyczne zapięcie Fidlock, już jako standard w niemal wszystkich kaskach Ekoi pozwala szybko, płynnie i przy użyciu jednej dłoni rozpiąć kask.
Wyściółka wewnętrzna bardzo zgrabnie zbierająca wilgoć z głowy to dwa osobne zestawy wymienne, o dwóch różnych grubościach. Mocowanie na sprawdzony rzep to możliwość łatwej konserwacji i prania używanych elementów.
Elementem który nas bardzo interesował, był system mocowania wizjera do skorupy kasku. Producent przy projektowaniu postawił tu, a jakże, również na chwyty magnetyczne, co szczególnie nie dziwi przy miłości Ekoi do tego typu rozwiązania. Lokowanie szyby w kasku jest stosunkowo łatwe, jednak nie polecamy zbyt częstego „kombinowania” ze zdejmowaniem i zakładaniem jej podczas jazdy. Uchwytów jest 5, a sam wizjer na tyle elastyczny, że ponowne założenie jedną dłonią podczas jazdy może skończyć się uszkodzeniem, czy upadkiem w trakcie.

Kask na naszej redakcyjnej wadze pokazał 500 g przy testowanym rozmiarze S. Producent podaje wagę 510 g, jednak przy kasku o rozmiarze L-XL. Taka ciekawostka, która wypłynęła podczas testów, rozmiar S dedykowany do obwodu głowy 52-55 cm z powodzeniem jest używany z małym luzem na obwodzie 57 cm...
AERODYNAMIKA i WENTYLACJA
...to już temat bardzo subiektywny w przypadku kasków do jazdy na czas. W naszym przypadku prawdopodobnie ten kształt okazał się strzałem w przysłowiową dychę (chociaż nie mieliśmy pełnego porównania z innymi produktami na rynku, jednak przejście z Kask Bambino na Pure Aero Ekoi pokazał bardzo wyraźną różnicę podczas jazdy z wyższymi prędkościami rzędu 40-60 km/h)

Ogromny wizjer daje co zrozumiałe bardzo duże pole widzenia, zarówno w przód, przy nisko pochylonej głowie, jak i na boki, czy do tyłu z racji bocznych powierzchni szyby. Szeroka i wydłużona konstrukcja buduje powierzchnię czołową zbliżoną do czołowej powierzchni ciała i głowy, co pozwala na łagodniejszą linię przepływu powietrza po obiekcie podczas ruchu, czyli realny zysk na mniejszym oporze podczas jazdy.
W przypadku wentylacji postawiono na...brak otworów wentylacyjnych. I nie jest to błąd, a celowy zabieg inżynierów Ekoi. Przestrzeń pomiędzy twarzą z wizjerem i ściankami bocznymi kasku jest powiększona do takich rozmiarów również w celu uzyskania swobodnego, delikatnego zasysania powietrza pomiędzy głowę i twarz a ścianki zewnętrzne i kanały wentylacyjne znajdujące się wewnątrz.

Obieg zamyka się w części tylnej gdzie swobodnie ulatuje poprowadzonymi kanałami i szczeliną między kaskiem, a ciałem.
WRAŻENIA Z JAZDY
Nie bez powodu kask jest bardzo lubiany wśród zawodników startujących w triathlonie. Jest na tyle uniwersalny i przyjemny w użytkowaniu podczas jazdy, że pozwala na wielogodzinne jazdy w bardzo dużym komforcie. Również termicznym, kilka treningów w wysokiej temperaturze oscylującej w okolicach 30 st C również w terenie niemal górskim pozawala nam ocenić go bardzo wysoko jeżeli chodzi o komfort i wentylację. Podczas długich podjazdów (5-15 min) przy niższej prędkości nie było konieczności przecierania twarzy z potu, czy zdejmowania szyby.

Kask świetnie wpisuje się w szybką jazdę ponad 50 km/h naturalnie dociskając się do ciała i głowy, nie zwiększa poziomu szumu wraz ze wzrostem szybkości, pozwala też na łatwy obrót głowy w bok przy dużej prędkości. Regulacja trzystopniowa w płaszczyźnie pionowej wewnętrznym paskiem z tworzywa daje możliwość indywidualnego ułożenia kasku względem reszty ciała, a pokrętło BOA jak już wspominaliśmy płynnie i precyzyjnie dociska uprząż wewnętrzną do kształtu głowy. Jeden ze startów odbywał się podczas fatalnych warunków przy ulewnym deszczu, nie było konieczności zdejmowania wizjera, woda przy tej prędkości nie osiadała na szybie i pogorszenie widoczności było niewielkie, bez wpływy na komfort jazdy.

Kask podczas okresu testowego pozwolił mi prywatnie wspiąć się kilka razy na podium podczas wyścigów TT Masters i amatorskich, również poza granicami Polski, co może być również pewnego rodzaju pozytywną opinią na jego temat.
Minusy raczej ciężko wymienić, może poza ceną i wagą, które mają swoje usprawiedliwienie . Co do trwałości wizjera, który wydaje się być najsłabszym ogniwem, ciężko się wypowiedzieć po kilku miesiącach jazd treningowych i wyścigowych. Warto jednak dbać, zabezpieczać tego typu sprzęt i myć delikatnie odpowiednimi środkami bez czyszczenia mechanicznego
SPECYFIKACJA
Rozmiar S - Obwód głowy 52-55 cm
M /L - Obwód głowy 56-60 cm
Skład :
EPS Skorupa z poliwęglanu
Ekran z poliwęglanu przyciemniany MIRROR CAT 2 (VLT 22%): idealny na słoneczne lub lekko pochmurne warunki Dysk regulacyjny BOA Fit System Magnetyczne zapięcie Fidlock
Cena 1680 zł
Strona producenta:https://www.ekoi.com/pl/65-casque-chrono
Ciekawostką jest możliwość wyboru z 15 wersji kolorystycznych, oraz custom indywidualny na życzenie klienta.


komentarze