​Polacy jesienią nie odstawiają rowerów. Co trzeci badany dojeżdża rowerem do pracy, szkoły i na zakupy

Chociaż kalendarzowe lato dobiegło końca, rowery zostają z nami na dobre. Jak pokazuje ostatnie badanie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, ponad 34% respondentów dojeżdża do pracy czy szkoły na rowerze, a 30% wykorzystuje jednoślad podczas codziennych wypadów do sklepu. Rower, który towarzyszył nam w letnich podróżach, teraz naturalnie przyjmuje nowe role w codziennym życiu. Do przesiadki na dwa kółka zachęca również dobra pogoda, która umożliwia czerpanie radości z kontaktu z naturą. Ponadto w obliczu rosnącej inflacji i po wakacyjnych wydatkach, oszczędności wynikające z przesiadki na rower mogą stanowić solidne wsparcie dla domowego budżetu. Dobre nawyki i przewagi ekonomiczne sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na kontynuację swojej rowerowej przygody przez kolejne miesiące, a nawet cały rok. 

Od wakacyjnych szlaków do miejskich ścieżek rowerowych

Symbol zdrowego i aktywnego stylu życia oraz przygody i niezależności – rower – na dobre wkroczył do podstawowego ekwipunku wyjazdowego. 84% badanych Polaków w ostatnim badaniu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego deklarowało, że będzie jeździć rowerem podczas wakacji. Rowery towarzyszyły Polakom podczas weekendowych wycieczek, zarówno na krótkich dystansach, jak i dłuższych – podmiejskich. Jednoślady były zabierane na wczasy albo były wypożyczane w miejscach wypoczynku. Coraz popularniejszy stał się bikepacking, czyli kilku- lub kilkunastodniowe wyprawy rowerowe z wszelkimi bagażami skompletowanymi w sakwach. Wybór roweru jako wakacyjnej formy aktywności jest całkowicie naturalny. A podtrzymanie dobrych nawyków po urlopie może się okazać kluczem do nowych przyzwyczajeń transportowych. 

- Rower jako wszechstronny środek transportu był doskonałym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, a teraz, po powrocie z urlopów, staje się równie niezawodnym kompanem codziennych miejskich podróży. Wyniki ostatniego badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego dowodzą, że co trzeci badany dojeżdża rowerem do pracy, szkoły czy na zakupy. Umacniający się trend jazdy na rowerze przynosi korzyści nie tylko dla portfeli, ale także dla zdrowia, kondycji i ogólnego samopoczucia rowerzystów. Dzięki tym przewagom rowery z powodzeniem mogą zastępować samochody i wspierać zieloną rewolucję transportu miejskiego – mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Dlaczego warto nie odstawiać roweru do garażu jesienią?

Nawet najdłuższy i najbardziej udany urlop kiedyś się kończy. Powrót do pracy może wiązać się z dekoncentracją, a nawet ze stresem. Idealnym rozwiązaniem, aby łagodnie przejść syndrom pourlopowy jest przesiadka na rower. Przyjemna forma transportu pozwoli utrzymać wakacyjną energię, rozpocząć dzień od porcji endorfin i zdrowej dawki aktywności fizycznej. Wybór roweru jako codziennego środka transportu po wakacjach to także sposób na uniknięcie korków, nerwowych poszukiwań miejsc parkingowych i wysokich kosztów paliwa. W obliczu rosnącej inflacji i dotkliwego wzrostu kosztów utrzymania jazda na rowerze stanowi ekonomiczną i atrakcyjną alternatywę. A wyniki ostatniego badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego potwierdzają, że Polacy mają świadomość przewag roweru nad innymi środkami transportu. Według 54% respondentów rower elektryczny przyczyni się do obniżenia wydatków gospodarstwa domowego na transport i mobilność. Niemal tyle samo ankietowanych (53%) sądzi, że posiadanie e-bike’a przyczyni się do zmniejszenia częstotliwości podroży samochodem. Natomiast 55% badanych dostrzega pozytywny wpływ użytkowania e-rowerów na samopoczucie i kondycję. Ponadto przesiadka na praktyczny i komfortowy jednoślad, a w szczególności rower ze wspomaganiem elektrycznym, zapewnia większą elastyczność i niezależność oraz gwarantuje, że do celu podróży rowerzysta dotrze mniej zmęczony. Rowerzyści i e-rowerzyści mogą wybierać spośród szerokiej oferty modeli w zależności od swoich potrzeb i oczekiwań. Niezależnie od tego na jaki typ roweru postawią – zawsze mogą liczyć na poprawę samopoczucia, zdrowia i kondycji. Rower elektryczny, podobnie jak jego tradycyjny odpowiednik, nie eliminuje potrzeby wysiłku fizycznego, a jedynie go wspiera. Silnik pomaga tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje, więc jazda na elektryku oferuje te same zdrowotne korzyści, co klasyczny rower.

Dzięki dofinansowaniom jeszcze więcej rowerzystów

Przedstawiony w lipcu br. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej projekt programu dopłat może znacznie poprawić dostępność rowerów elektrycznych. Dofinansowania nie tylko obniżą koszty zakupu e-bike’ów, ale też zachęcą do aktywnego trybu życia. Wyniki badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego potwierdzają, jak istotną kwestią obecnie jest świadomy wybór środków komunikacji. Co drugi ankietowany wybiera rower jako ekonomiczny środek transportu z uwagi na obecną sytuację na rynku. Zaś 66% respondentów deklaruje, że niższa cena e-bike’ów dzięki dofinansowaniu, skłoniłaby ich do zakupu. Dzięki wsparciu finansowemu, jeszcze więcej osób będzie mogło przesiąść się na rower, ciesząc się nie tylko oszczędnościami, ale także poprawą samopoczucia, zdrowia i kondycji.   

*Badanie zlecone przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe wykonała pracownia SW Research. Wywiady online zrealizowano na reprezentatywnej grupie Polaków w czerwcu 2024 r., a w badaniu wzięły udział osoby w wieku 25 – 55 lat, mieszkańcy miast o zróżnicowanej wielkości.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


Powiązane galerie

komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl