Colnago Y1Rs - prawdziwie aerodynamiczny rower szosowy
Ten aerodynamiczny rower szosowy Colnago Y1Rs o dzikim kształcie wydaje się być zmianą sejsmiczną dla jednej z najbardziej znanych włoskich firm rowerowych na świecie. Podczas gdy większość dużych graczy rowerowych od lat buduje w pełni aero rowery szosowe, Colnago było czymś w rodzaju tradycjonalisty - trzymając się subtelnych poprawek aero w swoim lekkim rowerze wyścigowym all-road lub całkowicie aero tylko do jazdy na czas. A dzięki dominującej jeździe Tadeja Pogačara wciąż udawało im się wygrywać mnóstwo wyścigów i wielkich tourów.
Jednak sytuacja się zmieniła. A teraz Tadej ma znacznie bardziej aerodynamiczny rower, aby wziąć udział w tych bardziej płaskich, szybszych dniach wyścigów rowerowych...
Całkowicie nowy Colnago Y1Rs - prawdziwy aerodynamiczny rower szosowy
Nowy aerodynamiczny rower to duża zmiana technologiczna dla Colnago, co ciekawe w tym samym czasie modernizują produkcję stalowych rowerów szosowych i honorują swoje klasyki. Dzięki całkowicie nowemu aerodynamicznemu rowerowi szosowemu Y1Rs, Colnago stworzyło dla siebie nowy aerodynamiczny punkt odniesienia dla wyścigów na najwyższym poziomie. I było to zaskakująco długo oczekiwane, z wieloma zwycięstwami Tour de France w ostatnich latach. Ale może ten dziki, całkowicie nowy projekt wyjaśnia nieco więcej, dlaczego zajęło to tak długo.
„Opracowany w ścisłej współpracy z Politechniką Mediolańską i Uniwersytetem Khalifa, Y1Rs stanowi krok naprzód w projektowaniu i technologii, oferując kolarzom rower zbudowany tak, aby sprostać najwyższym wymaganiom prędkości i precyzji”.
Dlaczego tak długo zwlekali z pełną aerodynamiką?
Wygląda na to, że przy poprzedniej regulacji UCI dotyczącej kształtów rur, Colnago uznało, że może uzyskać najbardziej wszechstronne korzyści z ewolucji platformy V4R, aby zrównoważyć lekkość i aerodynamikę. Ale kiedy UCI porzuciło regulację 3:1, nadszedł czas, aby całkowicie przemyśleć, jak aerodynamicznie Colnago może pójść z tą bardziej wszechstronną ramą.
Ograniczenia w dokładności i niezawodności CFD skłoniły Colnago do opracowania lepszego modelu symulacyjnego. Tak więc ten nowy aerodynamiczny rower szosowy został opracowany bardziej w tunelu aerodynamicznym niż tylko CFD, aby zapewnić bardziej realistyczne wyniki. Zaczęli od CFD, a następnie szybko przeszli do elementów drukowanych w 3D ułożonych warstwowo na modułowej platformie, którą mogli zabrać do tunelu aerodynamicznego.
Następnie, dodając mnóstwo maleńkich czujników ciśnienia w małych otworach wywierconych w makiecie, Colnago zmierzyło rzeczywisty przepływ powietrza nad prototypami, aby zebrać dokładniejsze dane. Dzięki temu udoskonalili proces CFD, tworząc model wiatru, który według nich był dwa razy dokładniejszy niż cokolwiek innego używanego w branży rowerowej.
„Rower, który według naszych badań jest najbardziej aerodynamicznym rowerem szosowym zgodnym z UCI w World Tour”.
Co nowego?
Wszystko to doprowadziło do powstania nowej, innowacyjnej konstrukcji, która łączy aerodynamikę inspirowaną jazdą na czas, aby stworzyć lekki i funkcjonalny aerodynamiczny rower szosowy do codziennych wyścigów. Jak to opisują: „Rower, który według naszych badań jest najbardziej aerodynamicznym rowerem szosowym zgodnym z UCI w World Tour”.
- Widelec bagnetowy z zewnętrzną rurą sterową przed główką ramy
- Zestaw podsiodłowy DEFY, odłączający sztycę i rurę podsiodłową
- Kokpit z kierownicą w kształcie skrzydła mewy
- WYND zakrzywiona / zagięta dolna rura, aby przylegała do przedniego koła
- Zintegrowane koszyki na bidon aero
- Geometria ramy
Widelec
Konstrukcja widelca Bayonet jest po prostu wynikiem możliwości wydłużenia wąskiej sekcji aerodynamicznej rury czołowej bez naruszania zasad UCI - zainspirowanej Colnago TT1. Dłuższe, węższe profile mają po prostu mniejszy opór powietrza. A podwójna rura sterowa (1 wewnątrz i 1 na zewnątrz rury czołowej) pozwala na zwiększenie sztywności, nawet przy mniejszych łożyskach sterowych.
Defy
Zestaw podsiodłowy Defy to podwójne rozwiązanie. Po pierwsze, bez konwencjonalnie pionowego kształtu rury, dwie skośne sekcje rury podsiodłowej stają się efektywnie głębsze w stosunku do ruchu powietrza, a jednocześnie nadal mieszczą się w ograniczeniach kształtu rury UCI. Po drugie, Colnago twierdzi, że rowery aero są generalnie zbyt sztywne, więc odłączenie prostej linii od siodełka do suportu wprowadza pionową podatność dla poprawy komfortu rowerzysty, zwłaszcza przy teraz mniejszym kącie krótkiej sztycy. Po przycięciu sztycy podsiodłowej rowerzysta nadal ma 1,5 cm regulacji wysokości.
Kierownica
Kierownica Wynd to zasadniczo to samo rozwiązanie, tylko obrócone w poziomie, z odwróconymi skrzydełkami, które mają odbijać powietrze od turbulencji wokół linii środkowej roweru. Jednak podczas gdy Defy dąży do elastyczności, Wynd jest podobno najsztywniejszą konfiguracją kierownicy, jaką testowało Colnago.
Dolna rura
Całkowicie nowy kształt rury dolnej ściśle podąża za przednim kołem w górnej połowie rury. Następnie załamuje się na końcu krzywizny koła, aby schować główny bidon w ramie. Colnago wyjaśnia, że ich analiza CFD wykazała korzyści aerodynamiczne wynikające z umieszczenia przedniego koła blisko ramy lub dalej od niej, w zależności od części obracającego się koła. Tak więc ich rozwiązanie spełnia oba te warunki, co opisują jako „ostatnie słowo w sprawie optymalnej konfiguracji rury dolnej w granicach obecnych przepisów UCI”.
Ostatecznie wszystkie analizy Colnago wykazały, że konwencjonalne bidony nie są zbyt aerodynamiczne, ale są prostym i skutecznym rozwiązaniem. Jednak dzięki umieszczeniu koszyków aerodynamicznych bezpośrednio w rurze dolnej uzyskano korzyści aerodynamiczne z praktycznością w świecie rzeczywistym.
Co z tą szybkością?
Ostatecznie udoskonalone rozwiązanie aerodynamiczne zaowocowało zmniejszeniem powierzchni czołowej o 19% w porównaniu do V4R. Już samo to z pewnością uczyniło go szybszym. Ale potem, testując kompletny rower łeb w łeb ze swoim „najlepszym” aerodynamicznym konkurentem szosowym, Colnago twierdzi, że nowy Y1Rs „przewyższył go w każdych warunkach wietrznych”.
Według danych Colnago średni ważony wzrost oporu powietrza jest dość duży. Y1Rs oszczędza tylko jeden wat prosto pod wiatr, ale o 8 W mniej w porównaniu do swojego najlepszego aerodynamicznego konkurenta. I 25 W oszczędności w porównaniu z wszechstronnym V4Rs, co dodatkowo uzasadnia zbudowanie w końcu w pełni aerodynamicznego roweru szosowego.
Nowy Colnago Y1Rs MY25 jest dostępny w 5 standardowych rozmiarach (XS-XL), podobnie jak V4Rs. Geometria nowego roweru została jednak dopracowana we współpracy z zawodowymi kolarzami UAE Emirates i zawodowymi kolarkami UAE ADQ, aby poprawić prowadzenie przy dużych prędkościach i kontrolę podczas wyścigów płaskich.
Ten całkowicie nowy aerodynamiczny rower szosowy ma znacznie bardziej stromy kąt główki ramy wynoszący 73-73,5° dla większych rowerów, minimalnie bardziej stromy dla mniejszych rozmiarów. Dodatkowo, bardziej stromy efektywny kąt podsiodłowy i dłuższa rama sprawiają, że rowerzysta jest bardziej wysunięty do przodu. Każdy rozmiar ramy ma również swój własny widelec, dostosowany tak, aby był spójny i zapewniał przewidywalne prowadzenie.
Szczegóły techniczne
Colnago zapewnia, że Y1Rs jest nadal lekkim rowerem wyścigowym. Surowa, niepomalowana rama Y1RS waży 965 g, plus 450 g na widelec. Jednocześnie dorównuje V4RS pod względem sztywności, a nawet jest o 3,5% sztywniejsza podczas sprintu z siodełka.
- Zatwierdzony przez UCI
- W pełni karbonowa rama Y1Rs i widelec bagnetowy
- Zintegrowane, w pełni wewnętrzne prowadzenie kabli
- Prosta karbonowa rura sterowa 1 3/8″ z łożyskami ceramicznymi CeramicSpeed SLT
- Elektroniczna zmiana przełożeń, tylko hamulce tarczowe
- Opatentowana sztyca aerodynamiczna z offsetem 0 lub 15 mm
- Klinowy zacisk sztycy
- Osie przelotowe 12 mm i hamulce flat mount 160 mm z przodu/140 mm z tyłu
- Gwintowany suport BSA
- Maksymalny prześwit na oponę 32 mm
- Waga wyścigowa 7,51 kg, kompletny rower w rozmiarze M z pedałami w profesjonalnej wersji UAE Team Emirates
Ceny i dostępność
Całkowicie nowy Colnago Y1Rs jest już dostępny u lokalnego dealera jako frameset w cenie od 6750 USD / 6710 EUR, jeśli czujesz, że musisz całkowicie dostosować swój własny, unikalny, aerodynamiczny rower szosowy. Obejmuje to ramę, widelec, stery, pochyloną do przodu kierownicę, sztycę i zintegrowane koszyki na bidon.
Możesz też wybrać jedną z 5 kompletnych konfiguracji rowerów premium, wszystkie z grupami napędu z najwyższej półki. Najbardziej „przystępna” kompletna opcja obejmuje grupę SRAM Red AXS i karbonowe koła Vision 45 w cenie od 12 300 € lub zestaw Shimano Dura-Ace Di2 z tymi samymi kołami za 13 200 €. Koła Shimano C50 lub ENVE SES 4.5 kosztują odpowiednio 1800 lub 3000 euro.
Możesz też zdecydować się na kompletne Campagnolo Super Record Wireless, takie jak ma Pogačar z kołami Bora Ultra WTO za niebagatelną kwotę 16 500 €.
komentarze