Grafen i technologia Outlast z NASA w koszulkach Ekoi.

Niewątpliwie jednym z największych atutów Ekoi jest nieprzerwany ciąg innowacji testowanych i wprowadzanych do sprzedaży w autorskich projektach. Kolejnym krokiem i ukłonem w stronę odbiorcy inywidualnego jest linia produktów cechujących się termoregulacją podczas wysiłku na rowerze. Przez kilka miesięcy koszulki z grafenem oraz tajemniczą technologią Outlast mieliśmy przyjemność sprawdzać na obu biegunach temperatury.

GRAPHENE

Technologia grafenu wprowadzona do materiału w koszulkach wprowadzona została w celu rozłożenia temperatury na koszulce równomiernie na całej jej powierzchni by odciążyć miejsca które są na podwyższona temperaturą najbardziej narażone. Poprzeczne włókna grafenu na torsie i plecach za sprawą swoich wyjątkowych zdolności przewodzenia temparatury "rozsyłają" ją w inne miejsca na tułowiu obniżając tym samym poziom punktowo i uśredniony na całej powierzchni koszulki aż o 2.6 st C, co udowodniono podczas testowych badań laboratoryjnych wraz z zawodnikami peletonu zawodowego podczas przerwy miedzy sezonami startowymi. Nasz tester jest osobą która źle znosi temperatutry powyzej 26 stC, stał się więc idealnym królikiem doświadczalnym. Kilkanaście treningów, w tym kilka długich (powyżej 4 h) w tej koszulce i temperaturach w przedziale 26-35 stC pozwoliły unikać rozpinania koszulki podczas jazdy, co było nagminne w takich warunkach i mimo negatywnego odczucia ciepła nie obniżały wydajności podczas średnich i intensywnych treningów. Temperatura ciała i skóry mierzona czujnikiem Core ( nie otrzymaliśmy zgody na publikację wykresów) była wyraźnie widoczna 1-2 stC w takich samych warunkach cieplnych w porównaniu do koszulki tradycyjnej Ekoi z poliestrem. Co ciekawe, grafen jest ponadto w dużo większym stopniu odporny na przetarcia niż stal... Człowiek uczy się całe życie

Materiał jest bardzo elastyczny, przez co dobrze dobrany rozmiar przylega ściśle do ciała, ale i daje sporo swobody w ruchach i głębokim oddechu. Silikonowe wstawki, ściągacze i rozpinana kieszonka na drobiazgi to już klasyka w produktach z wyższej półki cenowej. 


TORS I PLECY :

- Tkanina grafenowa z właściwościami przewodzącymi, które skutecznie rozpraszają ciepło ciała.- Ultralekki, odporny na rozdarcia i elastyczny materiał.

RĘKAWY :- Laserowe cięcie : brak szwów u dołu rękawów = optymalny komfort i dopasowanie.- Aerodynamiczny teksturowany materiał z formą sześciokątu = zmniejszony opór na wietrze.- Wysoce elastyczne włókno tekstylne = mobilność ramion.

BOKI :- Mikroperforowana tkanina : elastyczność i współczynnik wentylacji. Dla maksymalnego komfortu.

KIESZENIE :- 3 klasyczne kieszenie z elastyczną gumką u góry kieszeni dla idealnego dopasowania.- 1 niewidoczna kieszeń boczna zapinana na zamek.

WYKOŃCZENIE :- Niewidoczny, samoblokujący się zamek błyskawiczny 

YKK.- Osłona na zamek błyskawiczny u dołu koszulki, pozwalająca uniknąć otarć.

- Wysoki kołnierz.

- Elastyczna taśma z silikonowymi wstawkami z tyłu koszulki i po bokach dla idealnego dopasowania.

- Skośny krój dla optymalnego komfortu podczas pedałowania.

- Mikrofibra E-Clean wewnątrz koszulki do czyszczenia okularów.

OUTLAST®

W przypadku tego materiału technologia jest o wiele bardziej skomplikowana i zaczerpnięta z laboratorium NASA gdzie skomponowano materiał "inteligentnie" reagujący na oba przeciwległe bieguny, czyli zachowanie niższej temperatury podczas upału, oraz trzymanie termiki ciała na optymalnym poziomie podczas chłodu. Nasz tester zapięty pod szyję podczas wyścigu przy temperaturach 30-33 stC nie obniżył poziomu wydajności walcząc przez 2.5 godziny do samej mety. Koszulka daje bardzo wyraźne odczucie rześkości podczas jazdy, porwnywalne z całkowitym rozpięciem jej podczas jazdy. Kolor czarny budził spore obawy podczas nasłonecznienia w wysokich temperaturach, jak się okazało w trakcie użytkowania, nie miał on wpływu na temperaturę koszulki i skóry ciała pod nią.

Co również ciekawe, koszulka podczas jazdy w chłodny dzień sprawia wrażenie dużo cieplejszej, niż sugeruje materiał i nie pozwala na zbyt duże wychłodzenie (temperatury w zakresie 13-18 stC). Sprawdziliśmy również materiał podczas jazdy na trenażerze, zarówno w pokoju z temperaturą otoczenia 20-22 stC jak i w chłodnym garażu przy temperaturach 12-16 stC. Odczucia są bardzo podobne do odczuwanych podczas jazdy na zewnątrz. Koszulka  podobnie jak "grafenowa" jest bardzo elastyczna, wzbogacona silikonowymi wykończeniami i kieszonką z zamkiem w tynej części + klasyczny zestaw kieszeni. 

Siłą rzeczy, pośrednio koszulka ma wpływ na ograniczenie ryzyka odwodnienia podczas długotrwałego wysiłku, nie dopuszczając do sytuacji zbyt dużego podnoszenia temperatury skóry i ciała, co pociąga ze soba często utratę zbyt dużej utraty ilości wody w organizmie, co pociąga za sobą bardzo wyraźny spadek mocy i wydajności podczas jazdy.

Zwiększonej wydajności towarzyszy komfort : zmniejszając wzrost temperatury ciała średnio o 8% (-2°C), materiał z włóknem Outlast® zmniejsza również przyspieszenie tętna, a tym samym optymalizuje kontrolę oddechu. Zapewniając ciału optymalne, stałe warunki termiczne (nie za gorąco, nie za zimno, w sam raz), technologia Outlast® przyczynia się do poprawy osiągnięć na rowerze: wytrzymałości, odporności na wysiłek, zmniejszenia uczucia zmęczenia.

Koszulki były testowane, sprawdzone i zatwierdzone przez grupę zawodową Israel Premier-Tech


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl