Ekoi Gara test długodystansowy

Wdarł się przebojem na salony World Tour i z pewnością przykuwa wzrok swoim designem. Ekoi Gara, kask który mknie zarówno po szosie, jak i leśnych singlach pojawił się w naszej redakcji na początku tego roku i do lata zdążyliśmy wyrobić sobie opinię na jego temat. Czy warto zainwestować kilkaset złotych właśnie w ten produkt?

Technologia

Gara zaprojektowana został w 3 rozmiarach S, M, i L, odpowiednio waga każdego z nich w/g producenta wynosi 220, 235 i 250g. Nasza waga redakcyjna odpalona została dla dwóch pierwszych rozmiarów i odchyłki podawanych wag różniły się w przedziale 1-3g .

Kask nie bije rekordu swoją masą, jednak śmiało można go uznać za kask lekki, zwłaszcza biorąc pod uwagę wewnętrzny system bezpieczeństwa, jaki w nim zastosowano.

Za dopasowanie do kształtu głowy i zapięcie odpowiedzialne są pokrętło Atop (stosowane również w obuwu Ekoi) oraz magnetyczne zapięcie, doceniane już wielokrotnie przez fanów tej marki. Oba rozwiązania sprawiają że kask w codziennym użytkowaniu podczas zakładania, czy regulacji staje się narzędziem intuicyjnym w bardzo szybkim czasie. Jedyny element, który sprawia nieco więcej trudności podczas ustawień preferowanych to szyna z tworzywa sztucznego, która wsuwana w korpus kasku odpowiada za ustawienie pokrętła i całego kasku na głowie w przechyleniu przód/tył . Jak się jednak okazało, ustawiona w jednej pozycji, pozostała już w tym miejscu przez cały okres kilkumiesięcznego testu.

Wentylacja oparta jest na 20 otworach, w tym czterech soczyście zaprojektowanych w części tylnej, które w głównej mierze odprowadzają przepływające pomiędzy kaskiem a skórą głowy powietrze. Niestety nie było wciąż okazji do jazdy podczas dużgo upału, jednak przy temperaturach osculujących w okolicy 25 st C chłodzenie głowy działało perfekcyjnie. Paski zapinające kask w całości wykonane z tworzywa sztucznego w niewielkim stopniu wchłaniają wilgoć, jednak wewnętrzna wyściółka , która pokrywa niemal całą powierzchnię absorbuje wilgoć w bardzo zadowalającym stopniu i nie doprowadza do spływania jej po skórze twarzy, czy szyi. Utrzymanie w czystości sprowadza się do przecierania detergentami wewnątrz kasku, lub dokładnym myciu po zdemontowaniu zaczepów na "rzep" trzymających cały system Mips wraz z wysciółką

Bezpieczeństwo

Tutaj skupimy się na dwóch elementach. Pierwszy to korpus kasku, potwierdzony certyfikatem norm bezpieczeństwa, przede wszystkim zbudowany został ze wzmocnionymi bokami kasku, które najczęściej zbierają "lanie" podczas poważniejszych zdarzeń drogowych. Konstruktorzy Ekoi w porozumieniu z kolarzami zawodowymi i ich doświadczeniami w tej materii budują te części z materiału absrobującego uderzenia bardziej niż pozostała część skorupy. Drugi aspekt to system antywstrząsowy Mips Air. Mips w celu obniżenia wagi swoich rozwiązań, bez większej straty efektywności działania udostępnia montaż dopasowanego do konkretnego modelu kasku panelu wewnętrznego zespolonego z wyściółką, połączonego z konstrukcją kasku za pomocą elastycznych uchwytów, dających wielokierunkowy ruch każdego elementu z osobna. Jest to bardzo dobrze odczuwalne podczas ciasnego dopasowania do głowy i wymuszenia nagłego ruchu kaskiem. System odpowiada za niwelowanie uszkodzeń mózgu przy poważniejszych zdarzeniach podczas jazdy. Co równie ważne, magnetyczne zapięcie kasku w sytuacjach awaryjnych, czy wypadkach pozwala na błyskawiczne odpięcie pasków i zdjęcie z głowy.

Wrażnienia z jazdy i ocena

Kask w warunkach zarówno treningowych, jak i wyścigowych pozwala o nim zupełnie zapomnieć podczas jazdy. Pole widzenia z przodu jest otwarte, nawet w pozycji bardzo pochylonej przód kasku nie ogranicza zasięgu wzroku. System Mips poza tym że czuwa nad zabezpieczeniem głowy, daje również bardzo duży komfort, z racji jego delikatnej ruchomości podczas użytkowania. Jedna z końcówek paska systemu wraz z wyściółką po pewnym czasie niezauważalnie zgięła się i odkształciła. Nie miało to wpływu na komfort i użytkowanie, po zauważeniu problemu sprawę załatwiło odgięcie i przytrzymanie w właściwej pozycji przez pewien czas. Ekoi Gara nie jest produktem wylewnie potraktowanym lakierem, dlatego warto o niego dbać i zabezpieczać podczas transportu, czy przechowywania. Zarówno wentylacja, jak i aerodynamika  (testy w tunelu) pozwalają się cieszyć osiągami i komfortem. System regulacji nie zawiódł w żaden sposób w okresie 4 miesięcy. Jednym brakiem jest siatka zabezpieczająca przed owadami. Tutaj doszło do kilku sytuacji konfliktowych, podczas których buszowanie we włosach i jazda bez biletu z nami nieco irytowały. Dużym atutem produktu jest możliwość indywidualnej personalizacji wybranego kasku w dużej gamie kolorystycznej. Jeden z dostarczonych do redakcji kasków bardzo wdzięcznie zmienia swój kolor przy zmianie oświetlenia. Klasyczny Kamaleon

Kask jest dostepny w cenie około 900 zł. Sporadycznie pojawia się z obniżką 40-50% w wybrane dni

Link do sklepu i producenta: https://www.ekoi.com/pl/40-kask-szosowy

Projekt powstał we Włoszech, sam produkt powstaje w Chinach pod ścisłym nadzorem jakościowym.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl