Raport: Miasta dla rowerzystów 2023, czyli jak wygląda sytuacja cyklistów w Polsce?
Jak wynika z Raportu: Miasta dla rowerzystów 2023 sytuacja cyklistów w Polsce zmienia się powoli. CentrumRowerowe.pl, korzystając z danych publicznych, po raz kolejny sprawdziło, jak jeździ się po 20 dużych miejscowościach. Chociaż nie możemy mówić o dynamicznej metamorfozie, to obserwacje niosą za sobą nadzieję na lepsze.
Miasto idealne, czyli bezpieczne
Prawie 96% Polek i Polaków potrafi jeździć na rowerze, a regularnie robi to niespełna 65%. Zwiększanie bezpieczeństwa osób poruszających się na dwóch kółkach jest więc istotnym kryterium, który ma olbrzymi wpływ na sytuację cyklistów w przestrzeni miejskiej.
Liczba zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów w porównaniu 2022 r. do 2021 r. wzrosła aż o 7,20 punkty procentowe. Oznacza to, że uczestniczyło w nich o 306 osób więcej. Warto jednak zauważyć, że na przestrzeni ostatnich 5 lat, zachodzące zmiany przyniosły spadek niebezpiecznych sytuacji na drodze o 6,77 punktów procentowych.
Rozwój infrastruktury rowerowej
Większość polskich miast zabezpiecza w swoich budżetach środki na rozwój infrastruktury rowerowej. Te, które budżety znacząco ograniczały, np. Gdańsk, Gdynia czy Rzeszów, w ostatnich latach zakończyły realizację dużych inwestycji. Najwięcej, bo aż 0,63% wszystkich środków z miejskiej kasy, przeznaczyły na budowę DDR-ów w 2022 r. Kielce, rozwijające założenia programu „Kielecki Rower Miejski”. W skali kraju wyróżnił się także Kraków, który znacznie zwiększył nakład finansowy na drogi dla cyklistów – gdzie ponad 18,5 mln zł przeznaczono na rozbudowę dróg dla rowerzystów.
W ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce znacząco zmieniły się warunki do jazdy na dwóch kółkach. W poddawanych analizie 20 miastach przybyło łącznie ponad 350 km dróg dla rowerzystów. Świadkami prawdziwej rewolucji byli Gliwiczanie. Jeszcze w 2018 roku mieli do dyspozycji niecałe 40 km tras, by w 2022 móc jeździć po ponad 126 km ścieżek. Dzisiaj stosunek długości dróg rowerowych do publicznych nieznacznie przewyższa ogólnopolską średnią.
Również miejskie budżety obywatelskie mają niebagatelny wpływ na rozwój infrastruktury i propagowanie jazdy na dwóch kółkach. Największe zaangażowanie lokalnej społeczności widoczne było we Wrocławiu, gdzie wybrane projekty rowerowe stanowiły 29% wszystkich.
Dostępność rowerów publicznych
Systemy rowerów miejskich to kolejny ze sposobów zachęcających mieszkańców i turystów do zmiany auta na dwa kółka. Rozwiązanie świetnie przyjęło się w większości omawianych miast. W wielu dostępne są nie tylko klasyczne rowery, ale także modele dziecięce, z fotelikami dla maluszków, tandemy, a nawet cargo – tak, aby spełnić oczekiwania jak największej grupy rowerzystów. Coraz popularniejsze stają się wypożyczalnie e-bike’ów, które znajdziemy m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu czy Kielcach. W Krakowie, chociaż nie funkcjonuje tradycyjny system rowerów miejskich, możemy skorzystać z programu Park-e-Bike, gdzie można znaleźć wyłącznie elektryki.
Na jakie udogodnienia możemy liczyć?
Jednym z podstawowych udogodnień, na jakie mogą liczyć rowerzyści w polskich miastach, jest bezpłatny transport rowerów komunikacją miejską (wyjątek stanowią Toruń i Częstochowa). Dużym ułatwieniem są punkty napraw rowerów, pozwalające na szybkie rozwiązanie podstawowych problemów. Przykładem dla innych miejscowości świeci Warszawa, gdzie sieć punktów jest najbardziej rozległa. Totemy, czyli detektory ruchu z miernikami prędkości, które wskazują, z jak szybko należy się poruszać, aby przejechać przez skrzyżowanie na zielonym świetle, czy sygnalizacje ze specjalnymi pętlami rowerowymi stanowią nadal nowe, nieśmiało wprowadzane koncepty. Pozostaje mieć nadzieję, że wkrótce się upowszechnią.
Cały Raport: Miasta dla rowerzystów 2023 dostępny na https://www.centrumrowerowe.pl/blog/miasta-dla-rowerzystow.
komentarze