​STORM radzi: 7 uniwersalnych wskazówek, jak przygotować rower do bezpiecznej podróży

Sezon wiosenny to doskonała okazja, aby zadbać o odpowiednie przygotowanie roweru na bezawaryjną podróż po mieście, a także poza nim. Bez względu na to, czy był on używany w trakcie zimy, czy też stał w garażu, konieczne jest wykonanie przeglądu jego sprawności. Wyjeżdżając na drogę trzeba mieć pewność, że jednoślad jest w pełni bezpieczny. Mycie, smarowanie czy dokręcanie śrub to tylko kilka czynności, które należy wykonać, aby rower był gotowy do jazdy. Jak to zrobić właściwie? A może warto skorzystać z profesjonalnych serwisów w pobliżu domu? Przygotowaliśmy 7 top porad. 

Po pierwsze: umyj rower

Mycie roweru to czynność, która wpływa nie tylko na walory wizualne, ale także pozwala wydłużyć żywotność jednośladu i jego komponentów – umyte lepiej działają. Do czyszczenia roweru należy przygotować ciepłą wodę, szczotki, ścierki do wycierania, odpowiednie środki czyszczące, odtłuszczacze oraz smar. Mycie należy zacząć od ramy – warto w pierwszej kolejności spłukać ją większą ilością wody. Następnie za pomocą szczotek i środków płynnych należy usunąć kolejno zabrudzenia ze wszystkich części. Najważniejsze, by dokładnie oczyścić elementy ruchome. Brudny łańcuch, tarcze mechanizmu korbowego i kaseta sprawiają, że całość działa dużo gorzej i szybciej się zużywa. Ponadto, na nieumytych częściach trudniej dostrzec ewentualne usterki. Na końcu dokładnie osuszyć rower, po to, aby zapobiec pojawieniu się rdzy i mało estetycznych zacieków.

Po drugie: skontroluj stan opon

Jazda na niedopompowanych kołach grozi uszkodzeniem samego ogumienia i obręczy. Jak temu zapobiec? Poziom napompowania opon można skontrolować ręcznie. Wystarczy oponę nacisnąć kciukiem, jednocześnie palcami obejmując obręcz. Optymalne ciśnienie można poznać po tym, czy opona ugina się tylko nieznacznie. Na boku każdej opony znajduje się zalecane przez producenta ciśnienie. Najczęściej jest podawane jako zakres od-do w dwóch skalach: bar oraz PSI. Niższe ciśnienie to z reguły lepsza przyczepność, a także większy komfort jazdy po nierównościach. Wyższe z kolei zmniejsza opory toczenia, lecz niestety sprawia także, że dziury w jezdni są bardziej odczuwalne. Zmiana na system bezdętkowy umożliwi jazdę na niższym ciśnieniu, co zapewni lepszą trakcję w trudnym terenie, a płyn uszczelniający załata mniejsze dziury.

Po trzecie: wyreguluj hamulce

Rozregulowane hamulce łatwo rozpoznać. Zazwyczaj, gdy przestają działać prawidłowo wydłuża się droga hamowania, jest słaby opór i późna reakcja jednośladu na zaciskanie klamek hamulcowych. Ponadto, słyszalne stają się piski i pojawia się charakterystyczny dźwięk powstający podczas ocierania się okładzin o obręcz lub tarczę hamulcową. Co należy zrobić? W większości przypadków można je wyregulować, obracając pokrętło baryłkowe przy zacisku hamulca na kierownicy. Ta czynność pozwala luzować lub napinać linkę hamulcową i zmieniać w ten sposób dystans między klockami a obręczą. W przypadku hamulców hydraulicznych, czasami niezbędne jest ich odpowietrzenie. Zawsze przed wyjazdem sprawdzaj stan klocków hamulcowych.

Po czwarte: nasmaruj łańcuch

Równie istotne zaraz po umyciu roweru jest nasmarowanie łańcucha. Do tej czynności można wykorzystać specjalistyczny olej syntetyczny lub zakupić dedykowany smar do roweru w serwisie lub sklepie rowerowym. Warto pamiętać, że samo smarowanie łańcucha to bardzo prosta czynność. Należy jedynie pamiętać, aby na każde ogniwo nałożyć po jednej kropli oleju. Jest to bardzo istotna informacja, ponieważ źle nasmarowany łańcuch rowerowy jest przede wszystkim narażony na niekorzystny wpływ czynników zewnętrznych, a także staje się on mniej wydajny. W przypadku nowego roweru pamiętaj o zdjęciu smaru który jest fabrycznie na łańcuchu. Jest to typowy smar konserwujący, na którym nie zalecamy jeździć, ponieważ mocno zbiera brud. Zalecamy smary oparte na teflonie lub dwusiarczku wolframu, które są bardzo rzadkie. Dzięki temu środek smarujący dociera tam gdzie powinien, a płyn który go rozprowadza odparowuje. 

Po piąte: sprawdź siodełko i oświetlenie

Sprawdzenie ustawienia siodełka to jedna z najprostszych czynności, a tak wiele osób pomija ten krok. Zwyczajowo nie zwraca się na to uwagi, a nieprawidłowo ustawione siodełko wiąże się z szeregiem niedogodności: mniejsza przyjemność z jazdy, ograniczona wygoda, pogorszona możliwość manewrowania czy nawet zagrożenie uszkodzenia ramy. Jak zatem poprawnie ustawić siodełko? Siedząc na rowerze, należy oprzeć stopę na pięcie o pedał w pozycji dolnej - noga w tym momencie powinna być wyprostowana. Przesunięcie stopy na śródstopie powoduje jej lekkie ugięcie w kolanie.  Tego właśnie oczekujemy. Następnie, trzymając w obu dłoniach kierownicę, trzeba sprawdzić czy ręce w łokciach są delikatnie ugięte. Kolejny krok - sprawdzenie oświetlenia, dokładne wypolerowanie wszystkich lampek. Należy pamiętać, że zgodnie z polskim prawem oświetlenie roweru jest obowiązkowe, nawet w ciągu dnia.

Po szóste: dokręć wszystkie śruby

Ważnym krokiem w przygotowaniu roweru do drogi jest sprawdzenie czy, aby na pewno wszystkie śruby są odpowiednio dokręcone. Mają one bowiem ogromny wpływ na poziom bezpieczeństwa jazdy i trwałość samych komponentów. Poza tym luźne części zużywają się dużo szybciej, doprowadzając nieraz do poważniejszych usterek z rowerem. 

Po siódme: skorzystaj z serwisu dla bezpieczeństwa swojego i bliskich!

Jeśli nie znamy się zbytnio na rowerach lub nie mamy czasu dbać samodzielnie o sprzęt swój oraz bliskich, warto skorzystać z profesjonalnych serwisów rowerowych. Na miejscu eksperci sprawdzą stan zużycia klocków hamulcowych i opon, goleni amortyzatora, wyregulują przerzutki, rozkręcą najważniejsze części roweru i dokładnie je nasmarują.

Lista punktów dystrybucji rowerów marki STORM dostępna jest na stronie internetowej marki: http://stormrowery.pl/gdzie-kupic. W punktach dystrybucji połączonych z serwisami rowerowymi można również zaopatrzyć się w jednoślad wyprodukowany przez STORM. W asortymencie polska marka posiada kilka kategorii rowerów, na które składają się ciekawe modele dedykowane kobietom, mężczyznom, a także najmłodszym: turystyczne (trekking), miejskie (cityline), górskie (MTB) oraz dziecięce.

Zawsze dbamy o to, aby, każdy z wyprodukowanych jednośladów, zanim trafi w ręce klienta, był sprawny pod kątem technicznym i charakteryzował się wysoką jakością. Podobnie jest z serwisowaniem w punktach dystrybucji, nasi partnerzy dokładnie weryfikują sprawność rowerów naszych klientów nim wyjadą w danym sezonie na szosowanie po mieście czy poza nim. Czujemy się odpowiedzialni za bezpieczną podróż naszych klientów, dlatego wspólnie z naszymi współpracującymi partnerami w całej Polsce, dbamy o szczegóły podczas serwisowania, podkreśla Adam Ziętek, właściciel i założyciel marki STORM. Dodaje również: jeśli samodzielnie przygotowało się rower do pokonania trasy czy to w górach czy w mieście, warto go mimo wszystko jeszcze dokładniej sprawdzić w serwisie, szczególnie jeśli “za kółko” siadają dzieci.

Odpowiednie przygotowanie roweru to gwarancja bezpiecznej i wygodniej jazdy. Serwisowanie roweru powinno być regularnym obowiązkiem. Na zakończenie, kiedy jednoślad jest gotowy do przejażdżki należy pomyśleć o “odkurzeniu” akcesoriów takich jak, kask, zapięcie czy ochraniacze. Na koniec jeszcze wygodny strój... i można jechać.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl