Gra o 10 miliardów przychodów rocznie. Plan na turystykę rowerową w Polsce.

Pod koniec listopada opublikowany został projekt „Podstrategii Turystyki Rowerowej”. Przygotował ją na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki zespół Polskiej Federacji Rowerowej. Celem jest dynamiczny rozwój turystyki rowerowej — dostępnej dla każdego i tworzącej miejsca pracy poza dużymi ośrodkami. Aby do 2035 r. stać się jednym z liderów turystyki rowerowej w Europie, potrzebna jest budowa co najmniej 10 tys. km wysokiej jakości tras, tworzących spójną sieć. Jak to zrobić? Strategia opiera się na trzech filarach: Zbuduj, Zarządzaj, Zarabiaj.

Krok nr 1. Zbuduj: Krajowa Sieć Tras Rowerowych – spójna, bezpieczna i komfortowa.

Kluczowym warunkiem rozwoju turystyki rowerowej w Polsce jest powstanie sieci długodystansowych tras rowerowych. Dzięki wysokim standardom jakości, sieć będzie dostępna dla każdego – promując turystykę rowerową jako produkt masowy.

Dotychczasowe postępy w budowie sieci są niesatysfakcjonujące – do dziś zrealizowano jedynie 34,2% sieci europejskich tras EuroVelo w Polsce. Trasy krajowe są ukończone w jeszcze mniejszym stopniu. Brak ciągłości utrudnia planowanie wielodniowych podróży, najbardziej zyskownych dla gospodarki. Zupełnie inaczej wygląda to w regionach, które postawiły na turystykę rowerową. Pomorze Zachodnie i Małopolska mają już po prawie 1000 km tras wysokiej jakości, a ich mieszkańcy zarabiają na turystach miliony. Podstrategia wskazuje, jak powtórzyć ten sukces w skali ogólnopolskiej.

Realizacja tej wizji wymaga budowy ponad 10 000 km tras w celu ukończenia postulowanej sieci tras krajowych i EuroVelo. By sieć powstała do 2035 r., powinniśmy wydawać na nią średnio co najmniej 1 mld zł rocznie, w większości zresztą ze środków unijnych, łatwo dostępnych na bezemisyjny transport. Potencjał zwrotu z inwestycji jest ogromny – szacuje się, że realizacja polskiej sieci tras krajowych mogłaby przynieść wpływy w wysokości około 9–11 mld zł rocznie.

Jak przyspieszyć budowę tras?

1. Uproszczenie i przyspieszenie procedur inwestycyjnych;

2. Utworzenie centralnego funduszu finansowania;

3. Wzmocnienie roli regionów: wskazanie Zarządów Dróg Wojewódzkich (ZDW) jako inwestorów tras rowerowych;

– Inwestycje w trasy rowerowe zwracają się niezwykle szybko, często już w pierwszych latach od budowy – mówi Andrzej Janowski z Polskiej Federacji Rowerowej. – To szansa dla regionów, żeby przyciągnąć turystów tam, gdzie wcześnie było ich niewielu.

Krok nr 2. Zarządzaj

Utworzenie Polskiego Centrum Turystyki Rowerowej (PCTR) odpowiedzialnego m.in. za wsparcie inwestorów, badania, promocję i rozwój biznesu. Autorzy dokumentu proponują, by powstało ono przy Polskiej Organizacji Turystycznej.

Krok nr 3. Zarabiaj

Przygotowanie rozbudowanego Portalu Turystyki Rowerowej oraz krajowego systemu certyfikacji Miejsc Przyjaznych Rowerzystom (MPR) – takich jak hotele, restauracje i lokalne atrakcje turystyczne. To ożywi mniej popularne regiony, tworząc atrakcyjne miejsca pracy poza wielkimi aglomeracjami.

– Chcemy powtórzyć sukces Małopolski i Pomorza Zachodniego również w innych regionach – mówi Miłosz Tatara, współautor Podstrategii. – Mieszkańcy zakładają małe, rodzinne firmy, które nie powstałyby bez tysięcy przejeżdżających codziennie rowerzystów. Największe zyski przynoszą oczywiście turyści wielodniowi, którzy zostają na noc. Trzeba ich przyciągnąć, budując trasy znacznie dłuższe niż dzisiaj, na kilkaset kilometrów.
– 2025 rok jest przełomowy dla rozwoju turystyki rowerowej w Polsce – powiedziała w czasie wystąpienia Małgorzata Wilk-Grzywna, Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej – Po pierwsze powołaliśmy NECC – Narodowe Centrum Koordynacji Tras EuroVelo. (...) Drugim ważnym momentem było to, że Polska Federacja Rowerowa podjęła się zadania stworzenia tego dokumentu programowego, który wyznacza mapę drogową, a właściwie rowerową, jeśli chodzi o rozwój tej formy turystyki.

o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl