​Wyciekło zdjęcie nowego SRAM Force AXS: co wiemy a czego nie

Do sieci wyciekło zdjęcie czegoś, co wydaje się być nową grupą osprzętu SRAM Force AXS. Zdjęcie zostało opublikowane na forum Weight Weenies, pokazuje wcześniej niewidziane komponenty Force AXS, zaktualizowane w stylu obecnej flagowej grupy SRAM, Red AXS.

Obejmuje to poprawione klamkomanetki, ze znacznymi zmianami w ich kształcie i ergonomii, a także zaktualizowane przednie i tylne przerzutki oraz zaciski hamulcowe. Póki co firma SRAM nie potwierdziła żadnych szczegółów na temat tej potencjalnej nowej grupy osprzętu, ale przyjrzyjmy się temu, co możemy wywnioskować z wycieku zdjęcia.

Nowe manetki

Wyciekłe zdjęcie pokazuje manetki Force AXS ze zmienioną konstrukcją kaptura i dźwigni hamulca używaną w Red AXS. Łączy on w sobie dłuższy, smuklejszy korpus z mniej widocznym uchwytem na górze kapturków. Jest to mniejsze ulepszenie w stosunku do istniejącej grupy osprzętu SRAM Force AXS, która została ostatnio zmieniona w 2023 roku.

W przypadku Red AXS kluczem do tej zmiany była zmiana położenia wewnętrznego tłoka hydraulicznego (który obsługuje hydrauliczne hamulce tarczowe grupy) z pionowego na poziomy oraz zastosowanie wyższego punktu obrotu dźwigni hamulca. Oprócz ergonomicznych zmian w kształcie manetki, SRAM twierdzi, że wewnętrzne zmiany znacznie zmniejszają wysiłek wymagany do uruchomienia hamulców. Miejmy nadzieję, że nowe hamulce Force AXS zapewnią podobnie lepsze wyczucie i wydajność.

Nowe przerzutki

Oprócz klamkomanetek, zdjęcie pokazuje również zaktualizowany zestaw przerzutek przednich i tylnych. Podobnie jak w przypadku Red AXS, update przedniej przerzutki wydaje się dość minimalny na pierwszy rzut oka, z podobnym kształtem korpusu i klatki, wraz z pojedynczą baterią SRAM AXS. Z obrazu nie wynika jasno, ale mamy nadzieję, że nowa przednia przerzutka przyjmie funkcję automatycznego trymowania, która zadebiutowała w wersji Red AXS.

Przerzutka tylna otrzymała jednak bardziej znaczącą aktualizację, przyjmując niemal identyczną konstrukcję jak wersja Red AXS. Główną różnicą między nową przerzutką grupy Force a najnowszą Red wydaje się być po prostu brak polerowanego aluminium, chociaż do przewidzenia jest, że wersja Force będzie nieco cięższa.

Jednak jeśli chodzi o wagę, to nowa przerzutka tylna może być jednak nieco lżejsza niż poprzednia wersja Force AXS, ponieważ wygląda na to, że zastosowano w niej wydrążoną zewnętrzną płytkę równoległoboku i koła pasowe SRAM X-Sync - cechy, które pomogły zmniejszyć wagę o 16 g w stosunku do najnowszej wersji Red AXS jak wynika z danych podawanych przez producenta.

Zdjęcie przedstawia również łańcuch SRAM Flattop z wydrążonymi płytkami wewnętrznymi i zewnętrznymi - jest to prawie na pewno nowa, lżejsza wersja istniejącego łańcucha Force. Różni się on od łańcucha Red zastosowaniem pełnych, a nie wydrążonych sworzni i prawdopodobnie mniejszym pokryciem powłoką Hard Chrome firmy SRAM (która ma na celu poprawę odporności na zużycie).

Hamulce

Jednym z obszarów, w którym nowy SRAM Force wydaje się odbiegać od projektu Red AXS, są zaciski hamulcowe. Po pierwsze, są one pomalowane na czarno - w przeciwieństwie do polerowanych zacisków Red AXS ze stopu aluminium - ale wydają się również rezygnować ze szkieletowej konstrukcji widocznej we flagowych hamulcach, bez obrobionych otworów po bokach zacisku.

Chociaż nie możemy tego stwierdzić na podstawie tych zdjęć, mamy nadzieję, że SRAM zaktualizował również wewnętrzną strukturę zacisków, aby dodać 4 mm zwiększonego prześwitu klocka (2 mm po obu stronach tarczy hamulcowej). W hamulcach Red AXS funkcja ta znacznie zmniejszyła tarcie hamulców. Poza zaciskami, tarcze hamulcowe SRAM Paceline Center Lock wyglądają na niezmienione.

Hammerhead Karoo w zestawie

Wreszcie, zdjęcie pokazuje również komputer rowerowy, którym prawie na pewno jest Hammerhead Karoo trzeciej generacji. SRAM zaczął dołączać ten komputer do swojej najnowszej grupy osprzętu SRAM Red AXS i wygląda na to, że oferta zostanie teraz rozszerzona na poziom Force. Posunięcie to ma sens, biorąc pod uwagę, że SRAM przejął Hammerhead w 2022 roku i postanowił zintegrować własne zestawy grupowe z różnymi modelami Karoo.

Czego brakuje?

Na zdjęciu wyraźnie brakuje jakiejkolwiek wskazówki dotyczącej nowej kasety lub mechanizmu korbowego. Biorąc pod uwagę, że najnowszy Red AXS skutecznie przenosił istniejące projekty kaset, a mechanizm korbowy otrzymał jedynie stosunkowo niewielką aktualizację estetyczną, podejrzewamy, że istniejące projekty Force AXS mogą po prostu zostać przeniesione do tej nowej grupy.

Nie mamy również żadnych wskazówek co do tego, ile mogą kosztować te nowe komponenty ani kiedy mogą zostać wprowadzone na rynek. Jak się będzie kształtował koszt nowej grupy na pewno się przekonamy za niedługo.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl