Zintegrowany z AI układ napędowy Shimano Q'Auto w rowerach wejdzie do sprzedaży w przyszłym roku

Aby uderzyć w dostawców systemów napędowych do rowerów elektrycznych, którzy przyćmiewają wiodącą pozycję Shimano na rynku, producent komponentów rozpocznie masową produkcję zintegrowanego ze sztuczną inteligencją systemu napędowego Q'Auto. Zaprezentowany jako koncepcja na targach Eurobike 2023, pierwsze rowery wyposażone w ten system pojawią się wkrótce na rynku. Dyrektor generalny Yozo Shimano wyjaśnia decyzję biznesową o podjęciu tego kroku naprzód.

Shimano zajmuje drugie miejsce po Bosch jako dostawca systemów napędowych dla szybko rozwijającego się segmentu rowerów elektrycznych, poinformował w zeszłym tygodniu Nikkei. Pojawiają się również nowi gracze z Chin i Tajwanu, a nawet w Japonii Shimano nie jest samotne na tym polu, czując na plecach ciepły oddech producentów silników, takich jak Panasonic Holdings i Yamaha Motor. 

„Nie możemy przełamać pozycji Boscha w rowerach elektrycznych” - powiedział Nikkei wiceprezes Shimano Takashi Toyoshima, który kieruje rozwojem w Shimano. Ale „jeśli chodzi o lekkość i łatwość prowadzenia, rowery Q'Auto mają szansę”.

Rzecznik Shimano Europe potwierdził, że Q'Auto pojawi się na rynku w 2025 roku. Nie wiadomo, kiedy to nastąpi, ale więcej informacji spodziewanych jest w drugim kwartale przyszłego roku.

Uczący się system

Wyposażony w sztuczną inteligencję system Q'Auto firmy Shimano wykorzystuje czujnik w piaście koła, mechanizm zmiany biegów i 11-biegowe przełożenie. Urządzenie jest wynikiem dwóch dekad rozwoju po wypuszczeniu na rynek na początku XXI wieku roweru z elektronicznie sterowaną zmianą przełożeń. System Q'Auto dostosowuje tempo i prędkości w oparciu o nawyki rowerzysty. Sztuczna inteligencja jest standardowo wyposażona w różne wzorce jazdy zapamiętane na podstawie danych z jazd testowych. System uczy się na podstawie prędkości i wzniesień pokonywanych przez rowerzystę, aby wybrać odpowiednie przełożenie we właściwym czasie.

Okazja do ponownego przemyślenia produkcji

Yozo Shimano, prezes i dyrektor generalny firmy, ujawnił w raporcie Nikkei, dlaczego Shimano robi teraz ten krok naprzód. 

Foto: Arisa Moriyama

„Wzrost popytu w latach 2020-2022, po którym nastąpił spadek sprzedaży w 2023 r., doprowadził do powstania ogromnych zaległości w łańcuchu dostaw wysokiej jakości komponentów. Zmniejszyliśmy wykorzystanie naszego głównego zakładu w Sakai, mieście niedaleko Osaki, aby poradzić sobie z rozdętymi zapasami. Sytuacja ta stworzyła dobrą okazję do ponownego przemyślenia praktyk produkcyjnych w Sakai” - powiedział Yozo Shimano. 
„Niższe wskaźniki operacyjne dały nam czas na przygotowanie się do masowej produkcji komponentów nowej generacji, takich jak Q'Auto. Trwają również rozmowy z lokalnymi małymi i średnimi producentami na temat dostarczania części do produktów nowej generacji. Połączymy inteligencję japońskiej produkcji, aby wytwarzać produkty, które zadziwią rynek” - powiedział Shimano.

System Q'Auto jest efektem wieloletniego rozwoju od czasu wprowadzenia elektronicznie sterowanej zmiany przełożeń na początku XXI wieku. Dzięki nowemu systemowi Shimano celuje w tę samą grupę klientów, co rowery elektryczne, a dzięki oszczędności wagi bez akumulatora litowo-jonowego wciśniętego w ramę, Shimano może po prostu odkrywać koło na nowo.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl