Sprzedawcy rowerów w 2024 roku stawiają na rowery elektryczne. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe zbadało rynek w Polsce
Ponad 71% przedstawicieli salonów rowerowych prognozuje rozwój segmentu e-rowerów w 2024 roku – tak wynika z najnowszego badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. O dużym potencjale elektryków świadczą też deklaracje dotyczące sprzedaży w minionym sezonie. Wzrosty odnotowało 42% badanych sklepów, a co trzeci salon przyznał, że udało się utrzymać zbliżone wyniki. Branża nie ma złudzeń – nadchodzi czas e-rowerów i e-rowerzystów.
W Europie elektromobilność jest jednym z najważniejszych kierunków rozwoju transportu i gospodarki. Polacy idą śladem swoich sąsiadów i zaczynają zmieniać swoje przyzwyczajenia transportowe. Krajowy rynek rowerowy odnotowuje wzrosty sprzedaży e-bike’ów rok do roku, a zainteresowanie rowerami ze wsparciem elektrycznym wśród klientów ciągle się zwiększa. Eksperci przewidują, że ten trend ulegnie dalszemu wzmocnieniu. Jednocześnie 63% biorących udział w sondażu przedstawicieli sklepów twierdzi, że wdrożenie dofinansowań pozytywnie wpłynęłoby na zwiększenie sprzedaży e-bike’ów. Wniosek ten potwierdzają kolejne wyniki badania – według 91% respondentów to cena w największym stopniu wpływa na podjęcie decyzji zakupowej.
Rowery elektryczne wychodzą na pierwszy plan
Biorący udział w badaniu właściciele i pracownicy sklepów największy potencjał w 2024 roku upatrują w segmencie rowerów elektrycznych. Ponad 71% respondentów stwierdziło, że właśnie sprzedaż e-bike’ów będzie się rozwijała najszybciej. Ich prognozy korespondują z pozostałymi wynikami uzyskanymi podczas badania. Według deklaracji sprzedaż rowerów elektrycznych wzrosła w 42% badanych sklepach, zaś w 31% nie uległa zmianie. Natomiast w przypadku rowerów tradycyjnych – tylko 8% respondentów odnotowało wzrost sprzedaży, a 45% badanych zadeklarowało, że sprzedaż klasycznych jednośladów utrzymała się na podobnym poziomie.
- Liczymy, że 2024 to będzie rok rowerów elektrycznych. Polacy chcą jeździć e-bike’ami, ponieważ doceniają ich przewagi – ekologiczne, finansowe i zdrowotne. Obserwujemy kraje Europy Zachodniej czy Skandynawii, ich kulturę mobilności i czerpiemy z tych doświadczeń. Nasze nawyki transportowe ewoluują. Zmienia się też mentalność – powszechna jest już wiedza, że e-bike to nie skuter, swoją energią z silnika wspiera rowerzystów tylko wtedy, gdy ci kręcą pedałami. A świadomość społeczeństwa stale rośnie. Ludzie poszukują zrównoważonych alternatyw dla tradycyjnych środków transportu. Rower w tym przypadku nie ma sobie równych. Widzą to nie tylko rowerzyści, ale także samorządowcy, którzy odpowiadając na lokalne potrzeby, uruchamiają programy dopłat. Urzędnicy Białegostoku i Gdyni mieli okazję przekonać się o potencjale, jaki niosą za sobą dofinansowania do zakupu e-rowerów i jak duże zainteresowanie wzbudzają wśród mieszkańców – mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego
Cena głównym determinantem zakupu, a dofinansowania motorem rozwoju
Aż 91% badanych uznało koszt roweru jako podstawowy czynnik mający wpływ na decyzję klientów. Na drugim miejscu, jednak daleko za ceną, znalazły się promocje i rabaty – wskazane przez co drugiego ankietowanego. Kolejnymi czynnikami, które wpływają na zakup są: wygląd, jakość komponentów oraz marka. Według większości badanych na wzrost sprzedaży rowerów – zarówno tradycyjnych, jak i elektrycznych – może znacznie oddziaływać wdrożenie programów dopłat i dofinansowań. Uważa tak 63% respondentów, zaś niemal 62% jest przekonanych, że rozwój infrastruktury rowerowej znacząco mógłby wpłynąć na sprzedaż rowerów.
PSR odpowiada na potrzeby rowerzystów
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe, chcąc wesprzeć transformację transportową w kierunku elektromobilności, przygotowało w 2023 r. propozycję zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowy projekt zakłada dopisanie e-roweru do wskazanych w ustawie pojazdów elektrycznych, co umożliwiłoby uruchomienie programów dopłat. Z badania przeprowadzonego w kwietniu ub.r. przez SW Research na zlecenie PSR wynika, że Polacy oczekują dopłat do e-rowerów, szczególnie że przysługują one użytkownikom e-samochodów. Według sondażu co dziesiąty ankietowany posiada już rower elektryczny, a prawie co drugi planuje jego zakup. W ciągu ostatniego roku liczba właścicieli e-bike’ów wzrosła o ponad 5 punktów procentowych, natomiast planujących zakup – o 8,5 punktów procentowych. Większość badanych dostrzega korzyści z posiadania roweru elektrycznego – 62% przyznaje, że pozwoliłby on na zmniejszenie korzystania z samochodów, tyle samo respondentów sądzi, że poprawiłby samopoczucie i kondycję, a 59% uważa, że obniżyłby wydatki na transport. Polacy wiedzą, że przesiadając się na rower elektryczny nie tylko poprawią swoją kondycję, lecz także zrealizują większość codziennych celów transportowych szybciej i wygodniej – bez stania w korkach i szukania miejsc parkingowych.
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to organizacja zrzeszająca przedstawicieli polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych, mediów branżowych oraz innych instytucji. Stowarzyszenie przyczynia się do rozwoju całej branży w kraju a także wzmacnia pozycję Polski jako nr 5. wśród producentów w Unii Europejskiej. Obecnie produkujemy rocznie ok. 1 mln rowerów! Celem działań stowarzyszenia jest stymulacja rozwoju rynku rowerowego, lobbing oraz prowadzenie spójnej polityki marketingowej. PSR działa na rzecz popularyzacji roweru jako zdrowego, bezpiecznego i ekologicznego środka transportu a także promuje wszelkie sporty rowerowe.
komentarze