​Gemini Rigel Carbon - podobno najlżejsze na świecie zębatki o wadze 39g

Gemini nazywa swoją nową karbonową zębatkę Rigel "najbardziej zaawansowaną technologicznie", jaką kiedykolwiek wyprodukowano. I twierdzi, że jest to "naprawdę najlżejsza zębatka na świecie". Wykonane z ciągłego włókna węglowego "kutego" na aluminiowym szkielecie, wąskie i szerokie zębatki karbonowe 1x Gemini Rigel są sztywne, wytrzymałe, a nawet aerodynamiczne i oczywiście niezwykle lekkie.

Pamiętacie jak niedawno pisaliśmy o Fiberrevs - polskim startupie, który stworzył cało karbonową zębatkę? Technologicznie bardzo zaawansowany produkt, jednak Gemini poszło trochę inną drogą, trochę bliższą temu co robi od lat Carbon-Ti. Jednak rozwiązanie w stosunku do Włochów jest o wiele bardziej zaawansowane. Przez lata widziałem wiele karbonowych i kompozytowych zębatek. Lekkość i sztywność karbonu były obiecujące. Jednak żadna z nich nie rozwiązała tak naprawdę kwestii tworzenia ostrych i złożonych zębów z włókna węglowego, które mogą obsługiwać różne kąty łańcucha, pomagać w utrzymaniu łańcucha i dłuższym okresie przetrwać regularne zużycie. Najbardziej udane do tej pory rozwiązania polegały na wykonaniu zewnętrznego pierścienia zębów z różnych metali, ograniczając węgiel do wzmocnienia strukturalnego lub lżejszej konstrukcji pająka.

Aż do teraz...

Gemini produkuje zębatki Rigel z mocowaniem bezpośrednim głównie z włókna węglowego, ale także ze stopu na powierzchni styku łańcucha z zębami tarczy.

Co to jest Gemini?

Gemini Composites jest znamy głównie z wysokiej jakości karbonowych kierownic do rowerów górskich i jednoczęściowych kokpitów. Firma została założona w 2015 roku w celu opracowania zaawansowanych komponentów MTB z włókna węglowego przez Rolanda Baidesa, inżyniera projektowania rowerów ze studia projektowego Cero. Baides został głównym inżynierem projektowym Unno przez pierwsze 2 lata istnienia nowej marki rowerów górskich, zanim powrócił na pełny etat do Gemini.

Teraz, zlokalizowana w małej strefie przemysłowej, pół godziny drogi od wybrzeża Barcelony Gemini łączy projektowanie i produkcję karbonu w jednym połączonym studiu i warsztacie. Wszystko, od pomysłu po komponenty, powstaje we własnym zakresie.

Jak powstaje "kuty" karbon?

Sekretem Gemini jest wieloczęściowa konstrukcja, nazwana "Forged Carbon", czyli formowanie tłoczne. Najpierw wycinany jest aluminiowy pierścień z wydrążonego stopu 7075-T6. Następnie ząbkowany pierścień umieszczany jest pomiędzy precyzyjnie wyciętymi tarczami z włókna węglowego prepreg, wciskany do formy i podgrzewany z siłą ponad 100 ton, aby uzyskać ostateczny kształt.

Prawdziwy sekret nie został do końca ujawniony - ale jest opatentowany. Chodzi o sposób, w jaki Gemini układa włókna w zębach. W oparciu o zrozumienie patentu, ciśnienie formowania ściska niewyrównane włókna (Discontinuous Fiber Composites podobne do tego, co znamy jako UD) we wstępnie wyciętych dyskach węglowych. Powoduje to koncentryczne ułożenie włókien (3 na rys. 8-B), gdy wciskają się one w wąskie kanały zębów w formie. 

Gemini twierdzi, że rezultatem jest "organizacja ciągłej struktury włókien w zębie, która jest nieosiągalna w tradycyjnych procesach produkcji włókien węglowych".

Po wyjściu z formy kompresyjnej pozostaje jeszcze wiele ręcznych prac wykończeniowych, aby oczyścić nadmiar wyciśniętej żywicy. A także wypolerowanie gotowego pierścienia Rigel. Według Gemini, Rigel jest najlżejszą dostępną zębatką z mocowaniem bezpośrednim. Twierdzą, że waży zaledwie 39 g dla 3-śrubowego pierścienia SRAM 30T. 

"Dzieje się tak głównie dzięki zastosowaniu włókna węglowego zarówno w konstrukcji, jak i zębach, pomimo wewnętrznego metalowego rdzenia przeznaczonego wyłącznie do przedłużenia jego żywotności".

Pierścienie Rigel ostatecznie odsłaniają krawędzie wewnętrznego pierścienia ze stopu. Zapewnia to bezpośredni kontakt rolki łańcucha z aluminium, przenosząc obciążenia pedałowania przez karbonowy korpus. Oznacza to długotrwałą odporność na zużycie. Jednocześnie karbonowa przekładka zmniejsza tarcie, wycisza łańcuch i poprawia ogólną aerodynamikę systemu.

Gemini nie określa jednoznacznie, ile kilometrów można oczekiwać od ich nowych karbonowych zębatek Rigel. Zaleca jednak czyszczenie i konserwację jak zwykłej zębatki - najlepiej przy użyciu suchego smaru do łańcucha. Twierdzą również, że trwałość w rzeczywistych warunkach jest podobna do konwencjonalnych aluminiowych zębatek.

No dobra, ile to kosztuje?

Wszystko jest produkowane w Barcelonie, gdzie zębatki zostały zaprojektowane i skonstruowane. Nowe karbonowe zębatki Gemini Rigel wydają się dość przystępne cenowo. No dobra, 125 euro za sztukę nie sprawia że są tanie. Jednak wiele obrabianych maszynowo aluminiowych zębatek do bezpośredniego montażu jest już sprzedawanych za 70-90€. Jest to zbliżona cena do zębatki SRAM XX SL Eagle AXS. Nawet cięższa, nie mocowana bezpośrednio zębatka Carbon-Ti 1x wykonana z podobnej mieszanki materiałów kosztuje 181 €.

Gemini na razie ogranicza opcje do zaledwie trzech rozmiarów zębatek, każda ze standardowym offsetem Boost 3 mm: 32, 34 lub 36T. Jeśli potrzebna Ci większa zębatka, będziesz musiał poczekać, aż Gemini opracuje większe zębatki. NIe ma także zbyt wielu szczegółów odnośnie większych modeli, ale podobno zębatki 38, 40, 42 i 44T będą dostępne "wkrótce", podobnie jak para 52/36T. W zamierzeniach są także owalne zębatki i wersje pod pomiar mocy SRAM.

Kompatybilność jest jednak szeroka. Gemini produkuje karbonowe zębatki Rigel w 5 standardach bezpośredniego montażu - SRAM 3-bolt, SRAM 8-bolt, Shimano, RaceFace/Easton i Cannondale Hollowgram. Obejmuje to zdecydowaną większość dostępnych obecnie ramion korby MTB z mocowaniem bezpośrednim. Współpracują z 11- i 12-biegowymi układami napędowymi Shimano i SRAM, w tym z łańcuchami T-Type Flattop.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl